ben van plan begin oktober een paar daagjes richting Playa del Carmen te gaan…in het regenseizoen dus…is dat echt af te raden of is het gewoon zo dat er af en toe in de avond een flinke bui is zoals hier in Mexico-Stad in deze maanden?
Hi Chilango,
tijdens mijn bezoek in oktober '98 was het niet meer dan soms een flinke bui op de late middag. Alleen tijdens de dagen dat “Mitch” in de buurt was was het weer minder.
Wij waren er eind oktober 2006, toen heeft het in de 3 dagen dat we er waren ongeveer 1,5 geregend, dus dat viel wel tegen.
Je weet het nooit met het weer…
October is traditioneel een “gevaarlijke” maand voor orkanen, maar die komen ook niet om de haverklap langs, dus dat zou werkelijk helemaal tegenslag zijn. Maar zelfs al komen die niet persoonlijk langs, dan nog laten zij meestal een boodschap achter met vrij veel wind en regen. Het blijft een van de minst voorspelbare maanden, met nogal wat “frentes frios” die kunnen langskomen.
hmm…ik twijfel…als het alleen flinke buien in de avond vind ik het risico waard…of zitten er ook echt dagen tussen dat je binnen moet blijven?
De maand is echt onvoorspelbaar. Als er een serieus koudfront langskomt, of het staartje van een tropische storm of orkaan over Quintana Roo trekt, kan kan het wel meer zijn dan een plensbui. Ikzelf ben meer vertrouwd met de staat Yucatan, en daar heb ik ook eens 2 dagen binnen gezeten in augustus, voor een klein stormpje. De leden van Playa del Carmen kunnen je hier misschien beter bijstaan …
Het is hier gelukkig niet zo als in nederland met die lange dagen van motregen e.d. als er al een bui komt is het kort en vaak hevig maar daarna ruikt alles weer lekker fris en schijnt het zonnetje weer volop. Maar zoals altijd het weer is niet te voorspellen maar toch heb ik de ervaring dat het hier in playa meestal geen probleem is als ik zie wat voor donkere luchten er soms meer landinwaards langs trekken of meer richting cancun.
andere vraag:
is het mogelijk om Tulum en Xcaret op 1 dag te bezoeken?
Dat is prima mogelijk. Als je gewoon ´s morgens vroeg vertrekt naar Tulum. Ruines bezoeken en vervolgens terug naar Xcaret. Als je daar begin van de middag bent kan je nog lekker relaxen en ´s avonds de show bekijken. Gebruikelijkere combi is Tulum en Xel Ha. Maar met Xcaret is het ook goed mogelijk!
Neem voor Xcaret wel ruim de tijd want dat is wel een must om te zien als je in die omgeving bent. Tulum is ook heel leuk maar heb je in principe met een uurtje of 2 wel gezien, Xcaret niet. In Tulum is het ook aan te raden om een gids te nemen. Ik had er een, die ook bezig was Nederlands te leren en zo wat oefende met mij :king: Erg leuk allemaal!
Nou wat het weer betreft dit jaar in oktober, hoop regen tot nu toe en niet een buitje maar vaak meerdere per dag en weinig zon en rond de 26 graden wat voor hier aan de koude kant is, dit niet om te ontmoedigen maar om te laten zien dat het nooit voorspelbaar is.
wij zaten vorige week voor twee dagen in playa del carmen, na een rondreis door Mexico. de eerste dag konden we aan het strand liggen, tegen de avond begon het te regenen en daarna is het niet meer echt warm geworden. Nu dat maakte het verschil minder groot toen we terug landden in Belgie.
het viel reuze mee…af en toe even schuilen voor een fikse bui en verder was het genieten!