Wij gaan binnenkort een rondreis maken door Kenia & Tanzania ik heb een lijstje gemaakt wat mee gaat (buiten de normale verzorging) graag zou ik willen horen of dat goed is en of er aanvulling zijn.
Fleece vest
Lange katoenen broek
korte broek
skort/skirt
3/4 broek
wandelschoenen
T-shirt (UV bescherming)
slippers
hoedje
handdoek
shirt lange mouw (katoen)
wasknijpers
Muggenmelk
ontsmettingsmiddel
Dan zit ik nog te twijfelen over dat ik ergens heb gelezen dat de muggen niet gek zijn op eucalyptus klopt dit want dan lijkt mij wel handig om douche en body lotion in eucalyptus te kopen.
Nog een vraag heb je een spiegelreflexcamera nodig? om geweldige foto’s te maken.
Zoals ik al begon graag aanvullen het kan goed zijn dat ik het vergeten ben.
Uit je berichtje concludeer ik dat je gaat kamperen (zie; wandelschoenen, handdoek, wasknijpers) klopt dat?!
Want als je van hotel naar hotel gaat hoef je niks als handoeken en wasknijpers mee te nemen. Verder vindt ik zelf wandelschoenen (en doel ik vooral op van die berg dingen) wat overbodig. Lompe zware ballast en onnodig. Over het algemeen loop je niet echt veel tijdens een safari.
Als je bv. de Killimanjaro gaat “doen” is het natuurlijk wel handig om schoenen mee te nemen die lekker lopen (sneakers ofzo). Zelf doek bijna alles op slippers, wat het in de avond wel wat lastiger maakt door de muggen! Ben namelijk niet van de sokken in mn slipper (zo nerd haha).
Verder die UV beschermde shirtjes…wederom, als je in een busje zit heb je dat niet nodig. Ga je vaak buiten de deur wandelen is het misschien wel handig. Zelf doe ik er niet aan. Verbrandt niet zo snel en je kan altijd nog smeren voordat je je shirtje aan doet.
Verder zie ik geen DEET staan. Weet niet of je dat bewust niet hebt op geschreven omdat het vanzelf sprekend is maar zou het zeker meenemen, zo hoog mogelijk %.
En dan spiegelreflexcamera. Zelf had ik die niet tijdens mn trip en vind dat eigenlijk wel jammer. Als ik mijn foto’s naast die van mensen met spiegelreflex leg is het een super groot verschil en heb ik eigenlijk best wel k*t (niet zulke goeie haha) foto’s. Als je er één hebt of makkelijk aan kan komen zou ik die dus zeker meenemen.
een klein sjaaltje of een Buff (zie buitensportwinkels)
spiegelreflex, telelens, en eerst oefenen! bijvoorbeeld in een dierentuin. of een goeie digitale camera met bv. 10x of 12x optische zoom. mooiste tijd om te fotograferen is 's ochtends vroeg of eind van de middag. Rond middaguur is het licht veel te fel en hard en krijg je rare schaduwen op gezichten omdat de zon pal van boven komt. Zie mijn fotoalbum.
zijden lakenzak voor in slaapzakken of in vieze bedden.
Swahili phrasebook
batterij-opladers
geloof het of niet maar ik heb bij de Ngorongoro Crater met een fleece muts op m’n hoofd geslapen!
Wandelschoenen alleen meenemen als je trekkings gaat maken in de bergen. Anders volstaan gewone gympjes.
In plaats van een normale handdoek neem ik altijd reishanddoekjes mee van Xenos, die doen het erg goed, en /of theedoeken. Als je eerst even de ergste druppels van je huid afveegt en je haar goed uitknijpt, kun je je met een theedoek prima afdrogen! Die zijn lekker goedkoop, klein, lichtgewicht en snel droog. Als je er eens eentje vergeet aan een waslijn, geen man (vrouw) overboord, je koopt gewoon ter plaatse een nieuwe.
Maar zoals gezegd die Xenos reishanddoekjes zijn ook goedkoop en goed. En nog lichter en nog sneller droog. Kleintjes van 40x60 cm ofzo zijn groot zat.
Als je wilt voorkomen dat je spullen aan een waslijn vergeet wanneer je verder reist, leg dan een briefje op je tas.
Voor op een strand heb ik een sarong. Je kan erop liggen, maar ook als rok dragen. En hij komt soms ook van pas als gordijn.
Ik heb altijd een paar gympjes, een paar sandalen (fijne voor wandelen, ook in bergen), en een paar plastic slippers bij me voor bv in vieze douches, of gewoon op straat overdag.
En ik heb wel meer dan één t-shirt bij me. Anders blijf je wassen.
Ik zorg dat ik alle kleding in laagjes over elkaar kan dragen, op allerlei manieren gecombineerd. Ik ben ook altijd erg blij met mijn Icebreaker thermisch ondergoed: een zwart t-shirt met lange mouwen van dun merino-wol. In hoger gelegen gebieden kan het 's avonds erg afkoelen ook al is het Afrika!
een tiet-portemonee (huh?–> ik heb altijd een klein portemoneetje (van stof) waar ik mijn dagelijkse geld in doe, die je dan in je bh draagt. lekker makkelijk en veilig.
paracetamol tegen koorts enzo
ik heb ipv lakenzak een kanga of kitenge bij me, ter plekke te koop. te gebruiken als rok, jurk, laken, handoek, gordijn, stofdoek, hoofddoek, jas, tas
reisziektepillen stonden nog niet in je lijstje, alleen nodig als je er soms last van hebt of op de boot van Dar naar zanzi, daar raakt bijna iedereen kotsmisselijk.
zorg ervoor dat je flessen met creme en shampoo enzo een schroefdop hebben. ik heb al een aantal keren gehad dat mijn tas uit het vliegtuig kwam en onder de shit (van een ander) zat.
als je zelfstandig gaat zonder groepsreis, zou ik niet meer meeslepen dan 10 kilo. ga je met een groepsreis, hoef je niet zelf te slepen en dan maakt het niet uit.
ik heb verder altijd een oude gore tas met rits bij me, waar ik dan mijn meest waardevolle spullen in stop, zoals mijn spiegelreflex.
bedenk dat je praktisch alles ter plekke nog kan kopen.
afgelopen maand had ik maar een paar schoenen mee naar tanzania. een paar leren slippertjes. liepen prima, en er zijn ter plaatse (ook in kenya) hele goede hand- slippermakers.