Ik ben van plan om rond april 2010 door China te reizen. Ik zit alleen nog met een paar vragen.
Weet iemand in hoeverre je nog op het laatste moment nachttreinen kunt boeken? Kan dit nog bij het hostel voor de volgende dag/over een paar dagen of moet je dit weken van tevoren doen?
Weet iemand een website met prijzen hiervan?
Hebben de goedkopere hotels/ hostels een westers toilet of moet je daarvoor naar duurdere hotels?
Heeft daarnaast iemand tips waar je een westers toilet vindt overdag?
Iemand nog goede tips voor schone goedkope hotels? (Steden Beijing, Xi’an, Chengdu, Lijiang, Dali, Yangshuo, Hong Kong, Shanghai)
Ik ga in november voor de 2e keer naar China en kan uit ervaring vertellen dat de hostels daar gewoon voorzien zijn van westerse toiletten. Heb zelf nooit in hotels gezeten, maar mijn ouders zijn paar maanden terug voor 5 weken geweest en hebben het 2x gedaan, omdat het hostel wat ze geboekt hadden vol zat en ze daar werden onder gebracht. Nadeel vonden zij dat er in de hotels niemand engels spreekt (zitten bijna alleen maar chinezen) en je dus verder minder contact hebt met andere reizigers.
Treinen kan je vaak dag van te voren nog wel zelf regelen, door bv een briefje te laten schrijven door hostel en daar mee naar het loket te gaan. Zelf met de landkaart gaan is ook een leuke uitdaging! =). Je kan het natuurlijk ook gewoon door het hostel laten regelen. Maar een dag eerder is altijd beter. Hoeft iig niet weken van te voren iets te boeken. Prijzen zijn niet echt hoog. Geloof dat ik voor de langste rit die ik heb gemaakt een euro of 40 kwijt was voor een hardsleeper.
Hostels zijn tegenwoordig ook via Google Maps heel makkelijk te vinden (zoeken op bv: hostel, beijing, china) of gewoon via hostelworld.com. Onderweg staan er in elk hostel folders voor hostels in andere steden. Zoek er een uit en laat het hostel waar je zit voor je bellen. Vaak word je dan ook in de volgende stad op het station opgehaald, zodat je niet zelf hoeft te zoeken…
Hee bedankt voor je reactie!
De tips zijn inderdaad erg handig
Weet je ook nog westerse toiletten voor overdag (tijdens activiteiten)? Ik heb gehoord dat de McDonalds ze heeft. Misschien ook nog op andere plaatsen? (Of kan ik beter mijn squat gaan oefenen…?)
Ik denk idd de McDonalds, KFC, shoppingmalls, etc
Maar ben in Beijing bv toch ook wel hele nette publieke toiletten met urinoirs etc tegengekomen (weet natuurlijk niet hoe het aan de kant vd dames was)…
en ach… je ziet vanzelf wel wat je tegenkomt, en daar moet je het maar mee doen toch.
ik ga eerst langs Mongolië en verwacht bij de nomaden ook geen glinsterende toiletpot! :biggrin:
ik zou me iig niet nu al druk maken over waar ik over een paar maanden mijn behoefte moet doen…
Helemaal mee eens. Als je westerse toiletten tegenkomt, is het meegenomen. Maar ja je bevindt je nou eenmaal niet in europa en enig aanpassingsvermogen heb je wel nodig. Je zal genoeg vieze dingen gaan zien in china in ieder geval.
Ik weet niet hoe lang je gaat, maar op een gegeven moment raak je er gewoon aan gewend.
Nachttreinen kan je bij je hostels laten reserveren. In Shanghai is het zelf mogelijk om dit via een ticketautomaat met een Engels menu te laten doen. Kaartjes zijn pas 1 week -5 dagen van tevoren beschikbaar. Je kunt ze laten bestellen door reisagenten maar de service is vaak 3x duurder.
Ik sliep 7 nachten in een 2 sterrenhotel. Vergelijkt ze met een Amerikaanse motel dus minimale comfort als televisie, internetaansluiting en een waterkoker maar geen koelkast. Ze hebben ook westerse toiletten.
Tips voor hotels. Boek niet bij westers georiënteerde reisbureaus. Die zijn zo`n 20 euro duurder per nacht. Kies voor een Chinees reisbureau.
Sinohotel biedt een groot assortiment aan hotels, hostels, en service in alle steden van China! Ook hebben ze visitekaartjes en plattegronden van hotels want de taxichauffeurs spreken geen Engels! http://www.sinohotel.com/index.html
Je maakt je zorgen over de toiletten?! Eerst heb je andere zorgen aan je hoofd voordat je de vlieghaven verlaat. De communicatie met taxichauffeurs bijvoorbeeld.
Een praktische tip: neem een taalboekje Chinees mee of standaardzinnetjes in het Chinees schrift. De gemiddelde Chinees spreekt geen Engels!
neem vertaalde adressen in het chinees mee die je kan laten lezen aan bv taxi chauffeurs over al in de grote steden vind je openbare toiletten op elk groot metro station en in de trein station zijn openbare toiletten je kan zelfs gewoon bij een middel of groot restaurant naar binnen lopen en vragen of je van het toilet gebruik mag maken (is geen enkel probleem) elke grote of middel grote stad heeft een city Inn of een 7dayinn de 7day inn is rond de 11 euro per nacht daar hebben ze altijd een douche een westers toilet internet aansluiting en kleuren tv met minimaal een westers tv veel plezier met je rond reis door China
Waarom niet gewoon de hostels? In Chengdu lag ik (overigens een van de betere die ik tegen ben gekomen onderweg) voor nog geen €1,50 per nacht. Zijn nu zelfs €0,90 :biggrin: (single room is nog geen €5). Westerse-toiletten, douches, internet, wifi, tv (niet op je kamer natuurlijk) is allemaal gewoon aanwezig. En hostels zijn veel meer open dan hotels/motels, waardoor je veel meer in contact komt met andere reizigers…
en idd… briefjes met de chinese adressen zijn erg handig. Liet ik soms ook schrijven in de hostels voor als ik met de bus ging. Laat het briefje aan de chauffeur zien en een knik is dan vaak voldoende om te weten dat je de juiste bus hebt. Flyer van hostel had ik ook altijd op zak (staat standaard ook het adres in het chinees op), zodat je dat idd altijd aan iedereen kunt laten zien en altijd weer terug komt
Hee, super bedankt voor jullie handige reacties!
Ik verwacht ook niet de hygiene die we in Europa hebben, maar wilde gewoon een inschatting maken van wat ik tegen ga komen. Ik neem verder gewoon zo’n flesje desinfecterende spray mee (waarmee je handen kunt wassen zonder water en zeep nodig te hebben) en wc-papier of papieren zakdoekjes. Dan komt het wel weer goed allemaal.
Ik ga ongeveer 3 a 4 weken denk ik, dus het zal inderdaad ook allemaal wel wennen.
Ik zal zoveel mogelijk de adressen door Chinese mensen laten opschrijven. Ik neem aan dat ze op vliegvelden e.d. ook nog wel foldertjes hebben van verschillende hostels… of internet
Dan red ik me wel daarmee.
Bovendien kan ik redelijk goed tekenen, dus daarmee hoop ik ook veel duidelijk te kunnen maken (pictionary :D), dat snapt iedereen tenslotte.
ik vergat te zeggen dat er nooit maar dan ook nooit toilet papier aanwezig is in de openbare toiletten mocht je in het zuiden komen wees erg op je hoede voor zakken rollers er heerst grote werkeloosheid vooral in bussen en in de stations word er erg veel gestolen .Zorg er voor dat je altijd je papieren verborgen in een zakje onder je shirt en draag je rugtas en arm tas aan de voorkant van je lichaam en laat geen geld zien probeer zoveel mogelijk met klein papier geld de taxi te betalen je krijgt anders zeker vals geld in handen gestopt
Weet iemand of je in China, bij voorkeur in Shanghai, makkelijk aan de volgende dingen kunt komen:
Wasmiddel
Shampoo
Lenzenvloeistof
Scheermesjes
zonnebrandcreme factor 50
Ook overweeg ik nog of het handig is zo’n mini-laptopje mee te nemen… (zo’n netbook zegmaar). Is de kans groot dat die gejat wordt of beschadigd raakt? Hoe zijn de computers in China?
Alvast weer bedankt voor jullie hulp,
Groeten, Mirjam
Je eigen lenzenvloeistof zou ik wel meenemen. De rest kan je ook daar gewoon kopen.
En wat betreft computers: Chinese zijn computerfanaten. In elk hostel is wel een computer te vinden. Vaak meer dan 1 en vaak ook gratis. Het is alleen wat je handiger vindt. Tuurlijk je computer kan gestolen worden, maar dat kan ook in nederland gebeuren. Gewoon altijd goed op je spullen letten, dan komt het wel goed.
Je kunt in principe alle spullen die je nodig hebt wel vinden in Shanghai (of welke andere grote stad dan ook). Alleen staat bijna alles op de verpakking in Chinees, dus je moet even geduld en geluk hebben bij het kiezen van de juiste verpakking :p.
Ik heb zelf al twee maanden mijn minilaptopje bij me (Beijing en paar andere steden in Midden en Noord-China), en me nog nooit onveilig gevoeld. Als ik grote sommen geld meeneem verspreid ik het en ik houd mijn tas (ook weekendtas/koffer) zo veel mogelijk bij me.
Je kunt op heel veel plaatsen in China internetcafe’s vinden (alleen in Beijing wat minder) en veel plekken hebben wifi. Een nieuwe computer kopen is hier niet heel veel goedkoper (mijn netbook was ongeveer even duur hier als in Nederland), dus dat zou ik niet doen. Chinezen zijn verder gek van technologie en het is heel gewoon om met nieuwe snufjes (Ipod’s, laptops) rond te lopen, zeker in de steden.
Hee, bedankt!
Dat is goed om te weten
Het lijkt me gewoon wel fijn om als er ergens Wifi is (dat je ook op je kamer/dormitory zou kunnen internetten) even privé naar huis te skypen.
Bovendien kun je hem zo inpluggen en hoef je op niemand te wachten. Alles foto’s veilig opgeslagen, kaartje weer leeg etc. En als ik er dan verder niet te koop mee loop dat ik zo’n ding heb valt het hopelijk mee
En dat alles in het Chinees is…ja dat had ik wel verwacht
Maar ik neem aan dat ze van shampoo e.d. gewoon alle bekende merken hebben van L’oreal etc. Dus dan zien de flesjes er wel hetzelfde uit, toch?
Je hebt helemaal gelijk Mirjam, de meest grote merken zijn hier ook te vinden. Zelf koop ik de goedkopere Chinese merken, en hoop maar dat het goed is :p.
Flash, in bijna alle grote steden heb je meerdere westerse supermakten. In Beijing heb je een groot aantal Carrefour’s en Walmart’s bijv.
Iets kritisch als lensvloeistof zou ik wel van huis meenemen, daar wil je niet mee experimenteren. Ook zonnebrand zou ik meenemen, in Azië heb ik die nog maar weinig gezien (in Japan dan weer wel, keuze uit factor 1, 2 of 4…). Deodorant idem dito overigens.
Maar bijna alles is wel te vinden, het is soms alleen even flink zoeken…
Hahaha, keuze uit factor 1,2 of 4
Ik presteer het nog met gemak om te verbranden met factor 50 op…dus ja dat neem ik dan maar wel mee
En dus de lenzenvloeistof
Volgende vraag: Wat zijn binnen China nou veilige goedkope luchtvaartmaatschappijen? Die ene van elong.net –> zijn die een beetje betrouwbaar?
Ik heb al gezien dat er binnen China in elk geval niets op de zwarte lijst van de EU staat. Dat is in elk geval een goed teken voor alles wat ook internationale vluchten uitvoert.
Dus het zal allemaal wel meevallen