planning

Hoi,
Wij zijn een koppel dat in de 2e helft 2016 een trip rond de wereld plant. Niet als backpackers maar ook niet als elitaire reizigers.Simpele hotelletjes zijn OK, als maar netjes is.

We willen graag Japan, Nieuw Zeeland, Australië, dan naar Chili en Peru terug.( er kunnen stops bijkomen mocht dit interessant zijn)

We voorzien ongeveer 4 maanden om deze reist te maken.

We weten eigenlijk niet zo goed waar te beginnen met de planning… een combiticket, aparte vluchten… graag zouden we maximaal gebruik maken van openbaar vervoer ter plaatse.

Hoe beginnen plannen? iemand tips?

Er zullen ongetwijfeld nog vragen komen, maar alvast bedankt

Guido, Linda

Hoi Guido en Linda,

Wat een leuk vooruitzicht zo’n wereldreis! Hoewel ik niet in Japan en Chili ben geweest, kan ik jullie hopelijk een klein beetje op weg helpen.
Twee belangrijke punten die je qua voorbereiding als eerste denk ik goed op een rijtje moet hebben zijn budget en de bestemmingen.

Wat betreft budget is het denk ik goed om te kijken of je je bestemmingen/tijd per bestemming aanpast aan je budget, of je budget aan je bestemmingen. De landen die je opnoemt zijn namelijk niet de meest goedkope landen (op Peru na, dat is een goedkopere bestemming).

Daarnaast noem je nu vijf landen op voor een reis van ongeveer vier maanden. Australië alleen al zou je vier maanden kunnen rondreizen, dus het is slim om hier ook even in te duiken. Bijvoorbeeld door te kijken naar de reisschema’s van Djoser, Sawadee etc. en wat rond te neuzen hier op het forum. Dan krijg je al wel een beeld van hoelang je per land eigenlijk wel minstens nodig hebt. En wil je bijv. alleen de Oostkust doen van Australië, of ook naar Alice Springs en/of noorden/Darwin? Wil je alleen naar het noorden van Chili of ook richting Patagonië? Dat zijn al wel vrij belangrijke punten. Je zou er nog landen bij kunnen proppen, maar ik denk dat je met deze bestemmingen al redelijk vlot door moet reizen.

Vervolgens is het ook slim om te kijken naar reisperiode/seizoenen. In onze winter is het natuurlijk zomer in Nieuw-Zeeland en Australië, je hebt een regenseizoen in de Andes/Peru, ik kan mij voorstellen dat Japan ook wat gebonden is aan seizoenen?

Wat betreft vervoer: Peru is goed reisbaar met openbaar vervoer/bussen. Ook zijn hotels daar goed betaalbaar. Nieuw-Zeeland is wat openbaar vervoer betreft minder ideaal om te reizen. Je hebt wel speciale bus/reismaatschappijen die de “highlights” bezoeken zoals Stray, Magic, Greyhound (Australië), maar dit zijn wel meer Backpackersbussen.

Hoi CSVW 90

Hartelijk dank voor je reactie.

We stellen je tips erg op prijs.

Je hebt helemaal gelijk, want Japan hangt aan een zijden draadje, in het najaar blijkt het er erg veel te regenen, dus dat moeten we weer eens herbekijken.

Onze reis door Australië en Nieuw Zeeland moet het zwaartepunt zijn van deze reis, dus zijn we eerst en vooral daarop aan het focussen.
Mocht het zo zijn dat we denken meer tijd te moeten uittrekken daarvoor, zullen bijkomende bestemmingen het moeten “ontgelden”, maar zover zijn we eigenlijk nog niet. Wij hadden gedacht aan 2 à 2 1/2 maanden daar te verblijven.

We beseffen al te goed hoe uitgestrekt Australië is, en zijn daarom van zin om, waar noodzakelijk, zoveel mogelijk binnenlandse vluchten te boeken. We willen er natuurlijk geen haast-je-trip van maken.

De reisschema’s die je vermeld hebt gaan we zeker bekijken, dit is zeer nuttige informatie.

Wat NZ betreft: Het stoort on echt niet om met een bus backpackers mee te reizen. Alleen willen we wel een iets of wat comfortabel verblijf ( hoeft geen luxe te zijn hoor).

Hartelijk dank voor de nuttige tips, ze zijn heel erg welkom.

Greetzzzzzzzz

Guido

• Updated - - -

Hoi CSVW 90

Hartelijk dank voor je reactie.

We stellen je tips erg op prijs.

Je hebt helemaal gelijk, want Japan hangt aan een zijden draadje, in het najaar blijkt het er erg veel te regenen, dus dat moeten we weer eens herbekijken.

Onze reis door Australië en Nieuw Zeeland moet het zwaartepunt zijn van deze reis, dus zijn we eerst en vooral daarop aan het focussen.
Mocht het zo zijn dat we denken meer tijd te moeten uittrekken daarvoor, zullen bijkomende bestemmingen het moeten “ontgelden”, maar zover zijn we eigenlijk nog niet. Wij hadden gedacht aan 2 à 2 1/2 maanden daar te verblijven.

We beseffen al te goed hoe uitgestrekt Australië is, en zijn daarom van zin om, waar noodzakelijk, zoveel mogelijk binnenlandse vluchten te boeken. We willen er natuurlijk geen haast-je-trip van maken.

De reisschema’s die je vermeld hebt gaan we zeker bekijken, dit is zeer nuttige informatie.

Wat NZ betreft: Het stoort on echt niet om met een bus backpackers mee te reizen. Alleen willen we wel een iets of wat comfortabel verblijf ( hoeft geen luxe te zijn hoor).

Hartelijk dank voor de nuttige tips, ze zijn heel erg welkom.

Greetzzzzzzzz

Guido