Pinnen, Maar Geen Geld....

Mijn partner en ik konden 27 en 28 oktober geen geld pinnen :frowning: (met verschillende bankpassen) vanwege een storing in het systeem (volgens de banken lag de verbinding met het buitenland eruit door het zware weer van 26 op 27 oktober). Bij thuiskomst bleek dat er van de keren dat we gepoogd hadden geld te pinnen bij de automaat van de IUB Nejma Sousse bank wél steeds geld af is geschreven, hoewel de automaat de transactie onderbrak en géén geld uit heeft gegeven. In totaal gaat het bij ons om heel veel geld en we weten dar er meerdere Nederlanders in Sousse waren die die dagen niet geld konden pinnen. Wie heeft net als ons ook onterecht geld afgeschreven gehad van de bank- of girorekening? :frowning:

L.S.

Dien onmiddellijk bij Uw Nederlandse bank een klacht in. Dat kan telefonisch. Vraag (Eis) of Uw Nederlandse bank de ontvangst van Uw klacht schriftelijk aan U wil bevestigen.

Uw bank neemt dan contact op met de buitenlandse bankinstelling voor verificatie en/of teruggave en/of correcties.

De buitenlandse bankinstelling heeft een termijn van 70 dagen, waarbinnen zij op het verzoek van Uw bank moet reageren en aantonen, dat de geldautomaattransactie een geslaagde transactie is geweest.
Zij moet hiertoe de zogenaamde logrolgegevens overleggen, welke ter bewijsvoering in deze leidend is.

Tot slot:
Wanneer een geldautomaat het niet goed doet, noteer dan altijd:
1.datum en vooral ook het juiste TIJDSTIP. , dus bijv. 14.56 uur 17-nov-2004
2. het adres, dus straat etc. waar die automaat staat
3. de naam van de bank van die automaat
4. het bedrag waar het omgaat.

Hallo Alien,

Ben je ondertussen al verder gekomen ?

Heb je al iets van je bank gehoord ? Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit voor de eerste keer hoor dat er vanuit Tunesie onterecht geld van een rekening is afgeschreven !

Laat je ons svp weten hoe het afloopt !

Groetjes,
Pittie

L.S.

Pittie,

Dergelijke “fouten” van bankautomaten (geld afgeschreven, terwijl je niets van dat ding kreeg) gebeuren zowat bij iedere bankautomaat én ,ook in Nederland, veel vaker dan men denkt. Maar in bijna 100% van de gevallen wordt dat na verloop van één dag of …70 dagen…!! automatisch hersteld en zie je daar niks van op je bankafschriften.

Het is m.i. meestal de telefoonverbinding tussen (in dit geval Nederlandse)bank en (in dit geval Tunesische ) bankautomaat die deze problemen veroorzaakt.

Persoonlijk ben ik van mening dat Europese banken verplicht een gratis telefoonnummer moeten hebben, waar je direct kunt melden als een bankautomaat de hele procdure goed doorloopt, maar er aan het eind van het liedje gewoon geen geld uit het klepje komt. Zodat al dat gedoe van onterechte afschrijvingen voorkomen wordt (en je zult maar over je limiet heen gaan door die verkeerde afschrijvingen)

Maar bovenal natuurlijk …:als je het geratel hoort van de bankautomaat (tellen van de biljetten) ,…maar het luikje gaat niet open…, éérst kort :smiley: , maar dan de :unsure: de ONZEKERHEID die je plotseling overvalt!!!

(Er moet dan trouwens een mededeling op het schermpje verschijnen dat de opdracht niet uitgevoerd is. Maar ja, dat is meestal in de lokale taal)

Misschien moeten wij allen er veel eerder een gewoonte van maken ONMIDDELLIJK de plaatselijke politie te bellen en even een proces-verbaal (wettelijk verslag van het gebeurde ((dat is overal ter wereld gratis)) laten maken als een bankautomaat het niet goed doet: niet alleen in Tunesie, maar vooral ook in Nederland.
Dit ook ter bescherming van de volgende klant van die niet goed werkende bankautomaat.

Zelfs zou te oververwegen zijn dat de antwoordelijke instantie(s) alle daadwerkelijke en aantoonbare schade, als gevolg van die mislukte transaktie, moet(en) betalen.

Waarom op iedere bankautomaat geen sms-adres, waar je , via je gsm, éérst kunt vragen of dat ding (nrs xxxx te yyyy) goed werkt vòòr je je bankpas erin stopt en vòòrdat je je bankcode aan dat ding geeft??? Dat zou mijn inziens wereldwijzer zijn.

Hoe lang heeft het geduurd om situatierecht te zetten ??
Heb net hetzelfde voor op 16 januari dit jaar en wacht nog steeds op mijn centjes.

Ik gok dat er op zo’n oud bericht geen reactie meer komt, maar vraag het even na bij je eigen bank. Ikzelf heb dit overigens ook gehad, maar dan in een ander land, en kreeg binnen een paar maanden het geld terug.

Tja inderdaad een paar maanden. Dat zal het ook voor mij worden. Niet te begrijpen dat afschrijjving onmiddellijk gebeurt en rechtzetting (in het digitale tijdperk) zolang op zich laat wachten !!

Heeft er volgens mij mee te maken dat jouw Nederlandse bank die buitenlandse bank moet gaan contacten etc. Die moet gaan uitzoeken of er inderdaad geen geld uit de automaat is gekomen. Komt goed (Y)

Verdraaid lastig dat ik intussen wel opdraai zonder diensten noch goederen. De grootmacht van Banken.
Toch bedankt voor reactie