Wij vertrekken eind januari voor 3 weken naar Vietnam en zijn begonnen met het uitstippelen van onze trip.
We vliegen op Hanoi en komen terug via HCMC. Wij houden van cultuur maar zeker ook van natuur. We zijn geen strandliggers vandaar ook geen pure strandbestemming in ons lijstje). Wat denken jullie van onderstaande planning? Vervoerskeuzes in orde? Tips, trick, haalbaar?
zo 25 jan: aankomst Hanoi + stad verkennen (1 overnachting Hanoi)
ma 26 jan: vertrek naar Halong Bay, trip met boot (1 overnachting op boot)
di 27 jan: terug van Halong bay naar Hanoi (1 overnachting Hanoi)
wo 28 jan: dag Hanoi of omgeving en nachttrein richting Sapa (1 overnachting nachttrein)
do 29 jan: aankomst Sapa, 9u start trekking (1 homestay)
vr 30 jan: halve dag trekken, nachttrein terug naar Hanoi (1 overnachting nachttrein)
za 31 jan: aankomst hanoi, vertrek richting Phong nha ke bang national park (vlucht) aankomst laat in Phong (2 overnachtingen)
zo 1 febr: phong
ma 2 febr: trein (3-5,5uur) naar Hue (2 overnachtingen)
di 3 febr: Hue
wo 4 febr: trein en bus naar Hoi an (2 overnachtignen)
do 5 febr: Hoi an
vr 6 febr: vertrek naar Dalat (bus 12uur of Easy riders ? of vliegtuig?) (dalat 2 nachten)
za 7 febr: dalat
zo 8 febr: vertrek richting HCMC (bus 7uur) (2 nachten)
ma 9 febr: HCMC
di 10 febr: Mekong (2 nachten)
wo 11 febr: mekong
do 12 febr: mekong
vr 13 febr: …???(eind van de dag terug in HCMC voor 1 nacht)
za 14 febr: HCMC en terugvlucht
Zoals te zien hebben we nog één dag ‘over’ (vr 13 febr is nog niet ingevuld). Deze dag kunnen we natuurlijk overal inzetten.
Ik hoor graag meningen over onze planning en de haalbaarheid ervan!
Prima schema, zeker wanneer je geen echte strandvakantie van enkele dagen ambieert.
Wat ik met de 13e zou zou doen?
Deze steken in een dag meer Sapa, dus naar 30-1.
jammer is dan wel dat je geen markt hebt gezien.
Ander idee
25-1 aankomst en hanoi
26-1 naar sapa en trekking + homestay
27-1 naar Coc Ly market + moestay
28-1 1/2 dag trekking + trein naar Hanoi+ stad + overnachten Hanoi
29-1 naar halong bay + overnachten
30-1 naar hanoi + overnachten Hanoi
31-1 naar Phong Nha park met vlucht van 9:45, aankomst Dong hoi om 11:10
En dan verder via je oorspronkelijke schema.
Misschien is zo de Coc Ly markt dan een extraatje voor jullie?
Vind je het bezwaarlijk om een 1/2 dag in te leveren op het Phong Nha park, dan kan je nog altijd bijv. wat spelen met de Hue dagen.
Dan bijv. vroeg arriveren in Hue, die dag de citadel.
Dag erop, in de ochtend wat mausoleums en varen over de Perfume river.
Dan in de middag naar Hoi An en dan ben je weer op schema.
Conclusie van mij.
Prima schema en de 13e inzetten in sapa.
Wil je een markt in de Sapa regio, dan zijn de 2 opties iets om te overwegen.
Bedankt voor de tips! We gaan de komende dagen eens wat puzzelen en verschillende opties langs elkaar leggen.
Zoals in ons schema te zien, opteren wij voor 2 binnenlandse vluchten. Ivm ons schema zou ik graag weten in hoeverre deze ‘betrouwbaar’ zijn. Daarmee bedoel ik; kunnen we er van op aan dat onze vlucht daadwerkelijk zal vertrekken of zijn er regelmatige annuleringen van vluchten?
Nog eens hartelijke dank!
Vriendelijke groeten,
Anne Dekkers
Ik ben blij dat mijn reaktie je wat geholpen heeft en misschien de opties ook je ook aanspreken.
Over de betrouwbaarheid van de vluchten hoef je je geen zorgen te maken, de tijden worden gewoon gehaald; uitzonderingen ( technische ed. ) natuurlijk voorbehouden.
Wens jullie veel plezier met het verdere uitvogelen van jullie vakantie.
We plannen nu om met de nachttrein terug van Sapa naar Hanoi te gaan en zouden om 9u45 de vlucht naar Dong Hoi willen hebben op die ochtend van aankomst uit Sapa. Is dit haalbaar? Is het gemakkelijk om van het treinstation tot aan de luchthaven te geraken?
Is een beetje afhankelijk van welke trein je neemt richting Hanoi.
Maar je komt heel vroeg aan in Hanoi; ergens tussen 3;30 en 5 uur in de ochtend.
Dus met een transfer van 1 a 1.5 uur naar het vliegveld, 1 uur aanwezig zijn voor vertrek vlucht om in te checken helemaal geen probleem.
Dan heb je zelfs nog enkele uren speling .
Vervoer naar Vliegveld
Ook geen probleem, voldoende taxi’s te vinden.
Let dan wel echt goed op dat je, wanneer je op de meter gaat rijden, wel een taxi van Mai Linh of Vinasun neemt en geen andere.
Zonder meter en dus een “fixed price” zou zo rond de 15 a 20 USD moeten zitten, incl. alle tol.
Je hebt ook voldoende tijd om de bus te nemen naar het vliegveld.
Dus allemaal geen probleem om op het vliegveld te komen.