Hallo,
Mijn man en ik willen voor t eerst een vakantie in afrika doorbrengen en wij hebben besloten om naar tanzania en zanzibar te gaan. We hebben 3weken in april. Wat denken jullie over het regelen van een safari en dan reizen naar zanzibar daar? Is dat voor 3 weken te doen of moet je heel erg onderhandelen? En hoe zit het dan met de garanties dat je ook dat krijgt wat je boekt.
Eigenlijk zijn wij niet zulke package-deal-mensen en de prijzen zijn ook erg schrikken.
Bedankt voor jullie reacties,
simray
heee!
hier ben ik ook benieuwd naar!
wij willen van in oktober 3 weken door tanzania reizen,
met safari en aan het einde naar zanzibar en vanaf daar weer naar huis.
ik vroeg me af of dit veilig is om het daar te regelen en of het
echt zoveel geld kost. zijn daar veel aanbieders?
ik ben ook benieuwd!
groetjes simone
Ik heb mijn safari pas ter plaatse geboekt maar dan is het wel uitvogelen welke operator je neemt. Er is wel een black list bij Tanzania Tourist Board (Boma Road, Arusha) waar je dan eerst kunt checken of jouw aanbieder daar niet op staat.
Een voordeel van ter plaatse boeken kan zijn dat je aansluit bij een groep, de tour operator wil ook graag z’n groep compleet hebben om zijn kosten te dekken dus kun je wat meer onderhandelen over de prijs, of bv. dat je er een gratis slaapzak bij te leen krijgt.
Voor zover ik op internet lees in forums, is het wel veel duurder om van tevoren te boeken, al gaat het dan meestal wel om prijzen voor privésafari’s (2 personen). Dat is natuurlijk veel duurder dan met een groepje van minstens 4.
In Tanzania zijn in 2005 de park entry fees flink gestegen waardoor ook de kosten voor een safari natuurlijk meegestegen zijn. Reken op minstens US$130-140 per persoon per dag voor een primitieve campingsafari met minstens 4 personen in de groep. Dat is inclusief vervoer, gids, eten, tentje, ritten door de wildparken. Wil je een lodge in plaats van tent, dan betaal je veel meer, en wil je niet met andere mensen dan is het logischerwijs nog veel duurder.
Tour operators die veel goede recensies krijgen in het Lonely Planet forum zijn Sunny Safaris en Roy’s Safaris. Achteraf gezien had ik liever ook een van die gebruikt, want ik ging met Crown Eagle met een slecht voertuig, slechte gids die niks van de natuur wist, en slechte tent en vieze oude slaapzak. Alleen de kok was goed.
Vooral een goede gids die veel kan vertellen, kan echt je safari onvergetelijk maken. Dus ook al is het een paar tientjes duurder per dag, is dat wel de moeite waard. Op het totaal van je reis daar naartoe is dat toch niks?
Je kunt het Lonely Planet forum nog eens doorscrollen op zoek naar recensies over safari aanbieders, je kunt ook een Search doen in dat forum. En er is een Africa FAQ thread waar vast wel tips in staan.
Zelf vind ik een dag of 4 wel mooi voor een safari, maar misschien willen jullie wel meer dagen. Let er wel op dat die dagen die je boekt via een operator, dus veel duurder zijn dan de andere dagen van zelfstandig reizen (voor ongeveer US$20-25 per persoon per dag kun je prima slapen, eten en reizen).
Mijn foto’s staan hier en mijn reisdagboeken op mijn website onder Travel > Tanzania 2004.
Overigens wil ik jullie ook nog wijzen op Cultural Tourism, een onwijs leuke manier om Tanzania te ontdekken. Een soort culturele safari (van 1 dag of meer dagen) waarbij je bijvoorbeeld een medicijnvrouw ontmoet, 4000 jaar oude rotstekeningen ziet, traditionele maaltijden krijgt voorgeschoteld, samen door plantages loopt, een natuurlijke bron ziet, van dorpje naar dorpje fietst met een gids, een honingoogst in het donker meemaakt, een schooltje bezoekt, etc etc. Hartstikke leuk om veel te praten met alle mensen die je tegenkomt, te zien hoe ze leven, en je weet ook dat het geld dat jij voor je tourtje betaalt, bij die mensen zelf terecht komt. Je leest er meer over in mijn eerder genoemde reisdagboeken op mijn site (in het Nederlands).
Je kunt cultural tours boeken bij het Tanzania Tourist Board of elders (in Lonely Planet staan ook telefoonnummer enzo).
Naar Zanzibar kun je gewoon zelfstandig reizen zonder daarvoor een tour te boeken. Wel kun je op het eiland bv. een spice tour boeken of gaan snorkelen met een gids. Ik vond Stone Town machtig interessant, en de vele toeristen kun je makkelijk ontlopen door lekker te dwalen door de smalle slingerstraatjes, en bv. naar de markt aan de rand van het centrum te gaan. 's Avonds is er superlekker vers eten op de boulevard. En ik vond dat paleis van de sultan heel interessant, en de slavencellen onder de Anglicaanse kerk.
Ik weet niet wat voor reiservaring jullie tot nu toe hebben, maar let goed op de veiligheid in Afrika. Geen sierraden en horloges dragen, voor het donker binnen zijn of een taxi gebruiken, heel goed op je spullen letten, en pas op voor de afleid-trucs. Vooral Dar Es Salaam en Arusha is wel flink opletten. In bv. Moshi is het al wat relaxter en in Stone Town ook wel. In natuurgebieden, kleine dorpjes of als je met een gids samen bent hoef je iets minder op te letten.
Safari njema, veilige reis,
Cécile