Zojuist een ticket geboekt naar Tokyo en retour Osaka voor eind oktober (!). I.v.m. omstandigheden beetje last minute allemaal. We zijn dertigers en hebben al veel van de wereld gezien, maar nu staat eindelijk Japan op het program!
Graag zouden we jullie advies willen vragen over onze route en met name ook het vervoer en verblijf in de Japanse Alpen.
Is het de moeite om vanuit Takayama door te reizen naar Kanazawa en Shirakawago (zoals in veel georganiseerde reizen de route is). Of
kunnen we bijvoorbeeld in Takayama een auto huren en dit als dagtrip doen? (dit las ik op het blog van KarlijnTravels)
En wat is de beste reisroute van Tokyo naar Takayama? We kunnen met de shinkansen naar Nagoya en vervolgens met de JR Hida Express naar Takayama. Moeten dit vooraf vanuit NL reserveren? (We moeten nog uitrekenen of een JR pass voordeliger is dan losse treinkaartjes).
We hebben gelezen dat het raadzaam is om de accommodaties wel al vooraf te reserveren ivm de drukte in deze periode. Wie heeft er nog leuke tips voor een leuke kleinschalige accommodatie in de omgeving Takayama?
Daanaast overwegen we nog om Hiroshima eventueel te skippen, danwel als dagtocht te doen vanuit Kyoto om er voor te zorgen dat we niet teveel verschillende overnachtingen doen…maar hier zijn we nog niet helemaal uit.
Kortom, het basis idee is er en nu komt het aan op het invullen van de details. Het zou fijn zijn om wat extra tips te krijgen.
Alvast hartelijk dank! Groetjes, Anne.
Is het de moeite om vanuit Takayama door te reizen naar Kanazawa en Shirakawago (zoals in veel georganiseerde reizen de route is).
Kanazawa en Shirakawa-go zijn zeker de moeite waard. Je kunt vanuit Takayama via Shirakawa-go doorreizen (of andersom) om tijd te besparen. Voor zowel Takayama als Shirakawa-go is een halve dag voldoende. Kanazawa minimaal een volle dag.
Of kunnen we bijvoorbeeld in Takayama een auto huren en dit als dagtrip doen? (dit las ik op het blog van KarlijnTravels)
Dat kan uiteraard, maar het lijkt mij logischer om via Shirakawa-go door te reizen. Een auto is natuurlijk handig als je de wat minder toeristische dorpjes in de buurt van Shirakawa-go wilt zien.
En wat is de beste reisroute van Tokyo naar Takayama? We kunnen met de shinkansen naar Nagoya en vervolgens met de JR Hida Express naar Takayama. Moeten dit vooraf vanuit NL reserveren?
Je kunt ook via Toyama naar Takayama, maar er zijn maar enkele gunstige aansluitingen per dag. Het hangt dus af van het tijdstip waarop je reist. De Hida express van Nagoya naar Takayama schijnt wel een aanrader te zijn in de herfst vanwege de herfstkleuren. Reserveren kan pas in Japan.
Edit: Ik zie geen kastelen op je route. Himeji of Matsumoto zijn de must-see kastelen van Japan.
Is het dan wellicht slimmer dat we direct vanuit Tokyo doorreizen naar Kanazawa (er rijdt een shinkansen zag ik) en dat we Kanazawa als uitvalsbasis om Takayama en Shirakawa-go te bezoeken?
Oef…gisteravond hotels zitten zoeken…en bijna alles zit al vol voor eind oktober (we zijn natuurlijk ook wel erg laat met boeken) Shirakawago in het weekend helaas niets meer beschikbaar via booking, tripadvisor, kayak, agoda, japaneseguesthouse etc. Daarom toch maar 2 nachten Takayama geboekt. Dan maken we van daaruit een dagtripje of middagje naar Shirakawago en reizen we door naar Kanazawa. Daar plannen we ook nog 2 nachten en dan door naar Kyoto (en de rest van de route).
Voor wat betreft Kyoto, vooral blijven zoeken en meteen boeken als er iets vrijkomt. Mocht het echt niet lukken in Kyoto zelf, dan kun je nog uitwijken naar Osaka en vanuit daar Kyoto bezoeken.
Waar de bezettingsgraad van hotels in Japan sowieso al hoog ligt lijkt dat in Kyoto nog een paar maten erger te zijn dan elders.
Ik moet voor m’n komende reis ook nog iets in Kyoto zien te vinden, maar het ziet er naar uit dat het ook voor mij toch weer Osaka gaat worden. Op zich geen straf, het ligt toch dicht bij elkaar en Osaka is wat mij betreft 's avonds leuker dan Kyoto. Maar toch, weer eens een paar dagen Kyoto was toch ook wel leuk geweest, je beleeft een stad toch het best door er te verblijven.
Hello!
Kyoto gets very busy at weekends but midweek you have more choices. Have you considered switching the order of Kyoto-Hiroshima part of your journey?
Hiroshima zou ik wel in je reis opnemen. Ik vond het erg indrukwekkend om er een keer geweest te zijn. Daarnaast kan je vanuit Hiroshima vrij eenvoudig een dagtrip doen naar Miyajima.
Ik ben 10 dagen in japan geweest, ik ben vanaf Tokyo naar Atami en daarna naar Kyoto en Osaka geweest.
Vanaf Osaka kun je heel gemakkelijk naar Kyoto reizen en andersom. Toch zal ik eerder in Kyoto verblijven omdat er veel meer dingen te doen zijn dan in Osaka. Ik heb een filmpje gemaakt van alle 4 de steden dus als je interesse hebt een een impressie wilt hebben, bekijk die even. Als er nog vragen zijn naar wat ik precies gedaan heb en waar hoor ik het graag.
Wauw, gaaf filmpje hoor!
We zijn inmiddels weer terug uit Japan. We hebben inderdaad de route genomen zoals gepland (zie eerste post). We hebben 1x een AirBnB geboekt in Kanazawa en dat beviel uitstekend. Hotel in Kyoto is uiteindelijk het Ibis Styles Kyoto Station geworden (tegenover het station, ideale locatie).
Wie nog gerichte tips wil kan zijn vraag posten! Groetjes Anne
Welkom terug Anne en ik maak graag gebruik van je aanbod! Wij huren deze zomer een auto voor het stukje Matsumoto, Kamikochi, Takayama, Shirakawago, Kanazawa, Nagano en dan door richting Nikko.
Nigo geeft aan dat een halve dag Takayama voldoende is. Is dat ook jouw ervaring, of hebben jullie de volle dag goed kunnen gebruiken?
Hebben jullie uiteindelijk een auto gehuurd voor deze omgeving? Zo ja, hoe is dit bevallen? Verder misschien nog leuke tips voor Kanazawa? Alvast bedankt
Hoi,
bedoelde je met de laatste vraag de tips voor Kanazawa?
Kanazawa heeft een heel mooie landschapstuin, Kenrokuen. Tegenover de tuin ligt het kasteelwat langzaamaan weer gereconstrueerd wordt. Dat vond ik ook erg interessant om te zien.
Verder zijn er nog wat districten met samurai huizen en theehuizen.