wij vertrekken 19 september op safari en hadden nog enkele praktische vraagjes.
We doen uitsluitend jeep safari’s en vroegen ons af welk schoensel dan het meest is aangeraden. De stapschoenen zijn eerder voor de wandelsafari’s en we vroegen ons dan ook af of het voldoende is om een gesloten ‘sportschoen’ mee te nemen (in aard van de vrije tijdsschoenen van nike, adidas, asics, …). Is een gesloten schoen bovendien nodig voor een jeepsafari? Moeten we kousen voorzien die ook de enkels bedekken of niet?
Ons 2de vraagje was met betrekking tot het zwembad. In enkele lodges is er een zwembad en we waren van plan om tussen de ochtend en avondsafari ons wat aan het zwembad te leggen maar is dit wel een goed idee? Of moeten we ons dan ook sowieso goed van deet voorzien? Is de malariamug ook overdag actief?
Wat dragen we best tijdens de nachten? Is het zo dat we ons best volledig bedekken (dus lange broek en langde t shirt + kousen)? We gaan uiteraard malarone nemen voorzien van deet maar we hebben ergens gelezen dat je best zorgt dat je volledige lichaam bedekt is.
Sorry voor de misschien wat rare vragen maar het is onze 1ste trip naar Afrika en we kunnen geen raad vragen bij onze directe vrienden :-).
Savonds en sochtends insmeren en lange bedekkende kleding. op sommige hoogtes komt de malariamug niet voor. en ze houden ook niet van veel wind. je kan gewoon in de zon zonder deet. savonds sokken over de broek
ik zou geen zware wandelschoenen meenemen als je niet van plan bent ze serieus te gebruiken. ik heb meestal gewoon slippertjes aan.
snachts onder een muskietennet, dan maakt het niet uit wat je aan hebt. zolang het net maar goed gesloten is. geen net, ja dan insmeren en bedekken.
Hoi, wij gaan ook naar Tanzania op 17 september, bedankt voor deze informatie, ik zat met dezelfde vragen !
Dus voor in de jeep gewone slippers of makkelijke sandalen ? We logeren in lodges en tented camps, wat moet ik mij dan voorstellen ivm maaltijden ? Is dat buffetvorm of aan tafel bediening ? Wordt er omgekleed voor diner ? Of draag je dan ook de lange broek en hemd met lange mouwen tegen de muggen en andere insecten ?
Bedankt voor de informatie !
PS. Jollebol, misschien komen we elkaar wel tegen, welke parken gaan jullie doen ?
Bedankt Marisqa!! Eindelijk is duidelijk antwoord op praktische vragen:-)
Hey Annelies,
wij doen eerst lake manyara, dan 2 dagen serengeti, 2 dagen ngorongoro, dan taita hills (kenia) en ten slotte 1 dagje strand in mombasa.
Wij hebben ook dezelfde vragen voor het avondeten:-). We doen allemaal lodges maar we vroegen ons af wat er verwacht wordt voor kledij. We gaan sowieso lange broek aandoen maar we nemen aan (hopen ook:-)) dat het niet te opgekleed moet zijn dus dat jeans en t shirt met lange mouwen ook mag. Indien jij nog tips hebt gekregen, altijd welkom:-). Wij hebben wel voor zekerheid eigen muggennet gekocht (beter eentje teveel dan te weinig). En als je malarone meeneemt dan zeker niet in baggage maar handbaggage steken. Ook steeds best bij jou houden (gaan rapper dit dan geld stelen).
In een jeep kun je natuurlijk gewoon aan doen wat je zelf lekker vindt zitten.
Wat ik zelf wel handig vind:
Geen spierwitte, pikzwarte of andere heel besmettelijke stoffen waar je vlekken snel op ziet, want er kan aardig wat stof in de rondte waaien of op je stoel zitten. Aardetinten zijn dus het handigst maar je hoeft er echt niet bij te lopen zoals in 1850.
Laagjes kleding: als het heel warm is trek je dingen uit, mocht het toch flink tochten of in hoger gebied koeler zijn (Ngorongoro Crater bijv.) dan trek je weer wat laagjes aan. De nacht in de Ngorongoro Crater vond ik verdomd koud, ik heb zelfs met al mijn kleren aan en muts op geslapen (in een tentje).
Een bandana / sjaaltje kan handig zijn tegen tocht in je nek of om voor je mond te binden als het echt heel stoffig wordt.
Een afritsbroek vind ik zelf wel handig: ook vanwege wisselen tussen kou / warmte, en soms zitten er steekvliegjes overdag (vooral bij buffels in de buurt).
Zelf heb ik meestal goeie sandalen aan, en slippers bij me. Mochten die steekvliegjes lastig worden, of je rijdt tijdens de schemer nog rond (kans op malariamuggen), dan kun je desnoods nog sokken in je sandalen aandoen.
Let op dat “'s avonds” al vroeg begint: rond een uur of 6 schemer en ploef donker. Dus op tijd lange kleding en DEET regelen.
Malariamuggen zijn actief van avondschemer t/m ochtendschemer.
En inderdaad 's nachts eerst checken of er geen muggen meer op je bed zitten onder de klamboe (ik klop altijd even op het matras rond), en daarna je klamboe goed dicht doen en instoppen onder je matras. Om te voorkomen dat er overdag muggen in terecht komen (die je 's nachts insluit bij jou!), kun je de klamboe 's ochtends het beste opknopen en niet wijd open laten hangen, en voor het slapengaan pas weer losknopen.
Hé bedankt voor al deze praktische tips !
Jolien, wij doen
18/09: Arusha – Lake Manyara
[FONT=Arial-BoldMT][FONT=Arial-BoldMT][SIZE=2]19/09: Lake Manyara - Serengeti
[FONT=Arial-BoldMT][FONT=Arial-BoldMT][SIZE=4][SIZE=2]20+21 /09: Serengeti National Park
[FONT=Arial-BoldMT][FONT=Arial-BoldMT][SIZE=4][SIZE=2]22/09:Ngorongoro Conservation Area
[FONT=Arial-BoldMT][FONT=Arial-BoldMT][SIZE=4][SIZE=2]23/09:Ngorongoro Crater (KOUD DUS)
[FONT=Arial-BoldMT][FONT=Arial-BoldMT][SIZE=4][SIZE=2]24/09:Ngorongoro - Tarangire
[FONT=Arial-BoldMT][FONT=Arial-BoldMT][SIZE=4][SIZE=2]25/09:Arusha – Zanzibar
[FONT=Arial-BoldMT][FONT=Arial-BoldMT][SIZE=4][SIZE=2]26-30/09:Zanzibar
Hoe kan je het beste je geld/credit kaarten meenemen? Onder je kleren, ingenaaid? Ik heb al verschillende verhalen ivm overvallen/diefstallen gehoord. Geen juwelen enz. meenemen is nogal evident, maar je hebt toch fototoestel van waarde mee, en gsm en dan cash …
Nog een extra muggennet ? Oei, daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. We hebben inderdaad Malarone bij, en Deet 50, maar ook steriele naalden en spuitjes in geval van… (als je die dingen meeneemt ga je ze niet nodig hebben, dus dat is een risico daling !!)
Jolien, gaan jullie met een groep op safari of op maat/alleen ?
Vertrek je ook vanuit Schiphol dan ?
Tijdens reis met openbaar vervoer: al je waardevolle spullen erg goed in de gaten houden, geld verdeeld over verschillende verstopplekken, grootste bedragen onder je kleding (methode hangt af van je eigen smaak… moneybelt, leren broekriem met rits, been-buidel, halsbuidel, etc). Je tas met camera enzo niet uit het oog verliezen, maar dat moet je in de tram in Amsterdam ook niet doen!
Ik heb broeken met klepzakjes en klitteband daarin (als het er nog niet in zat, naai ik er zelf klitteband in… maakt een hoop kabaal en is lastig ongemerkt open te maken).
Geen juwelen dragen inderdaad, en ik draag ook geen horloge of oorbellen, om maar zo min mogelijk aandacht te trekken.
Wanneer je in je eigen safari-jeep of busje reist, kun je natuurlijk wat meer relaxen tenzij je je reisgenoten niet vertrouwt. Ik zou het erg raar vinden als de gids zelf iets pikt.
Wanneer je over straat gaat lopen in steden, en je vindt dat nog een beetje eng, kun je ook eerst alles achterlaten in je hotel en gewoon eens rondlopen zonder spullen bij je, alleen wat kleingeld. Even de sfeer aanvoelen. Als je je daarna zekerder voelt, kun je wat meer meenemen de straat op.
Een goedkoop uitziende tas trekt uiteraard minder aandacht dan een professionele mooie fototas.
Ik durf overdag wel met een sjofele tas rond te lopen op straat in de steden daar, maar 's avonds ben ik voorzichtiger… bijvoorbeeld in Arusha zorg ik dat ik in de buurt van mijn hotel eet na het donker; in Dar Es Salaam ook; in Stone Town (Zanzibar) durf ik de straat nog wel op in het donker maar neem ik meestal alleen los in mijn hand een leesboek mee, geen tas. En alleen wat geld om te eten en een klein beetje extra voor noodgevallen. Het is in Stone Town wel heel leuk 's avonds op de boulevard met allemaal lekkere eettentjes, maar wel goed opletten voor zakkenrollers (net als je in Amsterdam moet doen :)).
Trap niet in trucs, zoals dat er viezigheid op je kleding zou zitten (terwijl jij kijkt, rolt iemand anders je), of dat ze met je koffie willen drinken omdat zij ‘heeeeeel toevallig’ in Nederland gaan studeren (maar als de volgende een Zweed is, gaan ze toevallig in Zweden studeren), etc.
Het ligt er natuurlijk ook aan of een Afrikaanse gids jullie wel of niet begeleidt, ik weet niet hoe dat zit bij jullie reis. Maar ik reisde alleen en hield dus bovenstaande manier aan om veilig te blijven.
Bij safarikampen moet je goed luisteren naar tips van de gids voor de avonden en nachten, om niet in het donker aangevallen te worden door dieren. Ik weet niet of jullie kamperen of in lodges verblijven, en hoe ver van de wildparken (of er midden in). Ik dronk 's avonds zo min mogelijk zodat ik niet midden in de nacht naar een toiletgebouwtje hoefde, met het gevaar een wild beest tegen te komen zoals een leeuw, nijlpaard, olifant of ander gevaarlijk dier.
Ik heb ook meegemaakt dat iemands tent helemaal was kapotgescheurd door een zwijn omdat iemand koekjes in z’n tent had bewaard in plaats van (zoals het hoort) in de keuken met een hek er omheen. Die werd dus wakker en keek recht in de oogjes van dat hongerig zwijn!! :paranoid:
Maar zo te lezen zitten jullie de meeste tijd gewoon in een auto naar mooie dieren en natuur te kijken zonder zakkenrollers of overvallers in de verste verte.
En in de steden gewoon geen domme dingen doen (net als in Amsterdam!) en dan moet het goed komen.
Hé bedankt Cecilia ! Dit helpt mij echt verder, deze erg praktische tips !
Nog een stomme vraag…
Wij zijn gewoon om bijna dagelijks te sporten, vooral hardlopen en joggen. Is het mogelijk om aan de lodges/tented camps rondjes te lopen? vb. in Serengeti: Mbuzi Mawe Tented Camp zijn we 3 nachten.
Waarschijnlijk wel op het strand in Zanzibar, maar dat weet ik ook niet of dit wel doenbaar is.
Indien niet, dan moet ik ook niet mijn loopschoenen/kleren meenemen, scheelt natuurlijk ook in bagage…
Nog een andere vraag: ik las ergens om kleinere coupures dollars mee te nemen, maar op LP lees ik ook dat 50 en 100 dollar biljetten betere conversion rates krijgen ? Wordt er dan getipt in dollars of in TSH ?
wat de kleding betreft, ben ik het niet helemaal cecilia eens, het maakt echt niet uit wat voor kleur enz je aan hebt. je kan overal je kleren wassen of laten wassen. (en met die zon in een paar uurtjes droog)voor dat laatste geldt wel dat het vaak traditioneel met de hand gewassen wordt dus tere stofjes zelf wassen. is gelijk weer goed voor de economie. (en ze krijgen de vlekken eruit hoor!!
ik heb zelf altijd ook veel wit bij me (weet eigenlijk niet waarom) maar dat is nooit een probleem geweest. ik vind het belangrijk om er "netjes"uit te zien. helemaal als je een dorp bezoekt of in de stad ed rondloopt.
ik zie regelmatig toeristen in oude soms vieze tshirts met korte broeken of die afritsbroeken rondhobbelen onder het mom van : je wordt toch vies. wat punt 1 niet echt klopt). terwijl ondertussen de mensen die je ontvangen er op hun paasbest (tribalstyle) uit zien. thuis ga je toch ook niet in je oude kloffie op visite of naar de stad?
daarnaast geldt voor kleding dat een vrouw in een lange rok/jurk respectabeler overkomt (en behandeld wordt) geld hetzelfde voor mannen die ten alle tijden lange broeken dragen. korte broeken zijn namelijk voor schooljongetjes. en daarnaast, christelijk of islamitisch, door beide wordt gewaardeert dat je als vrouw je schouders bedekt.
als je echter alleen in lodges verblijft en in auto zit met chauffeur, dan maakt dat allemaal minder uit aangezien zij dat meestal wel gewend zijn.
hardlopen: bij lodges heb je meestal wel de ruimte om in ieder geval rondjes lodge te rennen.(of naar de staffcompund en terug, redelijke afstandjes) tented camps zijn heel wisselend kwa omvang, dus dat ligt eraan. . op de kampeerplekjes in serengetti niet echt. (of hele kleine rondjes…;))
wat dollars betreft: kleine briefjes kan je bijna overal kwijt. wil je grote bedragen omruilen dan is het idd soms beter om grote briefjes mee te nemen.
je hoeft neit perse in dollars te tippen, hoewel de voorkeur daar wel naar uit gaat. helemaal voor diegene die een aantal dagen voor je werken, zoals je chauffeur. maar verder… geld is geld.
zoals cecilla ook vertelde: altijd goed om je geld te verdelen. en niet een portemonee vol laten zien als je wat koopt. ik heb altijd een portemonee met "daggeld"in mijn bh.
daarnaast stop ik net als cecillia mijn duurste spullen in de oudste tas en behandel ik die tas ook als niets waard.
als je in lodges slaapt dan kan je ervanuitgaan dat ze muskieten netten hebben. de meeste tenten zijn voorzien van gaas. dus je hoeft niet echt een eigen net mee te nemen. wel je zaklamp pas aan doen als je in je tent bent met de rits dicht.
de maaltijden worden ook wisselend aangeboden. maar meestal toch in de vorm van een buffet.
de dresscode hangt af van het prijskaartje van je lodge. maar aangezien meeste lodges een gemengd publiek hebben is alles wel geoorloofd.
zorg er in elk geval voor dat je iets voor op je hoofd hebt. helemaal op safari merk je vaak niet dat de zon erg fel is omdat je in de wind van de auto zit. ook voor wandelingen is dat toch erg belangrijk.