Graag zou ik willen weten in hoeverre het mogelijk is om een permit voor Kilimanjaro te verkrijgen ter plaatse.
Ik ben van plan 4/5 weken naar Tanzania en Kenia te reizen om (o.a.) Serengeti, Ngorongoro en Zanzibar te zien, en de Ol Donyo Lengai en Kilimanjaro te beklimmen, zonder te veel vanuit Nederland geregeld te hebben (dus niet via een Nl. organisatie 3 volledig volgeplande weken voor 2500 eur).
Graag zou ik naar Kenia of Tanzania vliegen en ter plaatse via een betrouwbare lokale organisatie de tochten regelen. (Ik weet dat solo beklimmingen niet zijn toegestaan) Iemand ervaring???
Wie heeft informatie over het beklimmen van de Kilimanjaro en permits etc.? Valt het makkelijk ter plaatse te regelen of kun je het het beste vanuit NL regelen?
En heeft iemand nog algemene goede tips over Kenia en/of Tanzania?
Vallen deze landen goed te backpacken of is het beter in een groep (gepland) te reizen?
Je kan ter plaatsen bij diverse lokale hotels & lodges trips boeken naar de Kilimanjaro (incl. beklimming met gidsen) Dit kan zelfs al in enkele hotels in Nairobi. De kosten willen nog wel sterk varieren dus het is verstandig om bij diverse lodges te informeren.
Kenia en Tanzania zijn goed te doen voor backpackers. Maar met meerdere personen is wel altijd veiliger.
Hallo ik ben zeer benieuwd wat de kosten gemiddeld zijn en hoe lang je over de klim kan doen. Ik wil in januari naar Afrika vertrekken. Ik ben niet zo een super ervaren bergloper op grote hoogtes. Meer info; graag! Bedankt alvast.
Het is al weer enkele jaren geleden, maar ik heb zelf Mt Kenya beklommen met gids. Zeer eenvoudig te regelen; Reis naar 1 van de dorpjes aan de voet van de berg en vraag rond naar een gids (meestal heb je al 10 gidsen die zich aanbieden als je uit de dala dala stapt…). Goed onderhandelen want de prijzen lopen inderdaad sterk uiteen. Regel het niet in Nairobi want dan wordt je zowiezo afgezet (wat ze je ook al vertellen: het is niet waar)!
Mt Kenya is niet toeristisch ben in die dagen 2 groepen (totaal 5 personen) tegengekomen in 4 dagen! Heerlijk geweldig!
De Kili is vele malen toeristischer. Planning as om na Mt Kenya de kili te doen, maar daar heb ik vanaf gezien. Ik heb prijzen gehoord van ca. 1000 Dollar. Dat was het mij niet waard; Kies dan voor Mt Kenya! De Permits regel je ook voor Kili in de lokale dorpen rondom de berg: bijv. moshi.
Verder heb je het probleem van OVERtipping. Gidsen en dragers zijn gewend geraakt aan enorme tips die niet in verhouding staan tot het lokale salaris. Hoe iedereen hier mee omgaat moet hij zelf weten, maar ik doe er niet aan mee.
Tip voor Zanzibar: Kendwa Rocks in Nungwi in het noorden van het eiland. Erg gezellig en een paradijsje op aarde!
Als je de kilimanjaro wil beklimmen raadt ik het aan om een trip te regelen vanuit arusha (gezien dat de kilimanjaro vanaf die kant beklommen wordt omdat het daar wat ‘platter is’). Dat is niet alleen goedkoper, maar ook praktiser.
Klimse!
ik heb de Kili in 2005 geprobeert te ‘bedwingen’. op ruim 5000 meter omgekeerd vanwege beginnende onderkoeling.
Je kunt in 4 maar beter is een 5 dagen trip te boeken.
als je geen fanatieke wandelaar bent raad ik aan de coca cola route te nemen. Dit is de marangu route. Voor een gewoon persoon als ikkies was het moeilijk zat. Let wel op!!! het is en blijft een berg, toen ik op 4800 meter was in de Kibo hut hoorde ik dat er 1 persoon (toerist) was overleden de afgelopen nacht. Bezweken door vermoeidheid, koude of hoogteziekte. Dus informeer van te voren goed wat het inhoud om een berg te beklimmen.
Laat je niet afschrikken door dit verhaal, de loop naar boven is al een hele mooie ervaring mocht je de top niet halen.
Oh ja, let op die gidsen en dragers. ze blijven proberen je op te lichten op wat voor manier dan ook.
(meer dragers nodig, ik ben bezig met een studie, de fooi is te weinig enz…)
hallo,
Ik ga zelf in oktober proberen de kili te bedwingen samen met vriendin en schoonvader.
Ik probeer alles zelf te regelen dat komt een serieus stuk goedkoper uit dan de meeste organisaties.Ons vliegtuig kost 615 euro naar nairobi.Daar slapen we in wildebeestcamp dat is 7,5 euro incl.ontbijt.En heb zonet de beklimming geboekt via keys hotel in moshi.Dat kost ons voor de marangu route 6 dagen 1180 dollar of dit veel is weet ik niet maar zeker goedkoper dan via organisatie.Alles is inbegrepen in deze prijs ook permit ,fooi,eten (ook in het hotel).Groetjes,