Ik heb al lange tijd het voornemen om één jaar rond te gaan trekken door nieuw zeeland, Australie & indonesie. Ik ben mij momenteel aan het oriënteren en zodoende kwam ik op dit forum terecht. Ik wil jullie vragen of jullie mij met het volgende kunnen helpen.
Hoe plan je zo’n reis en waar begin je mee?
Is er bijvoorbeeld een stappenplan/checklist die je kan doorlopen zodat je jezelf het beste kan voorbereiden? Ik had namelijk wel verwacht iedereen met deze vraag zou zitten en dat er een sticky post zou zijn.
Ik zit namelijk met het volgende
Is het verstandig om de gehele reis te plannen? Of is het juist beter om gewoon te starten en te kijken waar je uit komt?
Wel kledij en materialen heb je nodig voor zo’n lange reis?
Wat is de beste manier om in het bezit te zijn van geld? (creditcard/pinnen/veel cash)
Zo zijn er nog meerdere vragen die antwoord gegeven op de “basis” informatie die elk wereldreizer wilt weten. Mijn vraag is dus waar vind ik deze informatie?
Neem zo min mogelijk mee, je kunt alles kopen en je moet alles meedragen op je rug. Neem alleen kleding mee waar je je prettig in voelt en waarvan je zeker weet dat je het draagt. Pas je kleding aan op het klimaat op dat moment. In Nieuw Zeeland kan het weer nogal wisselend zijn.
Boek een ticket en maak een plan voor jezelf maar leg niet alles vast. Je ontmoet genoeg mensen en wie weet pas je je plannen aan tegen die tijd. Het kan ook zijn dat iets zo goed bevalt dat je langer wil blijven en zo voorkom je dat je weg “moet” omdat je al een ticket hebt gekocht of een trip hebt geregeld.
Zorg voor een creditcard en een pinpas! Cash kun je daar uit de muur halen En zorg dat je genoeg geld gespaard hebt, Australië is niet goedkoop!
Ik ben net terug van een reis van 6 maanden door o.a. Nieuw Zeeland, Australië en Indonesië!
Ik heb mijn ticket naar Auckland (via Hong Kong) geboekt via Kilroy. Ik ben toen van Auckland naar Fiji gevlogen en vanuit daar naar Melbourne. Ik had een round the world ticket dus bij mij stonden een aantal vluchten al vast. Maar je kunt prima een enkele reis/retour boeken en in Nieuw Zeeland of Australië een ticket boeken, bijvoorbeeld met Jetstar of Air pacific.
Ik denk dat als met een enkele reis naar Nw zeeland of Australie gaat, je problemen krijgt bij de douane. Veel landen eisen een ticket weer het land uit.
Het verste punt van je reis is Nw zeeland, ik zou kijken of je een ticket kan krijgen naar Nw zeeland met een stop in Indonesie en Australie. Singapore airlines misschien?? Ik ben er te lang uit om je beter te helpen, maar een goed reisbureau kent de trucjes nog wel.
Vaak kun je bij zo’n ticket stukken open laten, qua datum, dus kun je later boeken of wel alvast iets boeken en later de datum wijzigen, maar check even goed.
Succes en vooral: veel plezier!!!
sandra
Je moet inderdaad vaak kunnen aantonen dat je een ticket hebt om het land uit te gaan. Visum voor Australie moet je van te voren regelen. Nieuw Zeeland geloof ik ook (weet ik even niet meer) en Indonesie kun je een visa-on-arrival kopen. Je weet namelijk nu nog niet wanneer je in Indonesie gaat reizen. Kijk eens bij Kilroy, zij kunnen je advies en tips geven betreffende deze reis.
In sommige landen kun je wel met een enkele-reis-ticket binnenkomen, maar willen ze wellicht weten of je dan wel voldoende financiën hebt voor zowel je verblijf als je ticket terug. Controleer dit op de website van de lokale douane of immigratiedienst.
Ha!
Mooie reis heb je gepland! Ik vertrek ook in november ook die kant op (Aus,NZ en indo)
Ben ook nog helemaal in de beginfase van het plannen
Hoe gaan jullie rondreizen in de landen? Wij zijn van plan een busje/campertje/auto met slaap mogelijkheid te huren. Iemand hier nog goede tips voor?? Of een ervaring met Wicked vans? Hoor daar veel verhalen over, maar niet allemaal even positief.
En kent de reisorganisatie travelnation.co.uk Kreeg via daar namelijk wel een redelijk voordelig ticket aanbod.
6 weken Australië, 8 weken Nieuw Zeeland en 4 weken Indonesië voor €1500
Hallo,
Ik ben momenteel in Thailand en heb besloten om naar Nieuw Zeeland -Australie-Indonesie te gaan.
Ik heb wat vragen en hoop dat iemand mij kan helpen.
Weet iemand hoe ik dit qua visums Het beste kan doen? Ik prefereer alle visums (Nieuw zealand en australie) te regelen alvorens mijn vertrek. Klopt het dat deze online kunnen?
Weet iemand een goedkope airlines van Bangkok- Auckland-Sydney?
En mijn laatste vraag: kent iemand een camper bedrijf die zowel in Nieuw Zeeland als in Australie opereert, zodat ik de dagen die ik niet gebruik kan gebruiken in Australie?
Er bestaan speciale boekjes over het plannen van een lange of verre reis. Boordevol checklists en tips. Kijk eens in een grote boekhandel op de reisafdeling, of in een Joho winkel (www.joho.nl voor adressen).
- Is het verstandig om de gehele reis te plannen? Of is het juist beter om gewoon te starten en te kijken waar je uit komt?
Dat ligt eraan wat voor type jij bent. Er zijn mensen die inderdaad maar zien waar ze belanden en geen einddatum hebben. Zelf vind ik het wel prettig om een einddatum te weten, en ongeveer een logistiek handige route alvast te bedenken, en dan ter plaatse in te vullen hoe lang ik in elk gebied blijf en welke dorpen, steden en natuurgebieden ik daadwerkelijk bezoek. Dat voorkomt onhandig dubbel reizen, of dat je later thuis ontdekt dat je iets hebt gemist wat supermooi had kunnen zijn.
Ik zou starten met de dure landen en dan op het eind lekker genieten in Indonesië, waar je je meer luxe kunt veroorloven voor hetzelfde (of minder) geld.
Wel kledij en materialen heb je nodig voor zo’n lange reis?*
Laagjes van licht materiaal. Als het koud is kun je beter meerdere dunne lagen combineren dan één dikke (want dat is vaak weer té warm, en vaak ook zwaar). Een waterdichte en/of winddichte laag is wel handig, bijvoorbeeld een winddicht fleece vest en een regenjasje, of een 3-in-1 jas van licht materiaal (bij bv. Decathlon, het merk Quechua heeft goedkope prima jassen).
Een backpack of koffer is ook wel zo handig. Zelf ben ik erg blij met mijn Osprey combipack: een backpack met wielen en wegritsbare draagbanden. Beste aankoop in jaren!
Verder inderdaad niet teveel meenemen: wat je echt mist kun je ter plaatse nog kopen. En in Indonesië kun je waarschijnlijk goedkoop leuke t-shirtjes en (vakantie)broeken kopen, dus neem niet teveel mee.
Wat is de beste manier om in het bezit te zijn van geld? (creditcard/pinnen/veel cash) *
Op een lange reis heb ik meestal wel ongeveer €200-300 aan cash bij me (verstopt over verschillende plekken) voor noodgevallen wanneer pinautomaten niet werken of niet te vinden zijn, maar in Australië en NZ zul je daar minder last van hebben vermoed ik.
Creditcards vind ik ook wel handig voor bijvoorbeeld het reserveren van een huurauto, of hotel via booking.com. En het is een back-up voor als je normale bankpasje (debit card) kwijt raakt, ingeslikt wordt door een automaat, gestolen wordt of wat dan ook. Het kan ook handig zijn om iemand thuis te hebben die ook rechten heeft over jouw bankrekening, of op een andere manier financieel kan helpen, mocht er iets mis gaan.
Travellers cheques zijn een beetje uit de tijd en kun je bijna nergens meer wisselen.
*Zo zijn er nog meerdere vragen die antwoord gegeven op de “basis” informatie die elk wereldreizer wilt weten. Mijn vraag is dus waar vind ik deze informatie? *
> In die speciale boekjes
> op www.joho.nl
> op www.backpackgek.nl
> via mijn handtekening in mijn Gratis reistips
> op www.lonelyplanet.com en in de ‘Thorn Tree’ (forums) aldaar
> op dit forum
> door met de juiste termen te Googlen
Tips:
let op klimaat en timing
let op visa die je nodig hebt
zoek uit welke inentingen je nodig hebt (en malariapillen)
Wat gaaf dat je op reis gaat! Graag zou ik willen reageren op je vraag of het verstandig is de gehele reis te plannen wat betreft de vliegtickets. Ik zou je willen aanraden een wijzigbaar retourticket te boeken, waarmee je tijdens de reis (evt. tegen betaling) de reisdata en/of route kunt wijzigen. Dit is in de meeste gevallen een stuk goedkoper dan bv. in eerste instantie een enkele reis Jakarta te boeken en vanuit daar weer een ticket naar Australie te boeken. Daarnaast zijn er volop ticket-mogelijkheden om Azie met Oceanie te combineren!
Succes met het voorbereiden van je reis en alvast veel plezier toegewenst natuurlijk!
Met vriendelijke groet,
Anna Mae Funk
TunaFish
The Backpack Travel Agency
www.tnfsh.nl - info@tnfsh.nl