Praktische vragen voor een (backpack)rondreis van een maand

Dag allemaal,

Inmiddels heb ik al heel wat topics hier gelezen, maar ik merk dat ik toch nog wat vragen heb. Ik hoop middels mijn eigen topic hier antwoord op te vinden, alvast dank voor de moeite!
Ik (27 jaar) ga van 1 t/m 31 mei samen met mijn vriend (34 jaar) naar Japan. De backpacks gaan uiteraard mee! We houden wel van een avontuur.

1. Allereerst: we houden er van om op de bonnefooi te reizen en de dag van tevoren (of enkele dagen vooraf) te besluiten waar we naartoe willen qua volgende bestemming. Maar, als ik dit forum lees lees ik dat veel mensen voornamelijk planningen van dag tot dag maken van hun hele reis. Is dit echt nodig voor Japan? Zitten alle hotels/hostels etc echt zo snel vol?

(Het enige wat we nu geboekt hebben is 5 nachten Tokyo en daarna 3 nachten Kyoto ivm de Golden Week).

1. We starten onze reis met een paar dagen in Tokyo. Daarna willen we richting het zuiden reizen met de trein (we schaffen de JRpass aan). We zouden onze reis af willen sluiten met een aantal dagen strand/warmer klimaat om even te relaxeb. Tot nu toe kom ik op Okinawa, maar mogelijk hebben jullie nog betere tips? We zouden ook graag willen snorkelen/duiken.

2. Ik vind het lastig om in te schatten hoe het klimaat in mei zal zijn. Voornamelijk als het gaat om welke kleding ik mee moet nemen (in een backpack past niet veel, dus het maken van de juiste keuzes vooraf is belangrijk). Is het nog te koud voor korte broeken (als dat tenminste gepast zou zijn)?

3. De WiFi ontvanger. We zullen vaak internet nodig hebben om nieuwe accomodaties te boeken of om de route te vinden. Waar draagt de WiFi ontvanger aan bij? Dat je de openbare WiFi van bijvoorbeeld een restaurant kan ontvangen? Of heb je dan ineens overal internet?
    En wordt er een bepaalde verhuurder aangeraden? Ik lees dat je deze van tevoren kan reserveren en via de post terug kan sturen.

4. Andere opties dan hotels. Wat zijn de ervaringen met couchsurfen, airbnb etc? Dit heb ik zelf namelijk nog nooit gedaan.

5. We willen sowieso een keer in een Ryokan overnachten omdat dit wordt aangeraden. Wel lees ik veel dat deze snel vol zitten. Geldt dit voor zowel de grote als de kleine steden/dorpen?

6. Ik lees ook dat je met de JRpass stoelen kan reserveren in de trein. Qua comfort zou het voor mij niet hoeven, maar is er bij de niet gereserveerde stoelen wel genoeg plek om zomaar te besluiten om ineens ergens naartoe te gaan?

Tot zover onze belangrijkste vragen. Voor diegene die de moeite wil nemen om hier antwoord op te geven, ik wil je alvast hartelijk danken :slight_smile:

Sent from my E5823 using Wereldwijzer mobile app

1. het verschilt van plaats tot plaats, en de drukte is soms lastig te voorspellen. Ik boek daarom altijd vooral hotels voor de gehele route, maar die dan wel te annuleren zijn. Dan kan ik het altijd nog omgooien, en het zal niet voor het eerst zijn dat ik in de trein nog een ander hotel reserveer en de oorspronkelijke boeking elders annuleer. Zonder reservering een hotel binnenlopen is niet gebruikelijk, en kan gezien de hoge bezettingsgraad ook frustrerend uitpakken. Ik heb in het verleden in Sapporo en Sendai, toch grote steden van 2 respectievelijk 1 miljoen inwoners, noodgedwongen al eens moeten uitwijken naar behoorlijk prijzige hotels omdat nagenoeg alles vol bleek te zitten, en ik op dat moment praktisch gezien ook niet kon uitwijken naar andere plaatsen.

Overigens valt de eerste week van je reis in Golden Week, dan heeft zo’n beetje heel Japan vakantie en gaat op reis, meestal in eigen land. Ik ga dat tijdens de laatste week van mijn komende trip ook voor het eerst ervaren, maar daarvoor zou ik zeker zorgen dat je reserveringen hebt…

1. Okinawa klinkt hiervoor inderdaad als de meest voor de hand liggende keus, al moet ik eerlijk bekennen dat ik tijdens mijn beide bezoeken daar geen strand gezien heb. Van wat ik zo gehoord heb is Okinawa-honto (het hoofdeiland) dan ook niet de meest interessante optie, maar zou je beter nog terecht kunnen op bijvoorbeeld Ishigaki of Miyako.

Maar anders dichter bij Tokyo zou Izu-hanto wellicht een optie kunnen zijn, maar ik weet niet hoe de omstandigheden daar in mei zullen zijn om te duiken.

1. zolang je niet hoog de bergen in gaat of het noorden van Hokkaido bezoekt: ga voor redelijk zomers. Misschien niet altijd een korte broek, maar ga er maar van uit dat het niet onder de 20 graden zal komen, en dat je bloedhete uitschieters naar boven kan hebben.

2. voordeel is inderdaad dat je dan (vrijwel) overal internet hebt, ook bijvoorbeeld onderweg in de trein. In mijn ervaring zijn open Wifi-netwerken in Japan vrij schaars, en sowieso meestal niet op de plaatsten waar je het het meest van pas zou komen. Ik heb zelf goede ervaringen met japan-wireless.com.

3. geen ervaring mee, maar weet wel dat er een behoorlijk aanbod via AirBnB is. Echter ook verhalen gehoord dat de meeste aanbieders toch liever Japanners dan westerlingen ontvangen, maar geen idee wat daarvan waar is.

4. verschilt heel erg van geval tot geval. De ene ryokan is de andere ook niet. De beoogde ervaring is uiteraard een verblijf in een echt traditionele Japanse omgeving, maar veel ryokan zijn gewoon moderne gebouwen met traditionele Japanse kamers. Ook leuk (en veelal ook een stuk goedkoper), maar meer een hotel met een twist dan een totaal unieke ervaring. De mooie ryokan zullen niet de grootsten zijn, en als ze dan ook nog een beetje aangenaam geprijsd zijn zullen ze aan klandizie gene tekort hebben.

5. ook dit verschilt van geval tot geval, maar zeker op de drukke hoofdlijnen waar de treinen met een behoorlijke frequentie rijden kan je ook zonder reservering meestal wel een plekje vinden. Maar met reservering (kan tot enkele minuten voor vertrek) ben je uiteraard verzekerd van een plaats, en in sommige treinen heb je dan ook meer ruimte. Hou ook hier overigens rekening met Golden Week, want dan zal het aanzienlijk drukker dan gebruikelijk zijn.

Super bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee. We hebben tijdens de Golden Week wel accommodaties geboekt, dus dan zitten we wel goed. Omdat we nog geen definitieve route hebben gepland ga ik voor de rest nog geen accommodaties boeken, best spannend maar we wagen het er op.
Qua zon-zee-strand-duiken, Ishigaki is een goeie tip! Ik ga eens onderzoeken wat het kost om daar te komen…