Ik ga half november 3 maanden op reis. Ik wil 5 weken in NZ rondtrekken en 1 week naar australie (oud en nieuw vieren en great ocean road) en dan 5 weken INDO. Ik kom dan half febr weer terug. Zal ik eerst naar NZ of juist eerst naar INDO? Ik weet het niet zo goed. EN op hoeveel budget moet ik rekenen? Ik heb niet zo heel veel gespaard (2000 euro) maar krijg wel doorbetaald tijdens die 3 maanden, dus kan dan ongeveer 1500 euro besteden per maand.
Ik wil redelijk zelfstandig reizen en ben niet van de slaapzalen. Iemand die me iets meer op weg kan brengen?
Gezien de regentijd in Indonesie zou ik daar beginnen. Op de meeste eilanden valt in januari/februari de meeste regen.
Andere voordeel is dat Indonesie goedkoper is, en dat je wat geld kan sparen voor je verblijf in Australie en Nieuw-Zeeland. Ik vind je budget van 2000 euro namelijk erg laag, zeker als je geen gebruik wilt maken van slaapzalen en je nog een ticket moet kopen.
In Indonesie kun je op zich rondkomen voor 20-25 euro per dag, voor Australie en Nieuw-Zeeland ben je (als je kamers deelt) zeker 50 euro kwijt. Ik zou daarnaast altijd zorgen voor een kleine buffer voor noodgevallen, of als je iets duurs wilt doen als bungyjumpen of duiken.
Hoi Jenny, bedankt voor je antwoord. Ik vind het ook erg laag, dat weerhoudt me steeds om een ticket te kopen. Ik denk soms om 3 maanden azie te doen, maar vind het zo zonde, wie krijgt er nou 3 maanden vrij van je werk. Maleisie kan ik bijvoorbeeld ook in een maand doen als ik vakantie heb. Daar vlieg je wat makkelijker heen.
En ik krijg door betaald. Ik moet nog een ticket kopen maar dat staat los van de 2000 euro. Per maand krijg ik 1500 euro binnen, dus dat scheelt maar had het inderdaad op voorhand willen hebben. Zou ik ook alleen een heenticket kunnen boeken naar Indonesie en vanaf daar verder mijn reis bepalen?
Om een visum voor Indonesie te hebben moet je een ticket het land uit hebben.
je kan een ticket van Indonesie naar Australië kopen. Je tijd in Indonesie staat dan vast, maar je hebt nog steeds veel vrijheid
je kan een goedkoop ticket boeken (bv. Medan - Penang) wat je annuleert als je in Indonesie bent. Dit kan bij Air Asia voor 10-20 euro als je geluk hebt. Je krijgt geen geld terug als je annuleert, maar je hebt wél voor een paar tientjes alle vrijheid.
2000+3x1500=6500 euro. Dit is nog steeds niet veel voor 3 maand, zeker niet als je de helft van de tijd in NZ en Oz wilt doorbrengen. Het kan denk ik wel, maar dan lever je in op alle spectaculaire activiteiten die de landen te bieden hebben. Je salaris loopt door: lopen je vaste lasten in Nederland dan niet ook door? Want dat mindert je budget weer.
5 weken NZ is niet heel erg veel, vaak kiezen de mensen die maar een paar weken hebben voor 1 eiland: het Noorder- en Zuidereiland zijn zo verschillend, dat ze beiden hun eigen charmes hebben.
Je zegt dat je geen slaapzalen wilt, wil je wel je vervoer delen? Het huren van een auto is prijzig, maar geeft je wel een stuk meer vrijheid. En je kunt altijd een nachtje in de auto blijven slapen.
The Great Ocean Road is prachtig, maar heb je daar bekenden wonen dat je daar voor een weekje naartoe wilt? Voor een week naar OZ is wederom prijzig en GOR rij je in een dag of 3. Is het niet veel leuker om Australië een andere keer te doen, zodat je ook wat meer tijd heb voor de rest van het land?