Heb nu (in 2 dagen) al 'n paar keer gemerkt dat mijn kaarten geweigerd worden door de portable ATM’s. Heb 'n Rabopas en Rabocard/mastercard.
Ook had ik vandaag problemen met 'n parkeerautomaat. Gelukkig had ik al muntjes. Bij 'n normale bank (TD) kan ik wel gewoon pinnen. In andere landen heb ik nog nooit problemen ondervonden met die portable ATM’s. Is dit 'n bekend verschijnsel voor pinnen in Canada?
Wat bedoel je precies met ‘pinnen’? Geld uit de muur halen of een aankoop betalen? Geld uit de muur halen moet gewoon kunnen zolang jouw bankpas voorzien is van het Mastercard en/of Cirrus symbool (het hangt er ook vanaf welke bank ATM je gebruikt. Niet alle banken accepteren MC/Cirrus)
Een rekening betalen doe je ip met je CreditCard (Mastercard of Visa).
Ik heb ook verschillende ervaringen met verschillende banken. Hier in Vancouver heb je Vancity, die hebben wel een cirrus symbool maar mijn ING-kaart werkt er niet, ik moet echt op maesto letten.
Met mijn ING-pas heb ik 1 keer bij TD kunnen pinnen, daarna is het niet meer gelukt.
Bij mij heeft BMO nog altijd gewerkt. (Bank of Montreal)
TD, Scotia, CIBC en Vancity deden het niet. Ik pin nooit bij portable ATM’s. Wel grappig was toen ik met mn vriendin in Seattle was en bij een portable ATM gingen pinnen. Met amerikaanse pas waren er 1,5 dollar extra kosten, met buitenlandse pas was gratis…
Pinnen als in geld uit de muur halen, bedoel ik. Bij supermarkten betaal ik gewoon met creditcard.
Mijn pinpas en creditcard hebben beiden het cirrus en mastercard symbool en de portable ATM zegt dat te accepteren, maar doet het dus niet.
Bij TD doet mijn pas het dus wel, andere banken heb ik nog niet geprobeerd.
De portable ATMs gaven wel aan dat er 1,75 kosten aan verbonden waren (mits transactie slaagt), maar dat is normaal, dat heb ik in andere landen ook meegemaakt.
De meeste grote bankketens zouden de gewone pinpas moeten ondersteunen. Alleen de Banque Laurentien weigerde bij mij. National Bank, BMO, Scotia, zou allemaal moeten werken. De meeste kleinere ATMs die je vaak in kleine winkels en tankstations ziet, zouden dit ook moeten ondersteunen (wel extra kosten bovenop de internationale transactiekosten).
Cirrus/Maestro logo zou altijd moeten lukken. In winkels in het pinautomaat heb je ca. 1% kans dat de pinpas werkt, dus voor al die andere winkels zeker de creditcard meenemen.