Beklimmen Kilimanjaro september 2012

Hoi,
Ik ben Simone (22 jaar) en ben van plan om in september de Kilimanjaro te beklimmen. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit van plan zijn of er al ervaring mee hebben. Ik hoor graag van jullie!

Hoi Simone,

Wij (ik 32, mijn vriend 33) zijn eventueel ook van plan om in september de Kilimanjaro te beklimmen. Mijn vriend is momenteel enthousiaster dan ik. Ik ben een beetje ‘bang’ voor de hoogteziekte en de kou. De reisverhalen die ik op internet lees zijn zo divers dat ik daar ook niet echt mijn mening van kan bouwen.

Wat zijn jouw drijfveren? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Grt,
Nayra

Hoi Nayra,
Wat leuk om te horen dat er meer mensen rondlopen met dezelfde plannen! Ik ga voor 6 maanden naar Tanzania. Ik verblijf 5 maanden in Moshi en 1 maand ga ik het binnenland in op bezoek bij verschillende projecten en wat persoonlijke contacten. Omdat ik 5 maanden in Moshi ben vond ik eigenlijk dat ik in ieder een poging zou moeten wagen om de Kilimanjaro te beklimmen. Ik moet echter wel eerlijk zeggen dat ook ik het erg lastig vind om me er een juist beeld bij voor te stellen. Zoals jij ook schrijft zijn de verhalen inderdaad erg verschillend. Daarnaast heb ik verder ook geen ervaring met bergtochten etc. Hebben jullie al enig idee welke tocht jullie zouden willen doen en via welke organisatie… of willen jullie het plaatselijk regelen? Gaan jullie verder ook nog reizen daar? Ik ben benieuwd! Groetjes

Hey Simone,

We willen in september 2-3 weekjes (afhankelijk of we de Kilimanjaro gaan doen of niet) naar Tanzania. Ik ben nu bezig met het regelen van een leuke safari voor 6/7 dagen. Door de hoeveelheid reisbureaus zie je door de bomen het bos niet meer, maar ongeveer iedereen heeft wel hetzelfde soort programma en de prijzen liggen ook niet heel erg ver van elkaar.

Als we de Kilimanjaro doen, dan kiezen we voor de Coca Cola-route zoals die zo mooi wordt genoemd :slight_smile: (ben nu even de echte naam kwijt). En als we het doen willen we het eigenlijk wel vanaf hier regelen, omdat ik ook gelezen heb dat er maar een bepaald aantal mensen per dag die route mogen doen ivm bescherming van de natuur enzo. Dus het risico om het daar te regelen en uiteindelijk buiten de boot te vallen vind ik te groot.
Wij hebben ook absoluut geen ervaring met bergbeklimmen. Ik heb ooit, in 2005, de Inca Trail gedaan in Peru en dat heb ik al als best ‘heftig’ ervaren. Terwijl de hoogte dan niet eens tegenzit, want volgens mij is de Macchu Picchu iets van 2300m hoog. Hier zit dan ook mijn grote twijfel, aangezien de Kilimanjaro 3x zo hoog is bijna. Qua conditie zit het bij mijn vriend in ieder geval wel goed, want die loopt marathons enzo, maar vervolgens lees ik op internet weer verhalen dat iemand met een hele goede conditie de top niet haalt vanwege hoogteziekte en dat een dikkerdje zonder problemen de top haalt, omdat ie geen last heeft van de hoogte. Dus twijfel, twijfel, twijfel. Het moet wel vakantie blijven en leuk dus :slight_smile: In jouw geval kan ik mij voorstellen dat je eerder over de streep wordt getrokken omdat je daar toch een tijdje gaat ‘wonen’. Leuk hoor!

We willen onze vakantie sowieso afsluiten met een weekje op Zanzibar.

Wat ga jij 6 mnd in Tanzania doen?

Leuk om op deze manier verhalen uit te wisselen overigens!

Grt,
Nayra

Hoi Nayra,

Leuk om over jullie plannen te lezen! Kan me voorstellen dat je door al die tegenstrijdige verhalen gaat twijfelen heb ik ook gedaan. Maar nu de knoop doorgehakt dat ik het gewoon ga proberen, als ik tot halverwege kom heb ik vast ook een prachtervaring:) Ik zit inderdaad ook aan de coca-cola route te denken… aangezien ik geen ervaring heb met bergtochten of ik een moeilijkere tocht niet te proberen denk ik… Ik heb vorig jaar de pabo afgerond en volg nu een eenjarige master Special Needs. Vanaf oktober loop ik 5 maanden mee op de internationale school in Moshi op de special needs afdeling. Ervaring opdoen en kennis maken met ander onderwijs. Ik ben erg benieuwd: ik vind het enorm spannend! De laatste maand komt me zus en trekken we het binnenland in (Mwanza, Biharamulo, Katoke, Chabalisa etc.) Daar zitten projecten van MOV Herveld en FOTAS www.movherveld.nl / www.fotasherveld.nl. Dankzij hen ben ik verknocht geraakt aan Tanzania. In de zomer van 2008 hebben zij het namelijk mogelijk gemaakt dat ik met een jongerenreis al deze projecten heb mogen bezoeken. In deze maand gaan mijn zus en ik verhalen en foto’s verzamelen van de projecten zodat we deze in Nederland weer kunnen promoten. En natuurlijk sluiten we af met een mooie safari;)

Groetjes!

De Marangu route is voor beginners een goede keuze. De wandelingen zijn voor eenieder met een goede basisconditie prima te doen. Houd alleen in gedachten dat de klim vanaf Kibo naar Uhuru peak bijzonder zwaar is. Op dat moment komt het echt aan op mentale kracht; kou, hoogte en spierpijn zullen je onderweg parten spelen.

Het nadeel van de Marangu trail is anderzijds dat je dagelijks bijna een kilometer stijgt hetgeen de kans op hoogteziekte vergroot.

2 likes

Hey!

Zeer leuke vooruitzichten! Ik ben vorig jaar voor 3 weken in Tanzania geweest.

Je kan het idd absoluut niet op voorhand voorspellen of je al dan niet hoogteziekte zal krijgen. In 2009 hebben we in Peru nog een trektocht gemaakt over een pas van 4700m hoogte en hebben ik en mijn vriend geen last gehad van hoogteziekte. Vorig jaar wouden we Mount Meru beklimmen (die is ongeveer 4500m) Mijn vriend is op de laatste tussenstop (3850m) moeten blijven en ik ben op 4200m moeten terugkeren omdat ik hoogteziekte heb gekregen. We stegen iedere dag wel behoorlijk. Het enige dat ik kan zeggen is: neem je tijd.
Het is met momenten, zoals joey86 aangeeft, een beetje afzien, maar de uitzichten en het gevoel wanneer je de top bereikt zijn onbeschrijfelijk! (en alhoewel er dat voor mij niet bij was, ik heb een hele mooie zonsopgang gezien met de kilimanjaro op de achtergrond :slight_smile:

Veel succes zou ik zo zeggen!

En Nayra, Zanzibar is een perfecte afsluiter! :wink: Zou er meteen weer naartoe willen :slight_smile:

groetjes!

1 like

Plan sowieso een extra dag in de Horombo hut op 3700 meter. Probeer verder zo langzaam mogelijk te wandelen. Lokale gidsen hebben mij verteld over een groepje vrienden van rond de 75 die het hebben gehaald. Ze begonnen 's ochtends om zes uur te wandelen en kwamen 's avonds rond zes binnen in het camp. Het is geen race, hoe langzamer je loopt hoe meer kans je je lichaam biedt om te wennen aan de constant veranderende omstandigheden.

1 like

Ik woon in Moshi en organiseer Kilimanjaro beklimmingen. Mijn zusje en vader hebben de Kilimanjaro afgelopen februari beklommen en mijn zusje heeft een dagboek bijgehouden tijdens de tocht. Misschien leuk om te lezen voor iedereen die de Kilimanjaro nog gaat beklimmen, voor wie de Kili al beklommen heeft of voor wie zich aan het oriënteren is op deze fantastische uitdaging! http://makasatanzania.com/upload/documents/KilimanjaroReisdagboek.pdf

1 like

hello

wij hebben vorig jaar de kili beklommen langs de cocacola route. allemaal begin de 30 en niet echt supersportief. tot aan de kibohut is het eigenlijk helemaal niet zo lastig of zo. wat echt afzien is, is de nacht naar de top, en dan vooral de weg terug. maar het is een SUBLIEME ervaring! doen! wij namen wel een acclimatisatiedag en vanaf dag 2 namen we preventief diamox (1/2 's ochtends en 1/2 's avonds) en niemand van ons werd ziek. en we hadden ook veel thermisch ondergoed en windstoppers en zo mee.

1 like

De wandelingen zijn allemaal drie tot zes uur per dag en voeren over licht stijgende paden. De trek van Kibo naar Gilman’s Point is echter andere koek. IJskoud, steil, donker en vooral erg lang. Zodra je op Uhuru Peak aankomt worden al je inspanningen beloond met een prachtige zonsopkomst.

Zorg voor een goede uitrusting. Decathlon onder de Amsterdam Arena heeft veel goed materiaal voor relatief weinig geld. Een absolute must; 3 liter waterblaas en wandelstokken.

1 like

Wat een heerlijke plannen! Ik heb samen met mijn vriend een safaribedrijf (www.enjoytravelsafaris.com) waarbij we ook beklimmingen regelen, op zowel de Kilimanjaro als Mount Meru. Mijn vriend is als gids voor zowel de beklimmingen als de safaris erg ervaren! Hij geeft net als hier al te lezen is altijd als tip om beter een dagje extra te nemen, of zelfs twee, om er zeker van te zijn dat je de top haalt, dan te beknibbelen op 100 dollar en uiteindelijk het niet te halen.
Het is in ieder geval een onvergetelijke ervaring! En start liever met een paar dagen Arusha of Moshi om even bij te komen van de vlucht, te acclimatiseren en te wennen aan de lucht, alvorens je de bergen beklimt!
Ik zou zeggen neem eens een kijkje op onze website en stuur ons een mail met jullie wensen! Wij maken dan een prijsopgave! Bovendien krijg je korting als je en de beklimming en de safari bij ons boekt!

Groetjes,
Linda

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat het zo nu en dan even afzien is, vooral het laatste stuk. Maar ook begrijp ik dat jullie het allemaal dubbel en dwars de moeite waard vonden.

Ik vroeg me nog af of je in een groepje loopt of echt alleen met (in ons geval) z’n tweeen. In een grotere groep lopen maakt het misschien makkelijker, maar misschien is dit ook weer lastiger ivm rekening houden met elkaar.

Ik ben er nog steeds niet uit en mijn vriend zit ook in dubio. Hij wil het wel graag doen, maar wil niet dat ik het doe als ik het liever niet zou doen. Lastig, lastig dus…

Hoi Nayra,
Dat hangt er helemaal vanaf bij welk bedrijf je boekt en onder welke voorwaarden. Er worden veel groepsbeklimmingen gedaan, maar ook heel veel privé. Ik zou zelf privé beklimmingen aanraden omdat je dan echt helemaal op je eigen tempo kan lopen, je eigen team voor je hebt klaar staan en je je bv niet kunt ergeren aan mensen in de groep. Bij de kampen en onderweg kom je natuurlijk wel regelmatig mensen tegen.
Succes met jullie beslissing!
Zonnige groet uit Moshi!
Selma

Mee eens, ik zou ook kiezen voor de privé-beklimming. Het team heeft volledig oog voor jouw situatie en ook symptomen van hoogteziekte kunnen zij goed in de gaten houden. In een groep val je meer weg. De gezelligheid van het ontmoeten van andere klimmers heb je wel in de camps waar je 's avonds verblijft.

1 like

Ik wil ook graag dit jaar nog de kilimanjaro op gaan!! En wat ik vooral begreep tot nu toe is dat het wel scheelt of je het lokaal boekt of via een reisbureau hier Nederland.
Daarom vroeg ik mij af of er tips zijn en goede ervaringen met lokale reisorganisaties?? Het hoeft echt niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn…ik wil gewoon betalen wat er voor staat, niet te veel en niet te weinig :slight_smile:
Ik hoorde ook verhalen dat ze proberen zoveel mogelijk dragers met je mee te sturen, want die zijn voor de organisatie toch gratis, want jij moet ze na afloop een tip geven. Dus dat er dan dragers mee worden gestuurd om een watermeloen de berg mee op te nemen bijv…dat soort trucs dat hoeft dus weer niet :wink: Gewoon een redelijke prijs dus!

Alvast bedankt

Groeten Simon (25)

Hey Simon,

Leuk dat jij de uitdaging ook aangaat. Wij hebben bij Hofland Expeditions geboekt. Een NLs bureau, die ongetwijfeld duurder is dan een lokale organisatie. Wij hebben echter bewust gekozen voor een NLs bedrijf vanwege de ‘betrouwbaarheid’. Ik vind het beklimmen van de Kilimanjaro zo’n serieuze zaak dat ik niet het risico wil lopen dat er van alles misgaat met de organisatie oid. Niet dat ik nu de zekerheid heb dat het allemaal wel goed is geregeld, maar voor mijn gevoel is dat wel zo.

Ik weet niet wat een redelijke prijs is en wanneer je teveel betaalt, aangezien het ook om kwaliteit gaat. Kwaliteit die je helaas pas kan beoordelen nadat je de klim hebt gedaan, dat is dan wel jammer :slight_smile:

Succes!

Grt,
Nayra

Hallo Simone en Nayra,
Hebben jullie ondertussen al de beklimming geboekt? Ik ga voor 2 klanten een beklimming regelen eind augustus. Het maakt hun niet uit of ze privé de berg op gaan, of in een kleine groep (max 6 personen). Wie weet is het mogelijk om samen te gaan? De route die ze willen doen is via Rongai omhoog en via Marangu omlaag met een extra acclimatiseringsdag. Als je voor de coca-cola route kiest, loop je hetzelfde pad omhoog en omlaag. Je kunt eens kijken op mijn website voor meer informatie www.kazurisafaris.nl.
Groetjes Saskia

@ Sasakia: Ik ga begin september dus dat gaat helaas niet op.

Weet iemand toevallig of het beklimmen van de Kilimanjaro onder de categroie expeditie valt? Dit moet ik namelijk weten voor mijn reisverzekering.

In ieder geval bedankt!

Groetjes Simone

Hallo Simon, ik las dat je de Kilimanjaro wil gaan beklimmen en dat je dit ter plekke wilt boeken. Ik wil je daarvoor wel waarschuwen. Ik kom nu 7 jaar in Tanzania en heb inmiddels aardig wat mensen leren kennen. Afgelopen maart was ik er ook en heb toen veel contact gehad met een gids van de Kilimanjaro. Ik had hem uitgenodigd om mee te gaan op safari, waardoor je veel tijd hebt om met elkaar te spreken. Hij heeft me verschillende staaltjes verteld hoe enkele locale organisaties opereren. Het was zelfs zo erg dat er klanten van zo’n organisatie op de berg bij hem om eten kwamen vragen omdat er gewoon veel te weing was ingekocht. Kijk, zo’n beklimming is gewoon prijzig, ook al kun je het misschien “voordelig” krijgen. Ik raad je aan om dan maar beter een paar honderd dollar meer uit te geven zodat je dan zeker weet dat het goed zit!
Groetjes, Mary.
tanzaniasafaritour.com

1 like