Plannen van rondreis Thailand

In oktober ga ik voor het eerst naar Thailand (een maand). Nu heb ik een vraag betreft het plannen van deze reis. De een zegt dat je van tevoren het best alles kan plannen, de ander adviseert juist om niet teveel te plannen en om vooral ter plaatse ho(s)tels en treinreizen te boeken. Kunnen jullie mij verder helpen?
Nu heb ik ook gelezen over een (ik dacht) Nederlandse organisatie die je vanaf het vliegveld naar een hotel in Bangkok brengt en informatie geeft etc. Dit kost (natuurlijk) extra geld, maar is dit volgens jullie ook noodzakelijk, of is het voor een eerste keer ook prima zelf te doen?
Nog een vraagje betreft het boeken/regelen van vervoer, overnachtingen en excursies ter plaatse… Is dit gewoon prima te doen? Betreft treintijden, vliegtijden, prijzen hotelletjes… wordt dit duidelijk aangegeven etc. ?
Ten slotte lijkt het ons erg mooi om een meerdaagse jungletocht te doen, natuurlijk met gids. Is dit ivm malaria etc. in oktober/november aan te raden?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Tamara

Hallo Tamara,

Weet niet of je misschien al eerdere ervaringen hebt met backpacken want neem aan dat je dat wil gaan doen, maar Thailand is een prachtig land om dit te doen. Het openbaar vervoer is zeer goed geregeld, je kunt eigenlijk alles ter plekke regelen met uitzondering van de feestdagen in Thailand en met onze kerstvakantie dan kan het ook goed druk zijn… Vanaf het vliegveld rijden er taxi’s en bussen naar bangkok, zou dit zeker zelf doen! Plan zelf eigenlijk alleen globaal hoe ik wil reizen en zie ter plekke wel of ik het leuk vind of dat ik verder reis. wel heb ik altijd een paar plekken die ik wil zien en daartussen kijk ik wel, maar dit moet je uiteraard liggen. Met een georganiseerde reis ben je zo gebonden en kun je niet blijven als je iets mooi of juist niets vind. Verder kun je alle vragen hier stellen op het forum, genoeg kennis voorhanden

Veel succes

Nu de meeste dingen kan je zelf plannen terplaatsen in Thailand,zoals treintickets alsook vliegtuigtickets via internet.
Reisbureau’s genoeg in Bangkok die daguitstappen of 3daagse jungletochten aanbieden.

Mocht je toch besluiten om het e.e.a. van tevoren te boeken, dan kan je me altijd een mailtje sturen. Sowieso is het mss prettig om de eerste dagen in Bangkok al een hotel te reserveren, zodat je na aankomst niet nog op zoek hoeft naar accommodatie.
Voor malaria hoef je niet bang te zijn, komt niet meer voor in Thailand. Wel is er enige tijd geleden een geval van dengue (knokkelkoorts) geconstateerd in het noorden van Thailand, maar als je een jungletrekking gaat doen, moet je gewoon lange, luchtige broek, shirt met lange mouwen en muggenolie meenemen.

Groeten uit Bangkok,

Dave
[EMAIL=“dave@viengtravel.com”]dave@viengtravel.com

Hoi,

Ik ben in januari 2011 naar thailand geweest (backpacken)
Wij hebben alleen ons vliegticket naar Bkk geboekt en de binnenlandse vluchten hebben wij al in nederland geboekt.
Eerste overnachting in Bkk hebben we geboekt.
De rest hebben wij allemaal ter plaatse geregeld en is goed te doen.
Weet je al hoe je je route gaat doen?

Groetjes,
Wendy

Het is makkelijk om in NL vast de eerste dag in BKK vast te leggen, omdat je dan na een vermoeiende vliegreis verzekerd bent van snel vervoer naar je hotel. Vraag uiteraard wel of de transfer is inbegrepen.

Voor de rest is reserveren niet nodig, zoals boven opgemerkt heeft het eigenlijk alleen nadelen, omdat je niet zolang ergens kunt zijn als je op dat moment wilt. Het is wel aan te bevelen om te weten waar je in Chiang Mai of BKK of een andere plaats wilt overnachten. Als je zelf geen adres weet, gaan anderen dat voor je bepalen, en dat is nooit goed.

Hans.

Bedankt voor alle reacties!

We willen inderdaad de eerste 1/2 nacht(en) in Bangkok van te voren boeken. Ik had in gedachte om eerst richting het noorden te gaan, met eindpunt Chiang mai en dan met een binnenlandse vlucht naar het zuiden, om de eilanden te bekijken, ten slotte weer terug naar Bangkok.

Hee Tamaraa,

Houd het bij 1 nacht, bevalt het prima, boek je een nachtje bij, het kan ook zijn dat je iets leukers, beters of goedkopers tegenkomt.

De bezettingsgraad van hotels en guesthouses is vrij slecht in oktober, dus je kunt werkelijk o-ve-ral terecht.

Hans.

Nu voor Chiangmai in de periode oktober,zou ik niet van tervoren boeken maar terplaatsen regelen.
Was verleden jaar oktober ook in Chiangmai en wat me opviel toen was dat de guesthouses en hotels praktisch leegstonden(zone:night bazaar)
Nu wat ook een voordeel is ofdat je nu in Bangkok of Chiangmai zit,men geeft dikwijls kortingen aan de reizigers en dat is wel “leuk” meegenomen vind ik Tamaraa.

samenvatting :

-als je in BKK op de luchthaven aankomt , doe jezelf een plezier en neem een taxi naar je eventueel vooraf geboekt hotel ((je bent moe en bussen , skytrain en andere opties gaan serieus op je systeem werken ) OK het kost wel iets meer maar dan kom je toch iets relaxer op de plaats van bestemming .Volg “public taxi” en vertel aan de counter waar je heen wil .Check of de chauffeur de meter aanzet ; als extra betaal je 50B bovenop de prijs die de meter aangeeft , ook de tol voor de highway dien je extra te betalen .

-indien je een goede nachtrust wil boek dan geen hotel op Khao San en boek zeker geen transport daar , je wordt geript langs alle kanten .

-voor transport naar volgende bestemmingen zijn er bus,trein,mini-van,vliegtuig…
neem je de bus zorg er dan voor dat je , indien mogelijk, een snelle bus boekt (het prijsverschil is miniem en de reistijd is veel korter)

-beperk je bagage door aangepaste kleding mee te nemen (snel drogend en licht) ; neem een trolly ipv rugzak (OK staat niet zo “cool”) maar is veel handiger ; de hippietijd is voorbij en niemand loopt zoals vroeger nog kilometers te voet (daar dienden die dingen voor).Mijn bagage voor 3 maand is een trolly,alles gepakt -13kilo ; gewoon op tijd wassen of laten wassen .
koop je veel souveniers , koop dan ergens zo’n stevige plastic tas (ruitjes,bloemetjes,beestjes…).

-medicijnen moet je enkel meenemen als echt iets speciaals nodig hebt (bijna alles is daar bij de apotheek vrij te verkrijgen) .Als je gevoelig bent voor muggen neem dan iets mee dat een redelijke dosis “deet” heeft .Het is ook aan te raden hier inentingen te laten zetten tegen tetanos en eventueel hondsdolheid .

-je gaat in oktober , dus zeker in alle hotels korting vragen(al eerder vermeld door Georges) , in die periode zijn ze al blij dat ze een farang zien !

• voor de rest , pin je niet vast op 2dagen hier,3dagen daar ; go with the flow maar zorg dat je tijdig op de luchthaven bent om terug naar huis te gaan lol2 .
  • en ten slotte , toon respect voor de Thaise cultuur !

โชคดี chookdie (good luck, have a nice trip )

Persoonlijk ga ik niet akkoord met twee zaken die je aanhaalt, Shantiguru. :wink:

1. Trolly beter dan een rugzak? Hangt er volgens mij een beetje van af hoe je reist. Rugzak kan echt wel handig zijn. Met een trolly kan je lang niet op elke ondergrond fatsoenlijk reizen, en ik vind een rugzak toch nog ietsje meer vrijheid geven. (maar dit is volgens mij echt wel persoonlijk)

en

1. Voor muggen moet je echt niets meenemen uit Europa: de concentraties Deet zijn in de producten ginds over het algemeen veel hoger en de kost voor de middelen ligt er ook veel lager dan hier.

Voor de rest ga ik akkoord met wat je hier opsomt, Shanti… (heb jij in Bkk trouwens al eens in de Shanti Lodge geslapen? Ik vind dat wel leuk passen bij je naam… :wink: )

Oh ja, leuke tip ivm kosten van verplaatsing in Bkk: probeer een slaapplaats te boeken dicht bij een pier die toegang geeft tot de river-taxi: zeer handig en goedkoop vervoersmiddel om half de stad door te geraken… En nog eens mooi en leuk op de koop toe! :chin:

Grts,

Jelle

Ik denk idd dat het gebruik van een trolley of rugzak heel erg persoonlijk is. De eerste keer dat ik naar Thailand reisde had ik ook een grote backpack op m’n rug…het was 1x en nooit meer. Vond het helemaal niks. In de jaren erna altijd gewoon een koffer met wieltjes meegenomen, geen trolley, daar had ik vanwege de vrouw niet genoeg aan gehad. In de Isan ook nooit problemen gehad met de koffer, maar die ging dan ook gewoon achterin de pick-up. Nu wel een trolley mee, dus als ik hier tripjes ga maken, doe ik het lekker met de trolley.
Zie regelmatig backpackers hier in Bangkok zwoegen met grote rugzakken op hun rug, in de hitte. Soms krijg ik echt medelijden met ze.

Dave, wat is het verschil tussen een koffer met wieltjes en een trolley?:wub:

grapje Jelle ???

troley heeft lang uittrekbaar handvat en is compact ; Dave’s vrouw denkt dat dit te klein is .
dus ieder zijn eigen troley is mss DE oplossing zolang Dave ze dan niet beiden moet dragen :idea:

Ah ok… Ik dacht dat alle koffers op wieltjes tegenwoordig zo’n uittrekbaar ding hadden…:tongue:
Tjah, ik reis dan ook altijd met m’n rugzak, hé. lol2

Ikzelf ben voor de trolley,heel gemakkelijk om te verplaatsen(asfalt)op een zandweg kan het wel eventueel problemen scheppen(steentjes,vuiligheid)
Vroeger toen ik naar Thailand ging,had ik altijd een rugzak bij om het land te doorkruisen,maar nu zijn we wat ouder geworden,daarom de trolley om mezelf gemakkelijk te maken.(geen pijnlijke rugspieren)

hahaha, nee hoor, dat hoeft niet meer…die vrouw en ik zijn niet meer samen. ik kan dus lekker voortaan met een kleine trolley op reis :cheer:!
de koffer die ik meenam was stukken groter dan zo’n kleine compacte trolley…

zoals Johan Cruyf zei : alle nadelen heb ook z’n voordelen :cheer:

Absoluut ! En anders had ik nu ook nooit in BKK gewoond :wink: