In 2012 hopen we met z’n vieren een safari te maken door Kenia en Tanzania.
Te beginnen in Nairobi.
Ik heb al diverse aanbieders bekeken en ik vraag me af of iemand ervaring heeft met Privesafari in Nederland.
Een kampeersafari lijkt me geweldig, maar slapen op een matrasje lijkt ons als begin zestigers niet zo verstandig. Zij bieden naar mij lijkt stretchers aan.
Dus waarschijnlijk wat comfortabeler. Aansluitend enkele dagen Zanzibar.
Wat is aan te raden: westkust of oostkust en welke middenklasse hotels?
Zie uit naar reaktie.
Geen ervaring met Privesafari. Wel met een aanbieder ter plaatse, o.a. Planet Safari’s in Nairobi, en Crown Eagle in Arusha, waarvan een aantal beloofde dingen niet bleek te kloppen (bv. bij Planet zeiden ze maximaal 7 mensen in het busje, maar soms zaten we met 11, waardoor sommigen niet goed foto’s van de dieren konden maken; bij Crown Eagle bleek de gids amper iets van de dieren te weten).
Inderdaad is een stretcher wel comfortabeler, of beter nog een safari met overnachtigen in lodges. Uiteraard is dat ook flink duurder, maar vaak zijn dat prachtige lodges met vaak ook nog uitzicht op dieren vanaf het terras (ga even na of de lodge midden in een national park staat of erbuiten).
Je kunt het proberen via Sunny Safaris of Roys Safaris, beide staan erg goed aangeschreven. Ze zijn misschien wat duurder, maar een gids die veel van de natuur af weet kan een wereld van verschil maken!! Ook is het fijn als het een goed voertuig is en je een goede kok krijgt, een tent die goed sluit en een schone slaapzak (als je kampeert). Bij de goedkopere bedrijfjes is dat altijd maar afwachten wat voor kwaliteit je krijgt… en voor een ‘once in a lifetime experience’ is het echt zonde om een paar tientjes te beknibbelen en daarmee mis te grijpen.
Toentertijd wist ik nog niet welke bedrijfjes goed en minder goed waren. Ik kwam telkens op de campings mensen tegen die met die tour operators op pad waren, en daar heel tevreden over waren, terwijl mijn tent bijna uit elkaar viel.
Gelukkig had ik in Kenia (en tijdens een eerdere reis door Malawi/Zambia) wel een supergoeie gids die veel over de dieren en planten kon vertellen.
Misschien bestaan er tegenwoordig ook wel ‘review websites’ over safaribedrijfjes, een beetje zoals Tripadvisor over hotels, of IENS over restaurants…? Even googlen…
Wat ik je ook van harte kan aanbevelen is een culturele tour. Bijvoorbeeld een dagje, of meerdere dagen. Je gaat dan (met een gids) langs bij diverse ambachtslieden, en bijvoorbeeld met een archeoloog naar 4000 jaar oude rotstekeningen, je spreekt met een medicijnvrouw, je ziet een natuurlijke waterbron, je wandelt door plantages, je krijgt lokaal eten en drinken, je ziet hoe vrouwen kleding en kaas maken, je gaat in het pikkedonker mee honing oogsten… het kan van alles zijn! Het klinkt heel toeristisch maar mijn twee culturele tours waren hartstikke leuk; de eerste (1 dag) was met twee Zweden samen; de tweede (3 dagen) deed ik alleen met een gids. Op beide tours kwamen we geen enkele andere blanke tegen, en spraken we heel veel met Tanzanianen.
Ik heb erg goede ervaringen met de gids Moshi Changai, www.tanzaniaculturaltours.com > met hem was ik dus 3 dagen op pad. Contacteer hem op tijd want soms is hij in een andere stad. Hij kan een programma op maat samenstellen, helemaal afgestemd op jullie wensen. Eventueel ook een combi van safari en culturele tour. Hij is ook een geweldige, hygiënische kok.
Ook het dagtripje naar Agape’s Women Project (Mama Anna) in Mulala was erg leuk; Mulala is een dorpje tussen Arusha en Moshi in. Te boeken via het Tanzania Tourist Board op Boma Road in Arusha, of door zelf te bellen met Mama Anna (gegevens in Lonely Planet gids).
Het geld van dit soort culturele tours gaat grotendeels naar de mensen die je bezoekt zelf toe.
Zanzibar: ik was naar de oostkust, op zich heb je daar best lekkere accommodatie maar er is niet veel te doen en de zee is hartstikke warm (en ondiep). Ik hoorde dat het in het noorden mooier is.
Zeker ook minstens een à twee dagen doorbrengen in Stone Town en daar wat bekijken (bv. slavencellen, musea)… en 's avonds lekker verse vis eten aan de boulevard.
Mijn blog en foto’s van Tanzania en Kenia vind je via de link in mijn handtekening.
Safari njema! (veilige reis)
Cécile
Hallo. Cecile.
Ontzettend bedankt voor deze snelle reaktie.
Jouw ervaringen zullen zeker worden meegenomen in onze voorbereiding!
Groeten,
Angelina.
Hoi Angelina,
Ik organiseer zelf kampeer safaris naar Tanzania. Ik werk niet met strechers, maar kan eventueel wel 2 matrasjes per persoon regelen. Welk strand je in Zanzibar kiest hangt af van of je de drukte op wilt zoeken of juist de rust. Kijk anders eens op www.kazurisafaris.nl en stuur een privé bericht.
Groetjes Saskia
een Nederlandse vriendin van mij in Nairobi is getrouwd met een Keniaan. ze hebben een klein safari bedrijf wat opereert vanuit Nairobi, kijk op
http://www.lokenjen.info/
Je kunt Monique eventueel in het nederlands bellen of mailen! ( ze gaat niet mee op reis)
Hallo Angelina,
Wij gaan in novemebr a.s. een privésafari doen met hoflandexpeditions, dit is een Nederlander die in Tanzania woont. We gaan eerst naar Tanzania en aansluitend een paar dagen naar Zanzibar. Ik zal je naderhand laten weten hoe het was. Wij gaan van 7 t/m 23 november.
groetjes, Monica
Hallo Monica.
Wij hebben ook de site bekeken van Hoflandexpeditions en zijn reuze benieuwd naar jullie ervaringen.
We wensen jullie een hele fijne en succesvolle safari/vakantie toe.
Alvast bedankt namens ons vieren,
Angelina.
Hallo Angelina,
wij proberen tijdens de safari onze ouders en kinderen op de hoogte te houden voor zover dat kan op www.monicaenwim.shareyourstory.nl
Als jullie belangstelling hebben kunnen jullie daar eens op kijken als we in Tanzania zijn, voor indrukken. Wel leuk om te vermelden toen ik ging mailen naar Menno Hofland hij al snel opbelde over hoe en wat ik het beste kon doen. Veel plezier met uitzoeken en de voorpret!!
groetjes, Monica
Beste Angelina2,
U heeft allemaal tips gekregen van mensen die of in Kenia of in Tanzania safari’s aanbieden. Wij van Prive Safari combineren zowel Kenia als Tanzania in 1 safari. De grens tussen Kenia en Tanzania is ooit door een potloodstreep op de kaart tot stand gekomen, maar de dieren trekken zich daar niets van aan en trekken b.v. vanuit de Serengeti naar de Masai Mara en omgekeerd. Wij vinden dat u dat ook moet kunnen doen.
Naast de routes buiten de gebaande paden, vinden wij het belangrijk dat u toch een beetje een “Out of Africa” gevoel heeft tijdens de safari. Daarom geen busjes of iglotenten, maar vervoer in Landcruisers en verblijf in klassieke safaritenten waar de Amerikaanse veldbelden ruim in geplaatst kunnen worden.
Wij vragen al onze gasten om een beoordeling na de safari. Kijkt u daarvoor op onze website www.privesafari.com/fotosenreacties.htm
Daarnaast vinden wij het belangrijk dat u goed voorbereid op safari gaat. Daarom geven wij u graag een presentatie van de safari. Dit kan op ons kantoor of bij u thuis. We weten dat dat de voorpret van de safari enorm verhoogt!
Met vriendelijke groet,
Prive Safari