Prijzen en organisatie Kili

Hallo,

ik wil met 10 vrienden de kilimanjaro beklimmen aankomende oktober. Zelf heb ik dat al eens gedaan, maar al weer een tijd geleden. Kan iemand mij tips geven over een goed bedrijf en wat het ongeveer moet kosten? Ik hoef absoluut geen luxe en wil het liefst een butgettrip hebben…

groet!

Rick

Beste Rick,

Leuk om met zo’n grote groep de Kilimanjaro te beklimmen. Er zijn heel wat bedrijven die het aanbieden, maar kijk uit met ‘budget’. Over het algemeen betekent budget dat er bezuinigd wordt op personeel. Dat betekent dat er of te weinig (assistent) gidsen meegaan, of dat je op het laatste moment gedwongen wordt zo min mogelijk bagage mee te nemen zodat er minder porters mee hoeven, of dat de porters die meegaan géén salaris krijgen. Ik heb dit zelf enkele jaren geleden meegemaakt. Wij hebben de top niet bereikt omdat onze enige gids terugmoest met de hele groep omdat één van ons hoogteziekte had gekregen. Ook werd ons op het laatst gevraagd minder bagage mee te nemen. Uiteindelijk hebben we dat niet gedaan.
Ik woon inmiddels een paar jaar in Tanzania en heb gehoord van mensen die de Kilimanjaro beklommen voor minder dan $1000pp. Dat is eigenlijk niet voor te stellen gezien de hoogte van de parkfees en de hoeveelheid personeel die mee moet. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Marion

www.caracalsafaris-tz.com

Een budgettrip ?

Dat betekent: zo kort mogelijk op de Kili, zo min mogelijk ondersteuning en een groot aantal lokale kleine aanbieders: kijk daarvoor eens bij de Marangu route. Je overnacht in hutten waardoor er minder dragers nodig zijn en de operators geen investeringen in equipment hoeven te doen en dus kleinschalig kunnen instappen. Je moet wel ruim van te voren boeken want de route en de hutten zitten snel vol. Behalve de drukte is een groot probleem dat je volgens cijfers van KiNaPa daarna slechts met 4 van de 10 mensen op Uhuru Peak aankomt en de overige 6 met problemen variërend van zware hoofdpijn en kotsen tot beginnend longoedeem al halverwege naar beneden gehaald zijn, ongeacht leeftijd en geslacht.

Hoe dan wel budget?

Lees een goed boek: “Hoe blijf ik gezond in de hoogte” van Han Willems.

De dynamiek van een groepsbeklimming is anders dan die van een individuele beklimming. Diegenen die de eerste dagen voorop en veel sneller willen lopen, blijken de laatste dagen niet met de groep mee te kunnen. Probeer daarom niet met 10 maar met een meervoud van 6 of 7 te gaan, zodat de groep opgedeeld kan worden.

Vlieg goedkoop op Nairobi en kom desnoods midden in de nacht aan. Reis daarna over land naar Kilimanjaro. Vergeet een lodge met zwembad, huur in plaats van koop kleding maar bespaar niet op de duur van de beklimming en je uitrusting. Anders blijkt goedkoop te duur te zijn geweest.

En een tip: bereidt je in Nederland goed voor en organiseer speciale trainingsdagen. Dat is leuk, daardoor kweek je een discipline en weet je dat iedereen er klaar voor is. Ook daar hebben wij ervaring mee.

Groet,
Hans
www.privesafari.com/kilimanjaro-beklimmingen/