budget manier om de Kilimanjaro te beklimmen gezocht!

Hallo allemaal!

Ik wil de komende kerstvakantie heel graag de Kilimanjaro beklimmen maar schrik telkens toch wel van de prijzen!

Daarom ben ik op zoek naar een budget optie zonder al te veel fratsen (mag met een groep zijn, het eten hoeft echt niets bijzonders te zijn en ik heb er geen problemen mee op de grond te zitten 's avonds of mijn eigen tent op te bouwen). Het liefst doe ik de Machame route maar andere routes zijn niet uitgesloten.

Heeft iemand tips waar ik dit soort trips kan vinden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Didi

Beste Didi,

Leuk dat je de Kilimanjaro wilt beklimmen.

Een budget-optie voor het beklimmen van de Kilimanjaro is erg lastig. Er zijn een aantal zaken die de prijs bepalen. Je betaalt bijvoorbeeld al $100 per dag aan parkfees en camping/hutfees. Daarnaast gaat er aardig wat personeel mee (gidsen, kok, dragers) en je moet voor de Kilimanjaro ook echt goed materiaal hebben. De punten die je noemt zullen de prijs ook niet echt drukken. Ook het aansluiten bij een groep zal weinig uitmaken omdat je in principe maar weinig kosten deelt bij een dergelijke trip.

Mocht je toch een budget-trip vinden dan betekent dat vaak dat er ingeleverd wordt op het aantal dragers, maar ook op het salaris van de dragers en het andere personeel. Aangezien zij keihard werk verrichten lijkt me dat niet heel redelijk. Daarnaast kun je dan ook geen goed materiaal verwachten en slaap je misschien in lekkende tenten in heel dunne slaapzakjes (niet heel fijn als het -15 graden is en sneeuwt!).

Succes met de voorbereiding!

Groeten Marion

www.caracalsafaris-tz.com

Hallo Didi,

Marion heeft helemaal gelijk. Er zijn bepaalde kosten die gewoon vast liggen zoals inderdaad de entreefees en camping- of hutfees. Bovendien is het aantal dragers en gidsen verplicht. Wil je dus een budget-beklimming dan weet je bijna zeker dat er ingeleverd wordt op kwaliteit. Zolang je met beide benen op de grond staat en je in een redelijk luxe omgeving bent lijkt dit niet ter zake doend, maar als je op de berg bent zul je heel blij zijn met ervaren en goede gidsen, materiaal en niet te vergeten de maaltijden! Dit is wel de brandstof waar je motortje het van moet hebben en is dus heel belangrijk. Denk niet te licht over deze beklimming en bereid je goed voor!

Veel plezier!

Mary Klopper
www.tanzaniasafaritour.com