Een groepje vrienden en ik zijn van plan deze zomer twee weken naar Playa del Carmen te gaan. Ik verheug me zeer op deze reis. Ik heb al een beetje op internet rondgekeken en vond onder reisadvies op de site van Buitenlandse Zaken bruikbare informatie maar er is een aantal vragen waar ik graag antwoord op zou krijgen van ervaringsdeskundigen, dus bij dezen.
1)Hoe zit het met de veiligheid in steden als Playa del Carmen en hun directe omgeving?
Het leek ons een leuk idee om misschien een auto te huren en zelfstandig naar Mayatempels in de buurt te rijden.
Hoe is de veiligheid 's avonds en 's nachts in de stad Playa del Carmen? Kun je als toerist 's avonds ergens in de stad gaan drinken?
(Ik begrijp dat je niet moet pronken met dure horloges en camera’s enz.)
2)We vertrekken als alles volgens plan verloopt eind augustus. Ik lees echter op dit forum over het regenseizoen. Ik heb hier totaal geen rekening mee gehouden! Is het gewoonlijk droog eind augustus/begin september, of is het beter om de reis uit te stellen?
3)Doen we er goed aan om ons te laten inenten i.v.m. ziektes?
4)Zijn er in het algemeen nog zaken waar een toerist, die voor het eerst naar Mexico reist, rekening mee moet houden?
Deze regio is zeer veilig. Het is een zeer toeristische en (buiten Cancun en Playa del Carmen om) heel dunbevolkte regio. In Cancun wordt helaas vrij veel ingebroken maar dat is meer in de stad zelf dan in de toeristische hotel-zone.
Playa del Carmen is vrij dorps-achtig. Met name het toerischte centrum is vrij kleinschalig en gemoedelijk.
´s Avonds in Playa del Carmen kun je zeker prima iets gaan drinken. Sterker nog, de meeste barren en discotheken zitten bomvol toeristen. Er is vrij veel politie op straat dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.
Het regenseizoen is geen reden om je reis uit te stellen. Doorgaans betekent het regenseizoen: gemiddeld zo´n 5 á 6 pittige regenbuien in de week maar meer dan genoeg zon. Je kunt de pech hebben dat er een orkaan in de regio is, dan kan het weer meerdere dagen van slag zijn (veel regen en wind) maar die kans is niet erg groot.
Het schijnt dat je wel moet worden ingeënd voor het eea. De GGD of je huisarts kan je hier meer info over geven.
Zaken om rekening mee te houden:
Het enige wat mij zo te binnen schiet: Veel NL´se banken hebben de mogelijkheid om te pinnen in landen buiten Europa geblokkeerd (wegens het vele skimmen). Om de mogelijkheid wel te hebben dien je dit van te voren aan te vragen geloof ik. Je bank kan je hier meer info over geven.
Voor de rust zul je zien dat Mexico een prachtig vakantieland is, de bevolking heel vriendelijk, en dat alles zich vanzelf wijst.