Eind dit jaar (oktober of november) wil ik 3 weken naar Argentinië gaan, waarbij ik ook Montevideo wil bezoeken. Zijn Argentinië en Uruguay dure landen voor wat betreft busvervoer, hotels, eten, drinken, enz.? Wat is het prijsniveau in vergelijking met landen als Perú en Colombia (die ik relatief goedkoop vond)? Hoger, lager, vergelijkbaar prijsniveau?
Verder wil ik graag de ‘Cataratas del Iguazú’ bezoeken. Een vlucht vanaf Buenos Aires lijkt me de beste optie. Iemand nog tips voor wat betreft het bezoeken van deze watervallen? Met de bus vanaf Buenos Aires lijkt me veel te lang.
Wat is behoudens Buenos Aires nog meer interessant om te bezoeken (Patagonië trekt me minder)? Bepaalde steden of gebieden? Omdat ik maar drie weken ga, wil ik niet te ver reizen. Dus meer in de buurt van Buenos Aires, Montevideo. Misschien de steden Córdoba en Rosario?
Houd er maar rekening mee dat het prijsniveau ongeveer hetzelfde is als in Nederland. Het hangt er dus vanaf waar je gaat eten en slapen. Taxi’s en openbaar vervoer in de steden zijn wel weer goedkoper dan in Nederland. Ik raad je aan pesos te wisselen op de “blue market” gebruik de zoekfunctie maar even voor wat meer informatie. Dat scheelt je bakken met geld. Naar Iguazu met de bus is iets van 18 uur dacht ik maar weet het niet zeker. Daar heb je zeker 2 volle dagen nodig, want je kunt de watervallen vanaf de Argentijnse kant bezichtigen maar ook vanuit Brazilië. De wandelpaden aan de Argentijnse kant zijn veel uitgebreider en je kunt dicht bij de watervallen komen en zelfs per boot er onderdoor racen! Als je maar 3 weken hebt zou ik eerst een aantal dagen Buenos Aires doen, dan 2 of 3 dagen Iguazu en vervolgens afzakken een paar dagen Cordoba (omgeving is erg mooi) en dan wel minimaal een week Salta en omgeving doen, voor mij het authentieke Argentinië, vanuit waar je enorm veel excursies kan doen. In Salta lekker gaan logeren bij Rijkje en Alex van Casa Hernandez, super gezellig en goed en ook nog eens heel erg betaalbaar! Succes!
Welk reisschema stel je voor als je weet dat ik sowieso BA, Uruguay (Colonia en Montevideo) en de ‘Cataratas del Iguazú’ wil bezoeken? De rest is optioneel en het authentieke Argentina trekt me zeker, alsmede natuur.
Salta ligt vrij westelijk. Is dat niet te ver om te bezoeken gezien de relatief beperkte tijd die ik heb?
Ik heb op internet gezien dat hotels een stuk goedkoper zijn dan in NL en bijna vergelijkbaar zijn met in Spanje. In BA heb je voor 35 (en waarschijnlijk nog voor minder) een privékamer met eigen sanitaire voorzieningen.
Hotels zijn vérre van goedkoper dan in Nederland hoor! De betere toeristenklasse, 3 en 4 sterrenhotels heb ik het dan wel over. Onder de US$100 per nacht is het al lastig iets fatsoenlijks te vinden, in het noordwesten lukt het nog wel goedkoper, in Patagonië mag je er 50% bij optellen in in Vuurland het dubbele
Maar je hebt het nu over hostals denk ik, gezien de privékamer. En daar heb ik weinig ervaring mee, denk dat dat redelijk vergelijkbare prijzen zijn met West-Europa.
Voor je planning, een week of langer Salta is zeker een goed idee hoor. Er gaan rechtstreekse vluchten van Iguazú naar Salta en dan neem je van Salta de bus naar Cordoba en dan verder naar Buenos Aires. Overigens zou ik het toch wel aanraden om de nachtbus te pakken naar Iguazú, gewoon omdat het iets is dat je moet ervaren. Neem de meest luxe klasse en je zit “Business Class”, waarbij de stoelen vaak geheel plat kunnen! Als je dan een late bus neemt, kom je overdag door de provincie Misiones, zeer de moeite waard om daar doorheen te rijden ipv overheen te vliegen.
Wel leuk dat je zegt betrekkelijk weinig tijd te hebben, de meeste mensen willen héél Argentinië in 3 weken zien
Ik zou eerst een paar dagen Buenos Aires doen dan, zeg een dag of 3 voor de highlites. Dan de boot naar Colonia, de ochtendboot zodat je de hele dag daar hebt en dat is genoeg voor Colonia. Het is klein, superschattig, maar je hebt echt maar een klein dagje nodig. Dan met de bus naar Montevideo, 2 dagen is genoeg. Weer terug naar BsAs en dan schema van Flipsen aanhouden.
In november, vaak eerste weekend is de Dia de la Tradicion in San Antonio de Areco. Originele gaucho optochten en spelen. Erg de moeite waard al je dit kunt inpassen!
V.w.b. het bezoeken van de ‘Cataratas del Iguazú’: vliegen vanaf Buenos Aires of vanaf Montevideo? En waar kan ik het beste op vliegen, Puerto Iguazú of een andere luchthaven?
Hebben jullie nog tips v.w.b. vliegtickets in Argentinië? Ik maak in Europa altijd gebruik van Skyscanner, daarbuiten Kayak of goedkopevluchten.nl
Vliegveld van Puerto Iguazú, vanuit Buenos Aires (vanuit Montevideo zijn er voor zover ik weet geen vluchten), airportcode IGR (IGU is het Braziliaanse vliegveld van Foz do Iguacu).
Voor vluchten kan je ook kijken op www.lan.com of www.aerolineas.com, soms scheelt het nog aardig als je kiest voor “meerdere trajecten” in 1x boeken.
Absoluut een week Salta doen! Deze ultieme Argentinië ervaring wil je niet missen.
Cactusvallei, zoutvlaktes, hoge bergpassen, lama’s, authentieke dorpjes…
Wij hebben ook bij de Casa Hernandez gelogeerd, en dat is zeker aan te bevelen.
Zie voor meer info mijn blog: http://www.channedimages.com/blog/2015/4/5/het-wilde-westen-van-argentini
Veel plezier!