Plekken in Japan waar je steeds weer terug komt

Sommige plekken in Japan kunnen je gewoon aanspreken. Misschien zelfs zodanig dat je er een volgende keer weer naar terug wilt gaan, of dat zelfs al doet. Van speciale plekjes tot restaurantjes. Ik zal aftrappen met mijn plekjes, maar ben ook nieuwsgierig naar die van jullie!

Mijn eerste plek is de wijk Asakusa in Tokyo. Tijdens onze tweede Japanreis hadden we een hotel in deze wijk. Dit is zo goed bevallen, dat we de keren erna hier ook weer wilden overnachten. En dan in het speciaal in de buurt van de tempel Senso-ji.
We vinden de sfeer in de wijk erg gemoedelijk. Er is veel te doen in de omgeving, er is natuurlijk de Senso-ji en de winkels er omheen, maar ook de Skytree en Kappabashi zijn op loopafstand.
We vinden het ontzettend gaaf om 's avonds over het uitgestorven terrein van de Senso-ji te wandelen op weg naar het hotel. Waar overdag de wijk overspoeld wordt door vele toeristen, hoef je in de avond het terrein alleen maar te delen met een paar locals en wat verdwaalde reizigers.

In Kyoto hebben we ook een plekje waar we naar terug keren, in dit geval is het een restaurant. Een Italiaans (achtig) restaurant op de restaurant-etage van het station. De eerste reizen hebben we hier gegeten, nu gaan we steeds één avond hier eten als we in Kyoto zijn omdat het voor ons traditie is :slight_smile:

Dit waren ze voor mij, hebben jullie ook dit soort plekken?

Herkenbaar…

In Tokyo heb ik tot nu toe twee verschillende “standplaatsen” gehad, Ueno en Ikebukuro. In beide gevallen omdat ze logistiek praktisch zijn, maar ook omdat het wijken zijn waar je keer op keer lekker rond kan dwalen, het voelt als “thuis”. Met ook wel wat winkels en restaurants die ik herhaaldelijk blijf bezoeken. Nu zijn er ook wel andere delen van Tokyo waar ik vaker ben geweest, inderdaad Asakusa maar bijvoorbeeld ook Shinjuku, Shibuya of Odaiba, maar veelal was dat toch met een specifiek doel. Hooguit denk ik dan in Shinjuku aan Omoide Yokocho, waar ik inmiddels iets van 3 of 4 keer gegeten heb, en het Metropolitan Government Office, waarvan ik inmiddels de tel ben kwijtgeraakt. Maar geen van beiden een doel op zich, meer zoiets van “nu we toch in de buurt zijn”…

Buiten Tokyo is het wat beperkter, en vooral gericht op eten:
[ul]
[li]Osaka: Shinsekai[/li][li]Sapporo: Susukino, meer specifiek Ramen Yokocho[/li][li]Hakodate: Daimon Yokocho en Asaichi[/li][li]Fukuoka: de yatai bij Nakasu.[/li][/ul]

Asakusa staat bij mij ook op favoriete terugkeer lijst! Maar deze staat niet op de top, want dat is Shikoku.
Ik ben nu 3 keer in Japan geweest, en sinds de Shikoku 88 pelgrimstocht te hebben gelopen kan ik er geen afstand meer van nemen ben ik bang. In oktober heb ik weer 2 weken op het pad gelopen, puur uit heimwee :slight_smile: