Praktische vragen omtrent wonen in Bali met kinderen

Hallo iedereen,

Binnenkort vertrekken wij naar Bali om een aantal maanden daar te gaan wonen. Mijn kinderen zijn 4 en 3 jaar oud en hebben natuurlijk hun ‘favoriete’ eten.
Daarom een paar prakische vragen (klinkt misschien stom, maar ik zou hen graag vooraf voorbereiden).

• zijn er ‘euopese’ supermarkten in Bal waar we ‘europees’ gericht eten kunnen kopen: bijvoorbeeld pasta, melk, pizza, appelsap, joghurt, brood, choco, cornflakes, melk, chocolade, chips, enz…Wij gaan in Lodtunduh wonen, niet erg ver van Bali. Voor mezelf is dat niet nodig, maar de kids is een andere zaak natuurlijk.
  • kan je makkelijk ergens muskietennetten kopen?
  • kan je makkelijk ergens een goede kapper vinden om haar bij te kleuren?
  • ik doe mijn laptop mee omdat ik daar ga werken aan het schrijven van boeken. Ons huis heeft geen internetverbinding. Hoe kan ik dit praktisch regelen. Onze huisbaas liet me weten dat je in internetshops een soort draadloos systeem kan kopen. Klopt dit? Wat is de kostprijs.
  • hoeveel kost het gemiddeld om een auto te huren en een bromfiets - periode van 8 maand? Ik kreeg een prijs door van iemand maar zou willen verifiëren.

Alle praktische tips zijn welkom

Groetjes
Sophie

Hallo Sophie,

Jij gaat wonen in Londtuduh een kattesprongetje van Ubud verwijderd.
In Ubud is alles te koop wat je in gedachten hebt voor de kids, zelfs hagelslag. Er zijn Europese restaurants met patat en kroket enz.
De vraag over internet : het antwoord is ja, de kosten weet ik niet. Is er een telefoonlijn in huis, dan kan je bij Telkomsel een Speedy pakket kopen per maand vanaf ik dacht Rp. 200.000,- ikzelf heb een pakket van Rp 330.000,- per maand ., bellenwordt hier niet veel gedaan , wel smsen is goedkoop.
Natuurlijk met een Indonesische SIM en Prepaidkaart. De (voor ons ) beste kaart is Simpati. Ubud zelf is een erg druk dorp geworden, oorspronkelijk een kunstenaars dorp waar je nu over de hoofden kan lopen.! Maar Londtuduh is nog redelijk authentiek en een prachtige natuur. Kortom alles wat je nodig hebt kan je in Ubud kopen. Ook alles wat je niet nodig hebt…auto en bromfiets is verhandelings zaak . Bromfiets vanaf 50.000 rp per dag een auto (kleine jeep) 150.000, per dag.
Maar voor langere tijd = afdingen een must. Ook kappers te kust en te keur alleen lichtblond is moeilijk (ik doe dat zelf) muskietennet mag geen probleem zijn , anders in Denpasar of de markt van Sukawati.

Groet Paulana >>>

1 like

Hallo Paulana,

Heel erg bedankt voor je reply. Al een opluchting om te weten dat de kids er ook zonder probleem hun ‘ding’ gaan kunnen vinden om te eten. Ik ga hen toch proberen af te stemmen op de lokale keuken, maar in het begin zal dit een ramp zijn voor hen.

Ivm internet:neen, geen telefoonlijn voor handen, enkel mobieltjes dus.
Ivm prepaid-kaart: is dit ook voordeliger om naar België of Nederland te smsen?

Ik heb nog een praktisch vraagje: heb je een idee van goede kleuterscholen in de buurt van Lodtunduh? Enig idee hoe de schooluren lopen?
Ik informeerde als bij een school in Mas, maar dit inschrijvingsgeld is erg hoog en maar van 9h00 tot 12h00.

Groetjes
Sophie

Oh ja: ik ben donkerbruin van haar. Zijn er goeie producten te koop ter plaatse of beter uit België meenemen?

Producten in Bali zijn afgestemd op donker haar. Als je echt heel erg aan je eigen kleur hangt DSM zou ik het zelf meenemen.

Scholen van de overheid hebben alleen maar 's ochtends les. Op veel scholen niet alleen voor de kleuters (TK), maar ook voor de hogere scholen (SD). Met privescholen heb ik geen ervaring.

Internet via je mobiel kan met telkomsel voor 100,000 rp per maand, en als je een beetje handig bent kun je met je telefoon een draadloos netwerk opzetten waar je ook met je laptop op in kan loggen. Je kan er ook voor kiezen om een lokale dommel te kopen.

Sms’en is met een indonesische sim goedkoper dan met een Nederlandse sim. Als je mobiel KSK internetten dan raad ik je aan om een app als whatsapp op je smartfoon te zetten, sms’en is dan gratis. Via viber en Skype kun je bovendien gratis bellen.

1 like

Producten in Bali zijn afgestemd op donker haar. Als je echt heel erg aan je eigen kleur hangt DSM zou ik het zelf meenemen.

Scholen van de overheid hebben alleen maar 's ochtends les. Op veel scholen niet alleen voor de kleuters (TK), maar ook voor de hogere scholen (SD). Met privescholen heb ik geen ervaring.

Internet via je mobiel kan met telkomsel voor 100,000 rp per maand, en als je een beetje handig bent kun je met je telefoon een draadloos netwerk opzetten waar je ook met je laptop op in kan loggen. Je kan er ook voor kiezen om een lokale dommel te kopen.

Sms’en is met een indonesische sim goedkoper dan met een Nederlandse sim. Als je mobiel KSK internetten dan raad ik je aan om een app als whatsapp op je smartfoon te zetten, sms’en is dan gratis. Via viber en Skype kun je bovendien gratis bellen.

De prive-scholen voor kinderen vanaf 3 jaar hebben 5 werkdagen school, van 08.30 tot 14:30 uur voor de lagere klassen en tot 15:30 uur voor de hogere klassen. Er is een echt weekend vrij.

Staatsscholen hebben 6 dagen per week school, de lagere klassen van 06:30 tot een uur of 10 uur, de hogere klassen van 07:30 uur tot 12 uur. Alleen op Zondag vrij.

Er zijn over het hele eiland, dus ook in Ubud en omgeving, supermarkten en delicatessen of speciaalzaken te vinden waar je “Westerse” produkten - al dan niet geimporteerde merken - kunt kopen (Er zijn ook veel goede lokale merken voor tal van produkten en die zijn veel goedkoper). Houdt wel rekening met een (zeer) stevige prijs voor import-produkten.

Motor per maand huren kost ca. Rp. 400,000,- per maand. Simpele auto per dag vanaf ca. 120,000,- (Suzuki Katana) tot heel duur en luxe (Range Rover, Toyota Alphard, Hummer).

Draadloos Internet via het GSM / GPRS en HSDPA netwerk is goed te doen maar de behaalde snelheid is zeer sterk afhankelijk hoeveel gebruikers er bij jou in e buurt zitten en via dezelfde antenne hun signaal betrekken. Controleer sowieso voor je een USB-modem van een aanbieder koopt en een data-tegoed koopt (of contract neemt) of je dat signaal van die aanbieder wel ontvangt in jullie huis. Er zijn “blind spots” in de dekking over Bali.

1 like

@ Jenny: bedankt voor de informatie. Ik neem mss best mijn eigen producten dan mee

@ mp2036: enig idee wat het aanbod is van privé-scholen in de omgeving van Lodtunduh. Ik ontdekte een leuke school in MAS maar weet nu niet of dit qua afstand haalbaar is.
Ik ga zelf vrijwillig in een weeshuis les gaan geven in de namiddag. Welke oppasmogelijkheden zijn er in Bali?
Wij hebben maandelijks een budget van ongeveer 1000 € om te leven: voor eten, uitstapjes, auto huren. Ons huis zit niet in die prijs vervat. Is dit haalbaar qua budget voor dagelijks levensonderhoud. Ik zal erg snel op lokale producten over stappen.

Het aanbod aan int. scholen in Lohtunduh is niet groot. In de buurt vind je alleen de Green School en de Pelangi School. Meeste expats met kinderen die in Ubud of omgeving wonen, laten de kinderen naar een van de int. scholen in Denpasar of Sanur brengen, waar er veel meer aanbod is.

Oppas heb je zo gevonden in een lokaal persoon, die tegen betaling op je kinderen let. Meer dan dat zullen ze niet doen. Een getrainede kinder-oppas die bijv. ook Engels spreekt en je kinderen bezig houdt en hen misschien zelfs iets kan leren is redelijk makkelijk te vinden via een (uitzend of service) bureau of via een advertentie.

Euro 1,000,- per maand / ca. 35 Euro per dag voor 4 personen??? De een zal het ermee redden, de ander niet.

Nog een kleine reactie : 1000 euro per maand excl huur voor 4 personen…dan moet je wel heel basic gaan, zoals bovenstaande schrijver al schreef, de prijzen rijzen de pan uit, en niet alleen voor import producten. Maar met groente en fruit valt het wel mee, en als je de mogelijkheid hebt ga dan naar Makro-Lotte markt in Denpasar ook Carrefour en een supermarkt in de Galeria zitten daar en zijn concurenten !! Haarverf producten vindt je in Carrefour ( ik vind ze goed ) zoals ook shampoo - douche gel -deodorant en kleding is van spotgoedkoop tot zoveel als je er voor over hebt. Wij 2 personen en 4 viervoeters redden het absoluut niet met 1000 euro per maand nu.
Alleen voor eten drinken (geen alcohol) zijn we zeker het dubbele kwijt. Daarbij komt loon voor 2 man personeel, een huurauto nu al 11 jaar, met de pacht hebben we echt mazzel 1 juta per mnd
Maar waar een wil is is een weg toch ? in Ubud betaal je voor alles wel de hoofdprijs.

Ik schrik hier wat van. Is het leven dan zo duur in Bali? Zijn het dan eerder Europese prijzen? Hoeveel betaal je dan bijvoorbeeld voor brood? Voor een fles cola, voor een pak pasta?
Ik heb al erg veel gereisd in Thailand, Cambodja, India, Maleïsie enzo. De prijzen voor eten en drank waren toen toch niet zo duur. We zijn met 2 volwassenen en 2 kleine kindjes.

Oh ja: en hoeveel betaal je dan voor een getrainde oppas?

brood kopen op bali? dan zou ik eerder zelf bakken. ik ben nog geen lekker brood tegengekomen, en eet dus gewoon 3 maal daags rijst. (misschien hebben ze wel lekker brood in een delicatessezaak.)

Ik zal mijn broodboek meenemen naar Bali :-). Voor mij is rijst ook geen probleem, Jenny…maar het is voor mijn 2 kleine kids die meegaan (zij zullen zich daaraan moeten aanpassen, maar dat zal zijn tijd vergen).

Misschien heb je iets aan de volgende link:
http://www.stichtingnob.nl/onderwijs/scholenzoeker/stichting-ntc-bali.aspx

Als je bedenkt dat veel Balinese families rond moeten komen met ca. 2 dollars per dag, dan lijkt het me stug, als jullie het met 1000 euro niet zouden kunnen redden…

1 like

Vergeet niet dat veel Balinezen een stukje sawa hebben en eigen rijst verbouwen, en dat drie keer per dag eten. Vaak heeft met ook wat dieren. Soms ruilt met dingen. Ze hoeven geen huur te betalen. Men komt rond van minder geld, maar men heeft ook bijna geen geld nodig!

Zeker westerse dingen zijn duur.

1 like

Bij de Carrefour op Sunset Road in Denpasar is een (franse) broodafdeling, met een zeer uitgebreid assortiment lekker brood en gebak, vers gemaakt ter plaatse. Op steeds meer plaatsen zie je het “betere en lekkere brood” te koop aangeboden worden. Grote verbetering t.o.v. dat kleffe, zoete brood dat men eerst verkocht.

In de supermarkt:
Een half wit of bruin, voorverpakt, kost Rp. 9,000,-
Een heel brood “Pain de Campagne” kost ca. Rp. 22,000,-
Een vergebakken stokbrood kost Rp. 9,500,-
Een 1,5 liter fles Coca Cola Zero kost ca. Rp. 11,000,-
Een potje Nutella kost Rp. 32,000,-
Een fles Bintang bier 330ml kost ca. Rp. 11,500
Een kilo rundvlees, van ca. Rp. 60,000,- tot Rp. 100,000,-.
Flesje wijn: vanaf ca. 140,000,-

Lokale groenten en fruit zijn goedkoop, import fruit erg duur. Kip en varkenvlees zijn goedkoop. Lokale vis is goedkoop. Kleding is goedkoop. Brandstof is (nog) goedkoop.

Een getrainede oppas die ook Engels spreekt zal je iets van Rp. 30,000,- per uur kosten, met een minimum inhuur / berekende tijd van 3 uur via een uitzendbureau.

1 like

Voor je beeldvorming omtrent de prijzen van diverse produkten alhier kun je ook even de on-line catalogus van Carrefour op Bali bekijken:

http://carrefour.co.id/catalogue/lbcatalog/bali/

Bedankt voor de super praktische tips! De cataloog van de Balinese Carrefour is super handig om een beeld te krijgen van de prijzen.
Het traject: Lodtunduh - Denpasar: hoelang doe je erover?

Ivm de school en de website die je hier doorgaf: super! Maar wij gaan wel in Lodtunduh wonen, dus ik heb geen idee of dit haalbaar is.

Het traject Lodtunduh – Noord Denpasar * rijd je in ca. 15 – 25 minuten.
Het traject Lodtunduh – Zuid Denpasar rijd je in ca. 25 – 40 minuten.
Het traject Lodtunduh – West Denpasar rijd je in ca. 45 – 75 minuten.
Rijtijden zijn erg variabel en m.n. afhankelijk van op welk moment op de dag dat je rijdt. Ook hier op Bali begint men een echte “ochtend- en avond spits” te ontwikkelen omdat steeds meer mensen in 9 – 17uur banen werkzaam zijn.

• = In Noord-Oost Denpasar / Noord Sanur is ook een goede (internationale) school gevestigd, voor kinderen al vanaf 3 jaar. Meer informatie op:
    http://www.dyatmika.org/
    M.n. vanuit Lodtunduh zou dit een goed alternatief voor jullie kunnen zijn t.o.v. inschrijving op de Green School of Pelangi School.