Kilimanjaro bedwongen?

Hallo allemaal,

Ik ga proberen om een grote droom werkelijkheid te maken; de Kilimanjaro beklimmen! Nou ja, beklimmen… bewandelen is het meer geloof ik.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen (positief/negatief) met het beklimmen van de Kilimanjaro. Hoe heb je het ervaren? Vond je het zwaar? Vond je het meevallen? Vrienden voor het leven gemaakt wellicht? Grappige anekdotes? Nieuwe Swahili-scheldwoorden geleerd toen je echt he-le-maal stuk zat?

Laat ze maar komen, jullie verhalen!

Groet,
Lizzy

Hoi Lizzy,
Gaaf dat je de uitdaging aan gaat! Wanneer ga je?
Mijn zusje schreef vorig jaar dit reisverslag over haar ervaringen: http://makasatanzania.com/upload/documents/KilimanjaroReisdagboek.pdf
En hier nog een verslag van vader en zoon die de berg op zijn gegaan: http://www.gels.nl/pdf/reisverslag_kilimanjaro.pdf
Misschien leuk om te lezen ter voorbereiding.
Succes!!

Leuk! Bedankt :slight_smile: Ga ik van het weekend eens even induiken. Nu eerst beginnen aan mijn eerste officiele looptraining :cheer:

Ik heb drie jaar geleden de Kilimanjaro beklommen en vond het dé ervaring van mijn leven. Wij liepen de Machame route en ik heb alleen maar genoten. Als je voldoende traint, dat wil zeggen veel wandelen, is het goed te doen. Het is echt geen eitje, maar voldoende training maakt wel dat je alleen maar geniet. Een paar leuke en grappige dingen die ik me nog goed kan herinneren:
-Algemeen advies is om elke dag minstens 5 liter water te drinken. Ik deed dat braaf en daardoor zat ik soms wel tien minuten gehurkt om te plassen.
-Ik had blijkbaar niet genoeg geoefend met naar-beneden-lopen. Toen we eindelijk naar beneden gingen, dacht ik dat moet toch heerlijk zijn, maar dat was eigenlijk helemaal niet zo. Ik vond naar beneden het allerzwaarste.
-We maakten nachten van meer dan 12 uur, maar daardoor ben je goed uitgerust elke dag
-Tips: neem voldoende warme kleding mee. Ik was zelf het meest blij met mijn buff (beversport) en daarnaast met mijn camelbag. Naast een camelbag vol met water hadden we elke dag nog een literfles mee met van die bruistabletten van isostar (geloof ik). Dat hielp ons ook erg. Ook is het handig om om je grote tas nog een vuilniszak te doen. Dan is de kan erg klein dat je spullen nat worden mocht het regenen.
Ik kan nog wel honderden dingen meer vertellen, maar waar moet ik beginnen. Voel je vrij om vragen te stellen als je nog specifieke dingen wilt weten.

Groetjes Marion
www.caracalsafaris-tz.com

Wat leuk om te horen Marion! Maarre… ik neem aan dat je de top dan ook behaald hebt?

Herkenbaar inderdaad, dat eindeloze plassen. Ben een aantal jaren geleden in de Andes geweest, waar vanwege de hoogte ook het advies werd gegeven om veel te drinken. Man oh man, ik had mijn broek nog niet opgehesen of ik moest alweer plassen. Maar dat staat me dus weer te wachten… :disgust:

Hoe had je dat moeten oefenen dan, naar beneden lopen? Misschien wel een uitvinding, een stepapparaat waarbij je naar beneden moet lopen :slywink:

We hebben nog maar net de knoop doorgehad dat we de Kilimanjaro daadwerkelijk op gaan, dus ben nu overal informatie aan het zoeken. En ik heb nog veel vragen, heeeeel veel vragen. Voldoende warme kleren zeg je? Hoeveel neem je mee? Alles moet gedragen worden en ik wil ook zeker niet te veel mee nemen, maar ben ook een koukleum. Veel slapen lijkt mij ook wel heel fijn, maar slaap je überhaupt een beetje? Mij lijkt namelijk dat de kou (geen idee hoe koud het 's nachts in januari zal zijn) en een slaapmatje niet heeeel lekker slapen. Of heb jij andere ervaringen?

En misschien hele rare vragen, maar daar kom ik verder he-le-maal niks van tegen; hoe doe je dat met hygiëne? Schone kleding? Schoon ondergoed? Zeker als het koud is zie ik mezelf toch niet iedere dag van top tot teen wassen. Ik neem natuurlijk van die doekjes mee, maar dan nog. En een week je haar niet wassen… Hoe heb jij dat gedaan?

En als je er iets over kwijt wilt; ss caracalsafaris je eigen bedrijf? Of is dat de organisatie waar je iets geboekt had?

Grtz,
Lizzy

De top? Nee, die heb ik helaas niet gezien omdat in onze groep al zoveel mensen onderweg waren afgevallen wegens hoogteziekte en uitputting. De enige gids die overbleef moest met de laatste zieke terug en het is niet verantwoord om alleen verder te gaan. Wij waren toen tegen de 5500 meter en ik voelde me nog prima. Het was prachtig weer, dus ik ga zo graag verder gewild en ook nog wel verder kunnen gaan, maar dat zat er dus niet in. Ik ga het zeker nog eens proberen. Maar ondanks dat we de top dus niet hebben gehaald, vond ik het nog steeds een geweldige ervaring.

Naar beneden lopen kun je in de sportschool oefenen door de loopband naar beneden in te stellen. Verder zijn er ook wel steps-apparaten die die instelling hebben volgens mij.

Voor de normale wandeldagen had ik het volgende mee:
-2 soepele afritsbroeken
-3 T-shirts
-1 capuchontrui
-elke dag schoon ondergoed
-3 paar gewone sokken
-Bergschoenen (en gympen voor op de campings)

Voor de summitnight (de laatste etappe loop je 's nachts) had ik het volgende aan (het was toen -16):
-Thermo-sokken
-Thermo-ondergoed (lang, microfiber van de HEMA)
-Afritsbroek met daaroverheen een skibroek
-T-shirt, capuchontrui, windstopper, water/winddichte jack
-buff en muts
-Thermo-handschoenen en wanten

Ik sliep prima, heerlijk zelfs. 's Avonds kregen we altijd onze drinkfles gevuld met warm water. Die legden we dan bij ons in de slaapzak. Wij hadden zelf onze self-inflatable matjes meegenomen. Die houden meer kou uit de grond tegen. Je kunt ook nog van die speciale isolatiematjes gebruiken. Ik heb het echt niet koud gehad en wij waren in de koudste periode (juni).

Er is inderdaad niet echt een mogelijkheid om je te wassen. Ik had inderdaad doekjes mee en daarnaast vochtige washandjes van kruidvat/etos. Die waren echt perfect. Haren wassen zat er niet in, maar dat kon me daarboven eigenlijk niet zoveel schelen. En wat heb ik na die week genoten van de douche in Moshi.

Caracal Tours & Safaris is het bedrijf van mijn Tanzaniaanse man. Toen ik de Kilimanjaro opging was dat er nog niet en ik heb het toen bij een andere company geregeld. Achteraf iets minder goed geregeld aangezien we niet te duur wilden. Helaas zie je dan dat er ingehouden wordt op personeel. Er gaat dan vaak te weinig personeel mee of ze worden niet eens betaald en zijn afhankelijk van de fooien. Gelukkig kunnen mijn man en ik die ervaring mooi meenemen in onze eigen reizen. Dat is dus ook nog een tip die ik mee kan geven. Ga niet op zoek naar het allergoedkoopste, want, vooral de porters, werken keihard en verdienen het gewoon om een salaris te krijgen.

Heel veel succes met de voorbereidingen. Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel.

Groetjes Marion

Heey Marion, leuk om jou hier tegen te komen (voor Lizzy: we wonen beide in Moshi:-) )
Wat Marion zegt is helemaal waar: wanneer je je klim boekt moet je goed letten op een paar dingen:

• gaat er genoeg personeel mee? In het geval dat andere vanwege hoogteziekte moeten afhaken, blijft er dan genoeg personeel over om zelf door te gaan met de beklimming? Zonde als je dan ook moet stoppen.
  • hygiëne: dit is overal anders geregeld. Bij onze reizen gaat er een chemisch toilet mee zodat je niet op de openbare toiletten hoeft, die zijn echt heel erg vies. Je krijgt 2x per dag een teiltje water bij je tent om je te wassen/ op te frissen. Halverwege de week komt er een extra ‘food-supply’ zodat je goede maaltijden hebt.
  • kijk of de gidsen enige medische training hebben. Mocht iemand ziek worden op de berg/ een been breken of wat dan ook dan ben je niet altijd in een paar uur beneden. Het is een fijn idee als de gidsen goede EHBO training etc hebben.
  • ook niet onbelangrijk zijn goede tenten. Als een tent lekt of geen 3/4 season tent is kan dat heel koud en vervelend zijn!

Succes met de voorbereidingen!!
Groetjes

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik word steeds enthousiaster!
Ik vraag me af hoe het zit met spullen.
Winterjas, ik lees een skibroek en slaapzakken etc (warme dingen die je nodig hebt voor op de berg)
In hoeverre kun je die daar huren?
Als ik alles mee moet nemen vanuit NL past het niet in mn backpack vrees ik! haha

Hoi Nien88,
In principe kun je hier alles huren. Ik vond het wel fijn om mijn eigen jas te hebben. Ik had een superfijn triclimate-jas van Northface (met uitritsbare windstopper) in de uitverkoop bij Beversport gekocht. Ik heb daar nu nog plezier van met wind en regen.
Groetjes Marion

Ik heb vorig jaar in september op de top van de Kilimanjaro gestaan. En hoewel ik de laatste dag (nacht eigenlijk) lood en loodzwaar vond zou ik het iedereen aanraden! Het is zo’n geweldige ervaring en je blijft er tijden lang helemaal vol van zitten.

Zelf hebben wij de Marangu-route gedaan (de Coca-Cola-route). In 4 dagen omhoog en in 2 dagen omlaag. De eerste 3 dagen vond ik zelf prima te doen. Heel lang getwijfeld of we Diamox zouden nemen, uiteindelijk gedaan. Maar ik weet niet of het echt geholpen heeft tegen de hoogte. De laatste dag, dus wanneer je naar de top wandelt, had ik vreselijke hoofdpijn en moest ik zelfs 2x overgeven. Maar onze gidsen waren geweldig en ze hebben mij letterlijk naar de top gepraat.

Ik heb het wel vreselijk koud gehad. Hoewel we in hutjes sliepen was het echt, zodra de zon onderging, steen en steenkoud. Dus bezuinig absoluut niet in het aanschaffen van goede warme kleding. Thermo-ondergoed is ook echt een ‘must’. En een warme slaapzak. Wij hadden slaapzakken van de organisatie meegekregen en deze waren helaas niet zo heel warm, waardoor ik elke avond voor het slapen gaan een thermoskan meenam die ik vervolgens overgoot in mijn veldfles, die ik vervolgens als kruik gebruikte.

Heel veel drinken is erg belangrijk. In het begin heb je nog wel dorst en trek, maar dit verdwijnt helaas. Maar blijf jezelf dwingen om te drinken. De zuiveringstabletten geven het water een beetje een chloorsmaak, maar deze smaak kun je prima weghalen door een vitamine C bruistablet in je flesje erbij te gooien.

Het is een superervaring die je nooit zal vergeten. En door heel goed te trainen is het goed te doen. Veel wandelen, heel veel wandelen waardoor je de ‘duursport’ een beetje oefent. En loop je schoenen goed in.

Qua hygiene: al vrij snel raak je je ‘westerse standaarden’ kwijt. Wildplassen wordt doodnormaal. Ook doordat je van de Diamox echt heel vaak moet. Op de Marangu-route heb je op de kampen toiletgebouwen. In het begin zijn deze schoon, maar helaas is dit van korte duur. Douchen is niet mogelijk. Wij kregen wel elke ochtend een teiltje warm water en zeep waar we ons een beetje mee konden wassen. Ook kregen we dit elke keer als we weer bij het nieuwe kamp waren aangekomen.

De allerlaatste avond is het ijs- en ijskoud. Ik heb toen in mijn ski-broek geslapen (en daaronder had ik nog mijn thermo-ondergoed aan).

Onze gidsen en kok waren geweldig. En de dragers uiteraard ook. Zo goed en kwaad als het kan hebben ze met z’n allen geprobeerd om ons zo min mogelijk te laten merken van alle ongemakken van de klim.

Heel veel succes! En een goede voorbereiding is meer dan het halve werk!

Hoi Lizzy,
Zelf heb ik de Kilimanjaro afgelopen februari beklommen. Er zijn al aardig wat reacties geschreven, dus daar hoef ik niets aan toe te voegen. Op dit moment heb ik onze gids van de Kilimanjaro als gast hier in Nederland. Overigens kende ik hem al langer, vandaar ook de uitnodiging.
Mocht je direct advies van een expert willen dan zou je ons kunnen bellen en hem spreken. Hij gaat vrijdagochtend weer terug, dus er is niet heel veel tijd meer.
Mijn telefoonnr is :0227 602342 of 06 15681222.

Groetjes, Mary.
www.tanzaniasafaritour.com

Ik ben een paar dagen voor mijn werk weg en een hoop reacties erbij! Leuk :cheer:!

Ga op mijn gemak even lezen en reageer straks weer verder.