Mijn vriend en ik zijn bezig met het plannen van een rondreis met de trein in juli 2015 van Tokyo naar Fukoaka. Wij hebben de onderstaande reis opgezet. Ik was benieuwd wat jullie van deze opzet vinden. Hebben jullie nog op- en of aanmerkingen? En wij zijn nog op zoek naar leuke hotelovernachtingen in bijvoorbeeld: takayama, kanazawa en shirakawago. Hebben jullie nog tips?
Dag 1 amsterdam - tokyio
Dag 2 tokyio
Dag 3 tokyio
Dag 4 tokyio
Dag 5 tokyio - takayama
Dag 6 takayama
Dag 7 takayama - kanazawa
Dag 8 kanazawa
Dag 9 kanazawa - shirakawago
Dag 10 shirakawago
Dag 11 shirakawago - kyoto
Dag 12 kyoto
Dag 13 kyoto
Dag 14 kyoto - hiroshima
Dag 15 hiroshima
Dag 16 hiroshima - nagasaki
Dag 17 Nagasaki
Dag 18 nagasaki - fukoaka
Dag 19 Fukoaka - Amsterdam
Zo op het eerste gezicht helemaal geen verkeerde route. Wel een flink tempo, maar toch ook weer niet te.
Het deel in de Alpen is voor mij nog onbekend terrein, dus daar kan ik je zo geen hoteltips voor geven. Wel vermoedt ik dat het praktischer zal zijn om vanuit Tokyo eerst naar Kanazawa te gaan, daarheen is er nu een snelle verbinding per shinkansen. En dan per bus naar Shirakawago en daarna door naar Takayama, om daar weer de trein naar Kyoto te nemen.
Wel iets om rekening mee te houden: in juli zal het niet alleen al erg warm zijn, het regent in die periode ook bovengemiddeld veel.
Zou kijken of je Miyajima Himeji-Jo&Matsumoto er tussen kan zetten.
Ligt wel op de route.
Wat WizardOfOss zegt.
Het zou logischer zijn om zo de route te doen die hij aangeeft.
Ga er vanuit dat jullie een twee-weekse JRP pakken?
Dan zou ik iig zoveel mogelijk gebruik maken van de Shinkansens waar het toelaat.
Vond zelf bij aankomst@Narita erg fijn om het Nex-Suica pakket te pakken.
Je krijgt er nog eens reistegoed bij.
Wat ook makkelijk is dat je de chipkaart ook kan opwaarderen, erg handig als je de JRP nog niet activeert.
Kan je die gebruiken als ov-chipkaart in Tokyo en ook voor in de drank automaten etc.
Ben nu zelf met mijn eigen planning bezig(20) dagen.
Heb de afgelopen vier keer in Japan al een hoop gezien dus het word allemaal wat lastiger.
Met jullie wensen zou ik vanuit Takayama de bus naar Shirakawa pakken.
Is 50 minuten en kost ÂĄ4420 retour.
Qua reistijd ideale sidetrip vanuit Takayama.
En je houdt een dag extra over.
Dag 1 Amsterdam Tokyo
Dag 2 Tokyo
Dag 3 Tokyo
Dag 4 Tokyo
Dag 5 Tokyo Kanazawa
Dag 6 Kanazawa
Dag 7 Kanazawa Takayama
Dag 8 Takayama
Dag 9 Takayama sidetrip Shirakawa
Dag 10 Takayama Kyoto
Dag 11 Kyoto
Dag 12 Kyoto
Dag 13 Kyoto sidetrip Himeji /Nara en of Okayama (kasteel en Korakuen Garden)Okayama is dan wel weer de andere kant op (Hiroshima) misschien dat je deze kunt pakken als stop-over op dag 14
Dag 14 Kyoto Hiroshima
Dag 15 Hiroshima sidetrip Miyajima Island
Dag 16 Hiroshima Nagasaki
Dag 17 Nagasaki
Dag 18 Nagasaki Fukuoka
Dag 19 Fukuoka Amsterdam
Zag helaas niet echt een mogelijkheid om Matsumoto in te proppen.
Dag 10,11,12 misschien in de avond naar Osaka toe?, mijn inziens een hele leuke stad.
Skyline Kobe Meriken Park is ook leuk om te zien bij avond.
Je zou eventueel wat geld kunnen uitsparen door te kijken wat het prijsverschil qua overnachtingen in Osaka en Kyoto, is met de Shinkansen ongeveer 15 minuten.
Om in hartje stad te klikken kan je ook een rapid service pakken aangezien het Shinkansen station Shin-Osaka en stuk verder ligt dan de stadshart, zit toch allemaal inbegrepen in de JRP pas, het kost alleen wel weet wat reistijd.
Dag 18 is ook een lastige mijn inziens, laatste echte vakantie dag,zou zelf vanuit Hiroshima naar Hakata/Fukuoka gaan en dan de volgende dag sidetrip naar Nagasaki doen.
Dag 16 Hiroshima Fukuoka Hakata
Dag 17 Fukuoka Hakata sidetrip Nagasaki
Dag 18 Fukuoka Hakata met eventueel sidetripje Daizafu?
Rekening houdend dat je rond de klok van 10 / 11 moet uitchecken zou ik dus een bento box op het station kopen en dan lekker smullen in de Shinkansen, eenmaal aangekomen in het hotel,ff chillen en dan weer op verkenning.
Voor goede ov info zou ik de app Hyperdia downloaden.
Spoorboekjes meenenen als je je JRP pas gaat activeren.
Voor veel info omtrent Japan japanguide.com
Voor plattegronden zou ik 2 maanden voor tijd met google maps de gebieden offline downloaden naar je mobiel.
Werkte vorig jaar bij mij perfect!
Je kan dan zelf de highlights pinpointen, vond ik best makkelijk als je ff de weg naar… niet weet
Zijn nu ook bezig met offline navigatie
@Zepke: hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik enorm veel aan. Inmiddels de reis aangepast:
Dag 1 amsterdam - tokyo
Dag 2 tokyo
Dag 3 tokyo
Dag 4 tokyio
Dag 5 tokyo - kanazawa
Dag 6 kanazawa
Dag 7 kanazawa - takayama
Dag 8 takayama
Dag 9 takayama sidetrip shirakawa (bus)
Dag 10 takayama - tokyo
Dag 11 kyoto
Dag 12 kyoto avond Osaka