Plannen rondreis zomer 2016

Hallo:)

Ik ben mij aan het oriënteren voor vakantieplannen in zomer 2016. Ik heb nog niks vast staan, ik weet ook nog niet zeker wanneer we precies weg kunnen. Wel kunnen we allee. in de schoolvakanties helaas, dus zullen we wel in juli of augustus moeten gaan. Mijn vriend en ik willen al lang graag naar Japan. Ondanks dat de zomer niet de beste reistijd is, gaan we toch bekijken of Japan haalbaar en betaalbaar is. Ik heb al rondgekeken op internet en een reis schema opgezet. Er is nog niks geboekt, dus alles kan nog om. Ik heb er voor gekozen om te beginnen in Tokio en eindigen in Fukuoka. Dit laatste omdat een familielid een tijdje in Nagasaki heeft gewoond en we dat graag willen bekijken. Ik denk dat een JRP van 14 dagen wel handig en haalbaar is (of komen we dan net te kort?).

Mijn reisschema ziet er als volgt uit:
Dag 1Vlucht heen
Dag 2Aankomst Tokio
Dag 3Tokio
Dag 4Tokio –> hakone/mt fuji
Dag 5Tokio –> Nikko
Dag 6Tokio –> dagtrip?Kamakura of Shirahama Beach?
Dag 7Naar Takayama
Dag 8Takayama
Dag 9Naar Kyoto
Dag 10Kyoto
Dag 11Kyoto
Dag 12Kyoto –> Nara
Dag 13Mt Koyasan(met overnachting)
Dag 14Naar Hiroshima, via Himeji
Dag 15Hiroshima
Dag 16Miyajima (als dagtrip of overnachting)
Dag 17Naar Nagasaki
Dag 18Nagasaki
Dag 19Naar Fukuoka
Dag 20Terug van fukuoka

Ik wilde een aantal dagtrips doen vanuit Tokio en Kyoto.Ik vroeg me af of dit op een prettige manier te bereizen is. En of we op deze manier niet te lang op 1 plek zitten ( voornamelijk Tokio en Kyoto) en dat we niet belangrijke dingen missen. Ook twijfel ik over Takayama, of dat de omrit waard is. Voor de variatie op de grote steden lijkt het me wel leuk. Verder wil ik misschien nog een dagje strand inplannen, bv vanuit Tokio en ik las dat er bij Fukuoka ook strand is. Is dat een beetje leuk in Japan? Verder las ik dat zondag in Tokio leuk is in een bepaald park en bij Harajuku wegens de jongeren in hun bijzondere kleding. Ik weet niet of ik het zo kan plannen dat we daar op zondag zijn. Kunnen we dat ook op een andere dag zien? En als ik de reis 1 dag korter zou willen, waar kan ik dan het beste een dag vandaan snoepen?

Een hele hoop vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt!

Ik denk een goed schema, maar inderdaad veel stad. Misschien iets meer natuur inbouwen. En inderdaad, alleen rondreizen kan makkelijk.
Koyasan is best een reis, gaat langzaam. Misschien heb je opties om daar 2 nachtjes te blijven, kun je daar ook een bergwandeling maken.
Miyajima is geweldig om daar een nachtje te blijven. Zo’n lekker sfeertje. Bovendien kun je ook daar goed wandelen en zie je meer dan toeristen.
Als je in Hiroshima in de ochtend naar het Peace Memorial Park gaat kun je 's middags nog door naar Nagasaki. Die treinen gaan echt hard. Vergeet in Hiroshima geen okonomiyaki te eten is het straatje wat daar beroemd om is.
JR pass, wij hadden hem de hele vakantie van 3 weken en konden zo als vanaf het vliegveld gebruik maken van de pass. Ook in Tokio zul je vaak de trein nemen. Het is vooral handig, of het op die manier echt goedkoper is weet ik niet.
De trein naar Koyasan moet je apart betalen. Maar de boot naar Miyajima is wel gedekt. Leuk stranddorp als je nog tijd hebt is Ito, maar dat is niet in een dagtrip te doen. Himeji is wel mooi, maar ook heel erg druk. Wij wilden er snel weer weg. Je bagage kun je op het station in een kluisje stallen, tenzij je harde koffers hebt.
Ik denk niet dat je per se op zondag in het Harajuku hoeft te zijn, als je daar het station uitloopt het straatje in, in Harajuku, zie je ze ook al lopen, tussen alle pastelgekleurde zoete winkels. Superleuk om er rond te kijken.

Als je verder nog tips wilt, die van mij zijn recent, wij zijn afgelopen zomer geweest. Overigens is het dan wel warm, maar best te doen. Wel kans op typhonen.

Groetjes Dionne

Dank voor het antwoord:) Dan kan ik misschien een dag minder in Hiroshima en een dag extra in koyasan. Misschien Himeji overslaan (maar dat kunnen we dan nog beslissen) en een nachtje in Miyajima blijven. Takayama lijkt me niet zo’n stad, dus die hou ik er in voor de variatie.

Nog even een antwoordde: ik denk dat het toch maar 1 nacht in koya-san gaat worden. Die tempelovernachtingen zijn best prijzig. Zou dan een extra nacht Kyoto raadzaam zijn of na Koya-san een nacht Osaka en dan de volgende dag naar Hiroshima? Zodat we niet in een keer van Koya-san naar Hiroshima hoeven.
Verder krijg ik de indruk dat veel accommodaties de kamers voor de zomer nog niet hebben vrijgegeven. Klopt dit? Anders zou er namelijk al veel bezet zijn in augustus en dat hoop ik van niet.

Groetjes:)

Dan zou ik Osaka meepakken. En dan in de middag de volgende dag naar Hiroshima. Dat is ongeveer 4 uurtjes. Dat red je wel.
Osaka is vooral groots en verbazingwekkend.
Wij sliepen in Ekoin in Koyasan, dat was ook duur, maar goedkoper dan de rest. En vergeet niet dat het eten erbij zit.

Volgens mij hebben wij vanaf januari geboekt voor juli. Dan komt er steeds meer vrij. En wij zijn met zijn vieren. Sommige acco’s waren toen al volgeboekt maar de meeste nog niet. Kleinschalige acco’s hebben vaak geen prijzen via booking.com of zoiets. Wat voor soort acco zoeken jullie?

Ik kijk nu voornamelijk bij hostels. Daarbij staat soms wel dat het pas drie maanden vantevoren vrij is. Maar als ik bv op booking.com kijk, staat er bij redelijk wat hotels dat het niet beschikbaar is, terwijl het bv in januari of februari wel beschikbaar is.

Ik zal naar die Ekoin kijken, goede tip.

Nog een vraagje: ik kijk naar de hostels van de ketens Hana hostels en J-hopper. Hebben mensen hier ervaring mee? Op de website ziet het er prima en betaalbaar uit. Zijn er mensen die hier zijn verbleven en is het aan te raden?

Geen ervaring mee. Kijk eens op de site van k’s-house. Super accomodaties. In Osaka zaten wij in U-en hostel. Ook echte aanrader.

In de wijk Asakusa in Tokio zitten veel hostels.

De standaarden liggen erg hoog in Japan, dus zelfs onze minst leuke acco was schoon en comfortabel. Ik denk dat je moeite moet doen om een echt slechte acco te vinden.

Als je met het openbaar vervoer gaat is het wel handig naar de bereikbaarheid te kijken.

Hoi! Ik wil graag nog wat aanvullends vragen over bovenstaand reisschema. Door werkomstandigheden heb ik mijn tickets nog niet kunnen boeken. Ik zie dat de tickets terug van Fukuoka steeds duurder worden. Ik zit dan ook te denken om heen en terug van Tokio te gaan. Is het te doen om van Nagasaki terug te gaan naar Tokio ipv Fukuoka voor de terugreis. Of kan ik dan beter mijn hele schema aanpassen? Ik hoor graag jullie advies:)

Van Nagasaki naar Tokyo is een heel eind reizen om terug te keren bij het vliegveld. Wij hebben iets dergelijks eens gedaan, en dat is ons niet bevallen.
Is het misschien een mogelijkheid om van Fukuoka naar Tokyo terug te vliegen en aansluitend naar huis?

Een andere mogelijkheid om Fukuoka te ontwijken is kijken naar een terugvlucht vanaf Osaka. Ik weet niet hoe je huidige reisschema er uit ziet en of er eventueel een dag Osaka in te plannen is voor een terugvlucht vanaf Osaka.

Edit:
Hoeveel duurder gaat het eigenlijk uitpakken als je wel vanaf Fukuoka terugvliegt?

Het prijsverschil is ongeveer 120-150 euro pp als we terug vanaf Fukuoka of Osaka gaan ipv Tokio. Het is sowieso eerst vliegen naar Tokio en vanaf daar nar Europa, dus een extra overstap. Hebben jullie toen nog overnacht bij het vliegveld?

Hoi,
wij zijn toen vanuit Matsumoto in één keer naar Narita gegaan. We hebben wel bij het vliegveld overnacht. In de praktijk zit je gewoon heel veel in de treinen mis je bijna een hele vakantiedag. Als ik weer in deze situatie zou zijn, zou ik dat extra geld er wel voor over hebben om nog goed van een vakantiedag te kunnen genieten. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk :slight_smile:

Overigens gaan vanaf Osaka ook maatschappijen wel direct door naar Europa, zonder overstap in Tokyo. In Europa zou je dan misschien nog wel over moeten stappen.

Dank voor het antwoord. Ik heb er toch voor gekozen on terug van Tokyo te gaan. Ons schema zou er zo uit zien:
Dag 1Vlucht heen
Dag 2Aankomst TokioTokio
Dag 3Tokio
Dag 4Tokio –> hakone/mt fuji
Dag 5Tokio –> Nikko
Dag 6Tokio –> dagtrip?
Dag 7Tokyo - Takayama
Dag 8Takayama
Dag 9Takayama - Kyoto
Dag 10Kyoto
Dag 11Kyoto
Dag 12Kyoto –> Nara
Dag 13Kyoto - Mt Koyasan
Dag 14Mt Koyasan- Osaka
Dag 15Osaka - Hiroshima
Dag 16Hiroshima - (–>) Miyajima
Dag 17(Miyajima - )Hiroshima - Nagasaki
Dag 18Nagasaki
Dag 19Nagasaki - Tokio
Dag 20Terug van Tokio

We willen uiteraard een JRP kopen. Ik zit nog in dubio over of we er een van 14 dagen of 21 dagen willen. Het prijsverschil is 100 euro pp. We zouden hem dan op dag 6 in laten gaan, waardoor de lange rit aan het einde er in valt en het ritje van het hotel naar het vliegveld de laatste dag niet. Dit lijkt me niet zo kostbaar als we bij het vliegveld in de buurt gaan zitten. We zouden dan 4 dagen in Tokio zonder JRP zitten. Ik begrijp dat we voor een tripje maar MT Fuji sowieso een apart kaartje moeten kolen. Hoe duur is het reizen in Tokio. Zou 4 dagen Tokio incl dagtrip naar Nikko en de reis van Narita naar Tokio minder dan 100 euro pp zijn? Of zou het die 100 euro extra pp wel waard zijn?

Groetjes:)