De locale mensen hier in het dorp beschikken allen over een moes en kruiden -tuin. Dwz fruit en groenten hebben ze zelf . Ze beschikken over kippen, en af en toe 1-2 varkens. dwz eieren en vlees hebben ze zelf . Vissen doen ze ook dwz…en af en toe een stukje sawah voor rijst, hebben ze dat niet dan wordt er gezocht op de sawahs en gevonden. Drinken kopi Bali en wassen met de hand in de rivier. Wel hebben de meesten een tv. Kortom geld geven ze haast niet uit ,en wat Jenny zegt er wordt ook geruilt en dan vooral positie en kinderkleding. Duur zijn de sigaretten voor de mannen , alcohol Arak maken ze zelf. Op een ander forum heeft iemand geschreven er hangt een AH supermarkt prijskaartje aan , en inderdaad de laatste 2-3 jaar is dat ook zo.
Wat huurt een woning in Bali en wat is de koers van de RP
hallo,
een unieke school is de Green School iets ten Z. van Mumbal en dus niet zo
ver van Lodtonduh. Alleen al de bamboe architektuur is een bezoekje waard.
Jammer dat de kosten nogal hoog zijn. Veel info vind je op hun website.
Het lekkerste brood koop je in Ubud bij Kue in de hoofdstraat. Boven de winkel is het cafe. Prima salades etc.
Carrefour vind ik aan de prijzige kant. Beter Delta of Bintang in Ubud.
Groente en fruit koop je het best goedkoopst op de markt van Gianyar of Ubud (tawar sekali!) Als je daar niet zo goed in bent dan betaal je iets meer bij Denta of Bintang en hoef je niet te marchanderen.
Nog even over het telefoneren. Neem gewoon een simlockvrije mobiel. Ik heb nu zelfs bij de kijkshop een simlockvrije mobiel gekocht voor 29,00 waar 2 simkaarten in kunnen. Ik doe er zowel mijn Nederlandse kaartje als de Indonesische Simpati kaart in (of Kartu As) Zo ben ik voor Ned. instanties enzo toch te bereiken. Bellen sms-en etc. doe ik allemaal met m’n Ind. kaart. Ook naar Ned. bellen is goedkoper daarmee heb ik ondervonden.
De twee grootste uitgavenposten op Bali zijn:
autohuur (per dag huren is duur. een suzuki rond 2 1/2 juta per mnd)
verlenging van visum (als je het laat doen door een agent - wel makkelijk -
betaal je zeker een 1/2 juta )
Ik huur al jaren bij een zilversmid in Celuk (niet ver van Lodtonduh) die een eigen wagenpark heeft en de auto’s ook in zijn garage serviced!! Taman Amartha in Celuk tel. 0361 298560 HP. 08123918015 Vraag naar Ketut.
PS koop geen dure vruchtensappen in de supermarkt maar een blender en maak je eigen mango sap.
Beste,
Wij plannen in de toekomst samen met onze 2 jonge zoontjes te gaan wonen op Bali, volgende week vertrekken wij voor 3 weken en hadden graag wat huizen gaan kijken. We zoeken een leuke locatie aan de kust waar we ons niet isoleren, dicht bij de Greenschool. Hebben jullie enkele suggesties AUB?
Alvast bedankt!
Wim Verhoeven
Deze vraag is te summier om goed te kunnen beantwoorden. De Greenschool is in de omgeving van Ubud dacht ik…een huis huren : kan via een bureau,ook op BOMEN plakken de mensen hun aanbiedingen. Carrefour heeft ook een pinwand verder de Bali-advertiser en een goed betrouwbaar bureau is Rumah.com , wij hebben gehuurd, er stond een bordje op het voorerf,
Dicontractan-Sewa etc.
Suc6
Hey paulana,
Bedankt voor je reactie!
De Greenschool is in Sibangkaja, doordat onze kinderen nog zeer jong zijn zal het nu de eerste keer zijn dat ze kennis maken met Bali, we hebben reeds een afspraak met de school om langs te komen en als alles goed gaat zal het voor ons de knoop doorhakken om op korte tijd er te gaan wonen. Eerst zouden wij er voor een jaar gaan huren en vandaar zien we wel.
Onze ervaringen van Bali, zijn op dit moment enkel korte vakanties, volgende week vertrekken we voor 3 weken, dit zal ons ook wel al een realistischer beeld geven over het Land.
We willen vooral advies over leuke locaties die een goede verbinding hebben naar school, waar wel wat jonge gezinnen wonen, niet te toeristisch, wel alles bij de hand voor de kinderen, liefst aan de kunst.
bedankt,
Wim
Aan de kust en dichtbij de Green School ? Dat gaat (helaas) niet samen.
De Green School is namelijk gevestigd in een desa noordelijk van Denpasar (en al helemaal niet in of nabij Ubud zoals ze zich graag verkopen) aan een zeer drukke noord-zuid route. Deze weg is erg druk en gevaarlijk en de school bereiken 's ochtends vroeg of 's middags om je kinderen op te halen is een drama.
Een betere optie voor u zou m.i. zijn om uit te kijken naar een huurhuis in de buurt van Seminyak, Kerobokan, Canggu en om uw kinderen in te schrijven bij de Canggu Community School ( StackPath )
Zelf hebben wij indertijd na een bezoek en vergelijking van bereikbaarheid, les-programmas, kosten per kind per jaar, hygiene, kwaliteit / uitstraling van de gebouwen, sport faciliteiten, etc., etc. gekozen voor de Canggu Community School en de Green School laten afvallen.
Als alternatief kunt u ook de combinatie overwegen van wonen in de buurt van Canggu, Seminyak en Kerobokan en uw kinderen iedere schooldag naar het ophaalpunt van de Green School bus brengen. De rit vanuit het Canggu gebied naar de Green School duurt ca. 45 - 60 minuten, dus ze moeten wel (extra) vroeg hun bed uit.
Ook kunt u overwegen - als bij u ook de Green School is afgevallen
- om uit te kijken naar een huurhuis aan de / in de buurt van de kust in noord Sanur, Ketewel en/of Saba en uw kinderen in te schrijven bij de Dyatmika School in noord-Sanur ( http://www.dyatmika.org/ ).
Nadat de rit van ons huis in Denpasar - Renon naar de Canggu School ook (veels) te lang ging duren vanwege het steeds drukker wordende verkeer in en rondom Denpasar, hebben wij onze zoon “verhuisd” van de Canggu School naar de Dyatmika School. De (2-talige) les-programma’s zijn vrijwel identiek
Bedankt Mp2036, (vond geen echte naam …)
Met zo een info is een mens al zeker iets!
We gaan eens een kijkje nemen in de Canggu community school, de school zal idd onze woonplaats een beetje bepalen. We willen onze kinderen zelf van school voeren en ophalen en hebben geen zin om hiervoor telkens een 30 min. In de wagen zitten.
Canggu is ook al eens iets gemakkelijkere zoekregio voor ons.
Erg bedankt, en waarschijnlijk kom ik hier nog wel eens terug met meer vragen :vak02:
Groeten uit het regenland Belgie
Hallo wim,
wij wonen nu bijna 4 jaar in het zuiden van Bali, Jimbaran-Bukit.
Onze 8 jarige dochter zit op 5 minuten afstand op de internationale school Taman Raman.
Alle white secret beaches zijn 5 tot 15 minuten van ons vandaan. We leven in the midlle of nowhere, maar zijn toch binnen 20 minuten in Kuta.
Destijds wilde wij eigenlijk omgeving Cangu-Umalas wonen, maar we waren helemaal om nadat we ons stukje grond hadden gevonden en in de omgeving hadden gepionierd!
Succes met de keuzes,
Warme groet,
Marcello
Hey Marcello,
Allemaal goede tips, mijn vrouw en ik gaan zeker ook de omgevingen eens verkennen. Is het goed dat we eens binnen springen moesten we in de omgeving zijn?
Alvast bedankt, mooie woning trouwens!
Groeten Wim
Voor de juistheid: De Taman Raman Jimbaran School is (ook) GEEN internationale school, maar een “National Plus” - school. Een wezenlijk verschil.
Ach mp2036,
dank voor deze scherpzinnige opmerking!
excuus, juiste naamgeving : Asian International School Bali and Taman Raman National plus school!
Tis 1 gebouw…
Om het wezelijke verschil te niet doen…
Groet,
Marcello :chin:
Hallo Wim,
natuurlijk kan je altijd langskomen, stuur me maar even een mailtje, dan mail ik mijn gsm nummer.
Warme groet,
Marcello
Graag gedaan
Voor alle duidelijkheid: Het betreft GEEN kritiek.
Ook wij hebben ons kind MET REDEN op een “Nationaal + school” geplaatst. Alleen dan - als je van plan bent om lang in Indonesie te blijven - houd je nml. alle opties open qua taal-studie (Indonesisch + 1 buitenlandse taal) en voor een vervolgopleiding van je kind na de middelbare school, t.w. hetzij in Indonesie (omdat hij/zij alle VERPLICHTE Indonesische school-examens heeft gemaakt) danwel in het buitenland (omdat hij / zij aan de internationale toetsings-criteria voldoet).
Met je kind op een Internationale School leert hij / zij alles “slechts” in 1 buitenlandse taal, maakt hij / zij geen Indonesische examens en kan alleen in het buitenland gaan studeren omdat hij/zij alleen internationaal getoetst is.
Een internationale school is bij uitstek een school voor kinderen van expats die om de 2 a 3 jaar verkassen / naar een ander land verhuizen en NIET voor kinderen die (zeer waarschijnlijk) in Indonesie blijven wonen, studeren, willen werken, etc., etc
Hallo Wim,
Ik woon momenteel 3 maanden in Bali met mijn 2 kinderen van 3 en 4 jaar. De Green School stond ook eerst op mijn lijstje maar eerlijk: geschrapt nu!
Mijn kinderen gaan nu naar de Pelangi School in Mas (op 10 min. van Ubud): een internationale school. Ik weet niet hoe het zit met andere scholen, maar op de Pelangi kan je voor kortere termijn drop inn doen. Op 9 juli start daar een zomerkamp voor 3 weken.
Zoals Paulien al aanhaalde: je kan huizen vinden aan aanplakborden in bijv. Ubud aan de Bali Buddha, aan de Bintang Supermarket, in warung Sopa, enz…
Wij vonden ons huis eerst via internet maar dat is volledig mislopen. Uiteindelijk vonden wij ons huis via Ubud Houses Gotobali. Ze hebben een pagina via facebook en via internet ook. Erg vriendelijke mensen die je kunnen helpen.
Groeten
Sophie
Ter voorkoming van misverstanden: Ook de Pelangi School in Mas is GEEN Internationale school maar een “Nationaal +” - school.
Een gecombineerd / duo-lesprogramma, een in het Indonesisch en in een buitenlandse taal (in hun geval Engels).
Juist Marcel, ik had dit hier inderdaad verkeerd getypt.
De kinderen krijgen inderdaad les in het indonesisch en in het engels.
Groetjes
Sophie