Pinnen in Thailand

Hi Hagi,

ik

Hi Hagi,
ik weet niet wat er met vorige bericht gebeurde, maar was opeens weg… kan beuren, toch? Ik heb een vrij hoog bestedingpatroon ergens tussen de € 50-100/dag; Hiervoor worden wel alle drankjes, hapjes, vervoer en veel kleding van betaald. Mijn laatste verblijf Bangkok-Chang Mai-Koh Samui-Pattaya-Bangkok (3 1/2 week) kostte ongeveer € 1800 (niet ingehouden!). Dit bedrag had ik in contanten bij me - uiteraard lag het grote geld in de kluis, en wisselde wanneer mij dat uitkwam. Alle trips van de laatste jaren reis ik overigens met baar geld en heb in het geheel geen hinder ondervonden. Ik denk niet dat ik een uitzondering ben, maar indien je het niet vertrouwt, dan kan je altijd de raad van Stevenl volgen, daar vermiste cheques vergoed worden bij vermissing.

groet,
Joe

PS. het hoge bestedingpatroon komt doordat ik met vrouw en dochter reis - dus totale uitgave is voor 3 personen:lol:.

Het verschil in wisselkoers tussen het afhalen van cash aan een ATM en het inwisselen van cash ligt hem (in België althans) aan het verschil in de zogenaamde ‘girale’ wisselkoers en ‘chartrale’ wisselkoers.
Momenteel ligt de eerste op ongeveer 42,9 Baht per euro en de tweede op ongeveer 46,6 Baht per euro.
Bij het afhalen aan een ATM van 10.000 THB scheelt hem dat dus inderdaad bijna 20 €…

Travelercheques 2x tekenen tijdrovend???

jah iok heb dus ook een vraag hierover (traveler checks)

Ik heb nu een bedrag bi mekaar gespaart van ongeveer 1100 euro voor 1 maand, nu weet ik echt niet wat ik moet doen, als ik dit zo lees…

heeft iemand een duidelijk antwoord hierop ?

traveler checks EN gewoon cash ?
alleen Cash ??
Deel op de bank voor te pinnen en traveler checks en Cash ?
Deel op de bank en cash ??

iemand?
ik ben altijd zo bang als je met alles loopt aan cash en der gebeurt wat…
ben je alles kwijt…

ik wacht met smart op een antwoord of een ervaring van iemand…

Greets
Fer

Korte update (ben net terug uit Thailand): er wordt niet meer gewerkt met chartrale en girale wisselkoersen. Je betaalt dus de gewone koers (gisteren was hij 46,5) voor de Baht, zowel voor het inwisselen van vreemde valuta als voor het pinnen aan een ATM. Je betaalt bij deze laatste optie dus enkel een bepaalde provisie voor het ophalen van geld buiten de Europese Unie, afhankelijk van je bank. Ik betaalde nu bijvoorbeeld ongeveer 5 € op 10.000 afgehaalde Bahts.

Om op jouw vraag te antwoorden, ferryh, ik blijf er alleszins bij om gewoon geld te pinnen uit de ATM (voldoende ineens, dat drukt de kosten). Het is zoveel veiliger en ATM’s zijn er overal. Vorige week in Patong een Ier gesproken bij wie er 200.000 Baht gestolen waren op de hotelkamer. Dit is natuurlijk wel een uitzondering - en de Ier in kwestie is ook een oen van zoveel cash mee te zeulen - maar ik kies er liever voor om niet met duizenden euro’s op zak te moeten lopen.

Tip: bij het aankomen in Bangkok haal je best bv. 9900 Baht af uit de automaat, zo heb je ineens ook wat briefjes van 100 erbij om de taxi te betalen; een taxichauffeur in Thailand heeft niet makkelijk wisselgeld op grote coupures.

200.000 bath ??? DAMN !!! das giga veel man! zonde en idd ook niet zo slim… maar hij kan het missen want heb vandaag gelezen dat Ieren de rijkste van de EU zijn … *(grapje tussendoor! niet gemeen bedoelt… mijn meid is namelijk iers…)

okay… geld meenemen is dus niet zo slim… deel meenemen is wel okay maak ik hier op uit, als hetmaar een kleine verspreide hoeveelheid…

Heb vandaag een moneybeld gekocht… daar kan ik dan een deel indoen… *(euro’s) en daar in bkk vliegveld inwisselen voor de eerste Bath’s ? (tegen een gunstige koers geloof ik)

Verder is het goed om te weten dat het makkelijk is om even geld te pinnen… :slight_smile:

Perfect forum zo!

Hoe was het verder in Thailand???

Greets

Fer

Kleine hoeveelheid geld meenemen (EUR of USD) is inderdaad geen slecht idee, zij het voor noodgevallen. Dat onmiddellijk op de luchthaven inwisselen zou ik niet direct doen. De exchange offices op de luchthaven hanteren vaak een iets ongunstiger koers dan die in de stad zelf en ATM’s staan er zat op de luchthaven (die uiteraard allemaal dezelfde koers horen te hanteren).

Off topic : het was prima in Thailand, het is dan wel regenseizoen maar daar hebben we enkel op Phuket wat van gemerkt. Voor het overige af en toe eens een bui (Bangkok en Chiang Mai) of volledig droog en zonnig (Koh Samui).

wie kan me helpen?? Ik ga naar thailand in februari en ben geadviseerd als ik pin het te doen bij ATM bank. Het klinkt misschien beetje gek, maar is er iemand die me precies kan vertellen hoe ik moet pinnen daar, laatste keer was ik in paniek bijna mijn pas kwijt en moest telkens hulp vragen. Al moet het toch niet zo moeilijk zijn toch,. Hoef geen nota mag in het engels, maar ik will enkel pin invoeren,bedrag invoeren en pas terug en geld. Het is me een keertje voorgedaan, maar is er iemand die me kan helpen??

frankyboy pinnen in thailand geet het zelfde als in nederland als je je pas er in duwt druk je eerst op de engelse vlag voor engels menu daarna werkt het gewoon net als hier
gr dirk

Alleen ff onthouden dat je in Thailand eerst je geld uit de automaat krijgt en daarna pas weer je pinpas, omgekeerde van Nederland dus…
Dus ff in de gaten houden dat je niet meteen weg loopt nadat het geld er is uitgekomen…pinpas volgt namelijk nog…

En dat moet je echt niet vergeten binnen ik dacht 30 sec.ben je hem kwijt is mij n.l overkomen. Ben een dag bezig geweest om hem terug te krijgen.
Als het goed is dan komt het volgend jaar hier ook. Schijnt veiliger te zijn.

Bedankt allemaal. Weet iemand ook wat ik moet kiezen / toetsen na het bedrag dat ik ingtoetst heb? Daar ga ik de fout in. (wat een oen ben ik he, sorry) je hebt iets met withdrawl en current of zoiets. Dus na het intoetsen van het bedrag zit het probleem. Hoop dat iemandnog de meoite kan nemen me even hier te helpen. Zo erg bedankt alsvast.

Hallo.

Na het in toetsen van het bedrag ben je de keuze van With drawl al voorbij.

1: Voer je pas in.

2: Toets je** Pincode** en Confirm ( word je gevraagd ).

3: Change Language ( Engels / Thai ) hou het op Engels, de meeste gaan automatisch op Engels i.v.m. je kaart.

4: With Drawl van Saving, Creditcard en je hebt een Balance Check.

5: Heb je een Creditcard dan kies je Creditcard, heb je die niet dan kies je Saving.

6: Dan krijg je Fast Cash of Other Amount, hoeft niet maar kan er staan, Fast Cash is tot geloof ik 8000 BHT, wil je meer dan kies je Other Amount.

7: Toets het gewenste bedrag in, let op je kan niet meer dan 20000 BHT per dag opnemen, dat is ongeveer een € 400.

8: Dan weer Confirm.

9: Je geld word geteld. RATEL RATEL RATEL

10: Dan gaat er een deurtje open waar je geld uit komt, op het scherm staat Please take cash.

11: Dan vraagt de ATM aan je of je een Transactie bon wil ( zou ik wel doen want je weet maar nooit ) zo ja druk toets.

12: En dan pas krijg jij je Bankpas / Creditcard terug.

13: Vergeet die niet terug te pakken!!!.

14: Ga je geld verstandig uitgeven!, dat staat niet op het scherm maar kan je doen.

15: Oja je kan ten alle tijden je Transactie verbreken als je met de ATM bezig bent.

Je kan bij iedere pin automaat geld pinnen in thailand hoeft niet altijd bij een ATM te zijn.

Thailand is een veilig land ( redelijk veilig ), maar let op met pinnen je weet maar nooit.
Doe het zelfde als je hier in Nederland geld gaat pinnen.

Have a nice day.

Nou, cursus pinnen in Thailand van Kolobos ! Met dit uitgebreide stappenplan kan het toch echt niet meer mis gaan ! Print het uit en neem het mee !
Ik vind het top !

Ja toch Dave hahahaha.
We zijn op de wereld om elkaar te helpen.
Heb hier in me huis een ATM staan, mee genomen uit Thailand :vak02:

Groet.

Te gek van Jullie allemaal bedankt, en nog eens bedankt.