Kilimanjaro beklimmen... hoe te regelen?

Hoi,

In de zomer van 2008 ga ik de Kilimanjaro beklimmen. Ik ben al druk opzoek naar organisaties waar ik dat kan regelen. De organisaties die ik tegenkwam willen maar al te graag een individuele reis voor me organiseren, maar dat wil ik niet. Het liefst zou ik met een internationaal gezelschapje de Kilimanjaro beklimmen. Misschien zijn er hier wel mensen met tips? En mocht je mee willen, kan dat natuurlijk ook.

Groeten,
Inge

[EMAIL=“zonnigbloempje29@hotmail.com”]zonnigbloempje29@hotmail.com :zon:

Vet! Zit ook in mijn verlanglijstje maar helaas geen goedgevulde portemonnee op het moment… anyway, je kan voor weet ik hoeveel geld er een vooruit boeken. Krijg je alles d’r op en d’r an; iemand draagt je tas, goed eten, warmere slaapplek etc… Ook kan je lokaal een kijkje nemen wat de aanbiedingen en prijzen zijn. Die liggen sowieso lager dan dat je ze van te voren boekt bij een organisatie. Zou alleen niet voor de goedkoopste gaan want dan moet je de gids dragen en krijg je alleen maar blanco macaroni

Hoi,
Ook ik heb dat plan nog steeds in gedachten, en ook voor de komende zomer. Ik heb geen zin om in m’n eentje die berg op te klimmen (nou ja, met gids enzo dan).
Welke route zou je willen volgen? er zijn zoveel verschillende…
Een echte tip heb ik niet. Ik weet niet of dat, als je in Tanzania aankomt, er mensen zijn die ook de Kili willen bekimmen. Dan zou je een int. gezelschap hebben. Als je nu vooruit boekt, dan is die kans waarschijnlijk klein.
Volgens mij is het boeken van een trip naar de Kili in Tanzania zelf goedkoper dan vanuit Nederland.
Groetjes!

Hoi,

Oké, dus volgens jullie is het boeken van de beklimming in Tanzania voordeliger. Zit je dan niet met een beperkt aantal permits die worden uitgegeven per dag? Of werkt dat niet zo.

Ik denk aan de Machame route, 6 dgn. en overnachten in tenten.

Groetjes :zon:

Hoi,

De beklimming van kili kun je het beste gewoon lokaal regelen, bijvoorbeeld in Moshi. Goedkoper en er komt in ieder geval meer van je geld bij de lokale bevolking terecht!
Ik heb zelf de kili overgeslagen nadat ik Mt kenya beklommen had (heerlijk: 1 toerist in 5 dagen gezien dat is bij Kili wel anders).
Maak vooraf wel goede afspraken wat er gebeurt indien jij of iemand uit je groep hoogte ziekte krijgt. Denk bij de onderhandeling over de hiking goed na over acclimatiserings dagen. De aangeboden hikings gaan vaak vanuit commercieel oogpunt te snel omhoog. Conditioneel en technisch is de berg eenvoudig echter de hoogte is en blijft een gevaar voor AMS. De http://www.abc-van-hiking.nl/eerste-hulp/acute-hoogte-ziekte.asp. De toerist gaat vaak akkoord met een korte hiking omdat zijn budget gelimiteerd is (iedere dag op de kili met een gids kost je ca. 150 dollar (park fee, overnachting, gids, kok/hulp gids).

Veel plezier in Tanzania !

Groeten
Erwin

hallo Erwin ik heb de kili al eens beklommen en dat is idd daar ter plaatse goed te regelen zelf heb ik het in Arusha geregeld maar wees wel voorzichtig met hoogte ziekte wees niet bang maar wel alert en als je merkt dat je het hebt gelijk melden bij de gidsen en beginnen met dalen bij ons in de groep kreeg ook 1 man het en die is toen samen met zijn vriendin en een gids terug gegaan naar het basiskamp en toen wij terug kwamen waren ze alweer beter maar also je te lang door gaat kan het echt heel vervelend worden gewoon luisteren naar je eigen lichaam
verder wil ik zeggen gewoon gaan doen dit soort ervaringen zal je niet veel doen en er ligt niet zo heel lang meer sneeuw op de top want ook hier wordt het steeds warmer en dus…

veel plezier daar

dirk

:chin: hallo Erwin moet zijn hallo Inge

hee inge,
ik heb zelf ook de kilimanjaro beklommen. t is sowieso wel een hele ervaring, maar echt leuk is anders hoor :stuck_out_tongue: ik bedoel, de ervaring zelf is natuurlijk leuk, mooie landschappen enz… maar je moet t niet onderschatten, t kan soms echt bikkelen zijn. de meeste mensen krijgen wel hoogteziekte (in bepaalde mate) en dan voel je je dus gewoon verrot, misselijk enz.

ik heb het toen (afgelopen zomer) lokaal geregeld in moshi bij MEM-tours dacht ik. daar hadden ze alles perfect in orde. het is alleen bij mijn weten sowieso verplicht dat je met dragers gaat en dat zou k ook wel aanraden. maar verder hoef je je eigenlijk nergens zorgen om te maken, zodra je echt ziek wordt, gaan ze gewoon met je mee naar beneden. zelf heb ik volgens mij ook de machame-route gelopen en die is echt prachtig! echt een aanradertje. je loopt van het ene prachtige landschap in het andere. en het is ook een route die goed te doen is qua aclimatisering. op een gegeven moment stijg je namelijk naar 4100 meter ofzo en dezelfde dag daal je weer 300 meter, zodat je goed kan aclimatiseren. rond de 4000m krijgen de meeste mensen nl last van hoogteziekte. op zich is dat niet zo’n probleem, had ik zelf ook. ben doorgelopen en ik heb het overleefd… je hebt dan wel koppijn en je bent wel misselijk, en je bent ook echt blij als je eindelijk kan rusten, maar ik heb niet het idee gehad dat ik te ziek was. ik geloof ook dat er medicijnen tegen hoogteziekte zijn, daar liepen al die amerikanen mee, maar mijn tip is gewoon veel water drinken. en dat zullen de gidsen je ook zeggen. ik heb ook gehoord dat die medicijnen gevaarlijk zijn, omdat ze alleen de symptomen onderdrukken, maar dat zou je zelf gewoon even moeten uitzoeken. maarja, ik heb ook gehoord dat gewoon doorlopen gevaarlijk is als je last hebt van hoogteziekte en ik heb het ook gehaald, dus maak je daar in ieder geval maar niet te druk om. ik zou iig niet een kortere route nemen, omdat dat goedkoper is, want dat aclimatiseren is wel echt belangrijk. maar dat is hierboven ook al gezegd;)

in ieder geval veel plezier en succes dr mee!
groet bob

als je nog vragen hebt of fotos wil zien, moet je maar gewoon ff een berichtje sturen.

Bob,

Wat je zegt over medicijnen klopt.

Uiteraard is doorlopen met hoogte verschijnselen gevaarlijk.
Onderschat een berg rond de 6km niet!

Een berg beklimmen van dit niveau kan zeer gevaarlijk zijn, omdat mensen het niet gewend zijn.
En omdat het lichaam fysiek aangeeft dat je moet stoppen, maar de geest wil door!! (je wilt namelijk naar de top)

Nogmaals niet onderschatten!

jaaa, dat sowieso.
maar wat ik probeer te zeggen is dat het normaal is dat je je niet helemaal 100% meer voelt na een bepaalde hoogte. wij waren met 4 man en we waren allemaal een beetje misselijk, beetje koppijn, enz. eerlijk gezegd voelde ik me ook wel iets slechter dan een beetje slecht, maargoed. toen dr iemand moest overgeven (onderweg naar de top), is die ook meteen met één van de gidsen teruggegaan naar het kamp. daarmee wil ik dus zeggen dat je niet bang hoeft te zijn dat de gidsen niet goed op je letten, want dat zijn wel echte profs, ook al zou je dat niet zo snel verwachten in een derdewereldland. dat was in ieder geval zo via die MEM-tours, waar wij mee gingen.

nogmaals,
succes & veel plezier

Beste Inge,

Heb zelf zes jaar geleden Mt Meru beklommen. Ter plaatse gids (je moet verplicht een parkwachter meenemen) en drager geregeld. Wij (groep van 4) droegen zelf ons eten en kookten zelf (een uitzondering). December 2006 ben ik naar Marangu gegaan (startplaats van de populaire Kilimanjaro-route) maar zonder te klimmen. Aan de ingang van het park werden we nog aangesproken door potentiële dragers.

Mijn tips:

1. Mount Meru is een aanrader. Spreekt misschien minder tot de verbeelding dan Kili, maar de landschappen zijn zeker zo spectaculair (al heb je geen eeuwige sneeuw). Beklimming is volgens kenners technisch iets moeilijker dan Kili. Het is ook korter, goedkoper, minder druk en je krijgt een prachtig zicht op Mount Kilimanjaro. Wordt vaak gebruikt door mensen met geld en tijd als voorbereiding op de Kili-beklimming om al te wennen aan de hoogte.
    Extra voordeel is dat je op het lagere gedeelte tussen de buffels en giraffen wandelt (vandaar de verplichte, gewapende parkwachter-gids). Ook zie je regelmatig de prachtige zwart-wit colobusapen.
  2. Welke berg je ook kiest, onderschat de beklimming niet: zorg dat je fysiek 100% in orde bent.
  3. Ik zou je aanraden om alles op voorhand vast te leggen. Via internet kan je 101 plaatselijke touroperators contacteren. Ter plaatse spaar je misschien enkele dollars uit, maar het zou zonde zijn om aan te komen en vast te stellen dat je niets vindt. Ik heb bij mijn reizen naar Tanzania verschillende zaken via internet geregeld zonder problemen achteraf.
  4. Informeer je zo goed mogelijk op voorhand: zorg dat je goed weet wat je te wachten zal staan; Hoe beter voorbereid, hoe meer je ter plaatse zal genieten. Op internet vind je voldoende sites over Tanzania en Kilimanjaro.

Goede reis
Bruno

Hebben in '98 de Kilimanjaroo beklommen.
Tips:

• gebruik Diamox (ik heb ook in Nepal bergen beklommen en kreeg altijd na 3800 meter hoogteziekte met Diamox op de Kilimanjaroo geen last gehad, de top bereikt.
  • kleed je goed warm aan, je vertrekt nl. 's nachts en als je naar de top gaat krijg je een soort kiezelpad als er dan groepen voor je lopen en die stoppen dan kan je er moeilijk langs.

Hee hallo,

Ik heb afgelopen zomer ook de Kilimanjaro beklommen. Dat was echt een ontzettend mooie ervaring. In zes dagen heb ik de Machame route gelopen. Alle dagen was het veel lopen, veel drinken en veel plassen :wink:
We waren met een groep van acht personen en hebben voor 690 euro betaald. Dat was inclusief alles: een overnachting voordat we vertrokken, park intree (schijnt al iets van 100 dollar per persoon te zijn), dragers, gidsen, koks ed. Voor onze groep gingen in totaal 20 personen mee. We sliepen in tenten.
We hebben geboekt bij http://www.ahsantetours.com/kilimanjaro.htm, wat we in Moshi geregeld hebben. Een prima organisatie, geen enkele klacht daarover. Ze schijnen ook goed voor hun dragers te zijn, want dat zijn nog weleens de mensen die onderbetaald worden, omdat de touristen zo goedkoop mogelijk de berg op willen…
Vooral de laatste dag van de toch was loodzwaar, dat komt voornamelijk doordat je 's nachts gaat lopen, nadat je een hele lange dag achter de rug hebt en maar een paar uur slaap. Er is wel de mogelijkheid om er een dag langer over te doen, zodat je iets meer tijd hebt om te rusten voordat je de top aanvalt, maar dat kost dan ook wel weer meer…
Een warme slaapzak is wel aan te raden, want het wordt erg koud daar. Wij konden slaapzakken van de organisatie lenen.
Hoogteziekte heb ik niet gehad, gidsen houden je idd goed in de gaten, daar hebben ze ook een cursus voor gehad. Je moet wel goed blijven eten en drinken. Een waterzak op je rug is erg handig!
Je loopt trouwens wel in file de berg op…, maar dat is echt geen enkele reden om deze tocht niet te doen!

hey,

Ikzelf en mijn vriendin gaan in oktober de kili proberen beklimmen.
Heb zelf contact gelegd met verschillende hotels en organisaties daar.
Heb uiteindelijk geboekt bij keys hotel.Het is wel zo dat het veel goedkoper is als je het zelf regelt met plaatselijke organisaties dan dat je een reisorganisatie alles laat regelen.
Veel succes.

Hoi allemaal wat is de beste tijd om de Kilimanjaro te beklimmen?

Hoi allen,

Ik kom net terug uit Kenia, waar ik vijf maanden stage heb gelopen. In de laatste maand heb ik de Kilimanjaro beklommen. Letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt. Echter heb ik teveel betaald. Reisorganisatie en mensen er plekke die alles veel duurder maken dan nodig.

Mocht je geinteresseerd zijn in mijn verhalen, dan kun je mij op onderstaand mail adres bereiken. Daarnaast wil ik laten weten dat ik je in contact kan brengen met mijn gids. Een Keniaan die echt heel enthousiast en ervaren is! Zie maar.

Gr. Wouter
wouter.driessen@hotmail.com

Trouwens:
de beste tijd van het jaar is half januari/ februari. Of september/oktober! Dat valt net buisten de twee regenseizoenen. Zelf heb ik 8 dagen door de sneeuw gelopen. Koud!

Inmiddels voor een tweede keer naar Kenia geweest. Deze keer geen Kilimanjaro, maar wel Masai Mara. Geweldig. Wel heb ik gemerkt hoe uiteenlopend de kosten zijn die berekend worden door verschillende touroperators. Goed vooronderzoek en lokaal boeken is mijn devies!

Groet,
Wouter
[EMAIL=“wouter.driessen@hotmail.com”]wouter.driessen@hotmail.com