Kleding/Schoenen advies

Heb vraagje over kledingadvies. Wij gaan over 3 weken richting kenia. 1e week safari en 2e week strand. Ik wil zo licht mogelijk pakken. Voor de safari is me duidelijk: afritsbroek, wandelschoenen en evt. dik vest/jas voor de ochtend en avond.
Maar die 2e week strand in Mombasa: kunnen we gewoon zomerse kleding aan, rokje en slippers? Of moet je echt 's avonds alles bedekken ivm de muggen en dichte schoenen?
En, is het handig om je teva’s mee te nemen? Wij twijfelen beetje, omdat we ook al wandelschoenen hebben.
Alle tips welkom zodat de rugzak zo licht mogelijk blijft!

Denk er in ieder geval aan dat in oost afrika het bovenbeen van de vrouw als meest sexy onderdeel wordt gezien. betekend dus dat als je niet op het strand loopt, dat je dan in ieder geval een rok over de knie aan hebt.
Ik weet niet of mombasa islamitisch is zoals veel oostafrikaanse plaatsen ad kust? dan zou ik toch ook iets meenemen om je schouders/boezem te bedekken.(sjaal)Vergeet niet dat ook de katholieke maatschappijen in oost afrika het erg op prijs stellen als een vrouw haar schouders en knieen bedekt heeft.
en verder denk ik persoonlijk dat slippers of iets anders luchtigs ad voeten prettigers is dan wandelschoenen in en om het strand. ligt wel aan wat voor plannen je hebt natuurlijk.
veel plezier!!

afrits broek em wandel schoenen???
wat voor safari ga je doen dan? je komt namelijk vaak de auto’s helemaal niet uit! Veioligheid e.d. dus ik zou zeggen kortebroek/3kwart en slippertjes.

maar sommige safari’s kom je wel buiten de auto en slaap je in tentjes enzo. Dan is het natuurlijk wel handig om wandelschoen en “safari” kleding aan te doen.

verder kan je aan het strand bij mombasa gewoon op de slippertje en bad kleding e.d. Als je ergens heen gaat (stadje/winkel/dorpje) doe je natuurlijk gewoon kleren aan, doe je in nederland ook lijkt me haha. Dus niet in je zwembroek/bikini door de stad lopen want dan kan je wachten op rare gezichten met misaschien niet zulke fijne gevolgen. Verder is er natuurlijk wel malaria en dengee. Dus je moet goed smeren en in de avond lichaam beetje bedekken tegen muggen (linnen broek ofzo).

veel plezier en succes

Wandelschoenen absoluut niet nodig op safari. Je zit gewoon in een jeep of minibusje.
Alleen als je bijvoorbeeld Mount Kenya gaat beklimmen, dan is het wel beter.

Maar anders voldoen gewone gympjes. Dichte schoenen kunnen wel erg fijn zijn om aan te hebben, op safari in de buurt van buffels zitten vaak veel steekvliegen (die soms zelfs door je broek heen prikken; DEET of anti-insectensmeersel kan wel helpen); en 's avonds is het wel fijn tegen muggen.
Ik heb meestal een paar lichtgewicht gympjes, een paar fijne wandelsandalen, en een paar plastic slippers (voor in een vieze douche of op strand ofzo) bij me. Eventuele bergwandelingen doe ik in Afrika liever op sandalen dan op bergschoenen, vanwege de warmte. (Ik wandel nooit zo hoog dat het kouder wordt, ben niet zo’n hiker die Mount Kenya of Kilimanjaro gaat beklimmen.)

Afritsbroek ook niet persé nodig maar kan wel handig zijn bij temperatuurwisselingen.
Verder als bovenkleding gewoon laagjes: combineer blouse, t-shirt, shirt met lange mouwen… eventueel ook nog een dunne (windproof) fleecejas… al naar gelang het weer. En als het warmer wordt, kun je laag voor laag uit doen of anders combineren. Dus niet één hele dikke trui of jas mee, da’s alleen maar lastig.
Spijkerbroeken zijn in principe ook relatief zwaar, drogen erg langzaam na het wassen, en nemen veel ruimte in in je tas. Broeken van dun katoen of sneldrogend materiaal zijn handiger. Zijvakken en kontzakken met klepje zijn ook wel handig. Zelf naai ik ook altijd wat klittenband in de flappen van de broekzakken, zodat het voor dieven lastiger is om iets te stelen zonder dat ik het merk. (Op safari zul je daar geen last van hebben maar in steden misschien wel.)

Op safari kun je het beste geen hel witte kleding of felle kleuren dragen. Wit blijft absoluut niet wit met al dat stof overal; felle kleuren kunnen invloed hebben op de dieren. Aardetinten of bv. mat blauw ofzo zijn het handigst.

Verder klopt het advies van Marisqa wel goed. Daarbij komt ook nog dat korte broeken worden gezien als kleding voor kinderen. Bij volwassenen kan het wat nerdy overkomen dus. Alhoewel de stoere jonge hiphop jongens zich wel meer kleden zoals in New York enzo. Maar de gemiddelde Afrikaanse man zal een nette lange broek dragen ongeacht het weer.

's Avonds je huid bedekken met dunne lange broek en dunne lange mouwen is wel prettiger tegen muggen. Smeer je blote huid in met DEET. Slaap onder een klamboe. Check eerst of er geen muggen meer onder zitten (dus laat hem overdag niet open hangen), en tuk de randen onder je matras.

Op safari ook onmisbaar: een verrekijker. Om behalve foto’s te maken, ook gewoon stilletjes te genieten van de dieren.

Safari njema!
Cécile