prijs genoemde safari toer, vooruitbetalen en niet aangesloten bij TATO?

Vraag: prijs genoemde safari toer, vooruitbetalen en niet aangesloten bij TATO?
Hi,

Ik ben bezig met het vergelijken van wat safari aanbieders en wil graag weten of de prijsindicatie een beetje juist is. Het zou gaan om de volgende route:

1. Aankomst Arusha – vanaf Kili > in omgeving Arusha in een lodge overnachten.
  2. Tarangire en lodge overnachting
  3. Serengeti en tented lodge overnachting
  4. Serengeti en tented lodge overnachting
  5. Ngornogoro en lodge overnachting
  6. Lake Manyara en lodge overnachting

Zijn dus 5 volle safari dagen en pick up vanaf Kili airport. We hebben aangegeven de midrange qua prijsklasse.

Dit wordt aangeboden op basis van privé, met 4WD en tarieven wisselen van 2100 – 2400 USD. Ik vraag mij af of dit een beetje klopt? Vrienden waren in Kenia veel minder kwijt, maar misschien ligt het prijsniveau anders.

Daarbij lees ik van veel mensen over vooruitbetalen, is dit gebruikelijk, zo ja hoeveel in %? Ik vind het zelf nogal eng om alles te betalen, stel er gebeurd iets met de organisatie dan is het geld weg.

Is het belangrijk dat een toerbedrijf is aangesloten bij TATO / tatotz.org?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen. Bedankt alvast!

Beste TrosRoos,

Leuk dat je naar Tanzania wilt.

De genoemde prijs is heel redelijk, zelfs goedkoop, voor een zesdaagse lodge-prive-safari in Tanzania. Ik zou dan wel even kijken in welke lodges je overnacht, want het lijkt me wel erg goedkoop. Voor een lodge-safari voor twee personen ga je al gauw richting $250 per persoon per dag.

Ik kan me voorstellen dat vooruitbetalen niet aantrekkelijk klinkt. Maar het is echt nodig om zeker te zijn dat je lodges vastliggen. Daar zit namelijk ook een betaling aan vast. Ik vind zelf 25% een redelijk percentage voor vooruitbetaling. Mocht je het een risico vinden, dan kun je altijd vragen of de operator werkt een Nederlandse agent en via hen boeken, maar dan gaan de kosten ook weer omhoog.

Wat betreft TATO, er zijn maar een paar touroperators aangesloten bij TATO. Dat zijn vooral de grotere. TATO is vooral een belangenorganisatie voor touroperators zelf. Zij accepteren hun leden natuurlijk op basis van kwaliteit en veiligheid, maar dat wil niet zeggen dat zij die niet bij TATO aangesloten zijn dat niet kunnen bieden. Reizigers hebben zelf geen directe voordelen van TATO.

Succes met je keuze.

Groeten Marion

www.caracalsafaris-tz.com

Hi Marion,

Bedankt voor je reactie.

De lodges lijken er goed uit te zien. Wat is een safari dan “duur”. Dat heb ik echt onderschat.

Het lijkt ons ook een unieke ervaring.

Wat is dan normaal. 25% vooruit , een deel ter plaatse en de slotsom achteraf?

Hoe weet je dan dat de organisatie betrouwbaar is? Is er geen bepaalde vergunning verder nodig voor bijv de wildparken?

Groeten,

Roos

Hoi!

Safari is inderdaad niet de goedkoopste vakantie. Maar je moet je bedenken dat er rond de parken zo goed als geen budget lodges zijn, de auto huur per dag hoog is vanwege hoge onderhoudskosten en daarnaast lopen parkfees op tot $150 per dag.
Wat betreft betaling lijkt het me niet meer dan normaal om alles van tevoren te betalen, net als in Nederland.
Touroperators moeten een toeristen licentie hebben die TALA heet. Daar zou je naar kunnen vragen.

Groetjes
Marion

Www.caracalsafaris-tz.com

Kan je de TALA licentie ook ergens zien/controleren?
Ik begrijp wat je bedoelt, maar hier ben je gedekt als een organisatie ineens niet meer de reis door laat gaan. Daar niet, en gezien het toch om een aardig bedrag gaat. Kleeft er een risico aan

Beste TrosRoos,

Je kunt de betreffende company gewoon vragen om hun TALA/TTBL.

Groeten,
Marion

En je kunt hier ook de lijst met ‘licensed operators’ vinden: http://www.tanzaniatourism.com/en/operators/licensed

Groeten,
Marion