Reizigers naar Canada met alleen een ING pinpas opgelet: het is niet langer mogelijk om met een ING pas te pinnen in Canada. Daar kwamen wij afgelopen week achter in BC en Alberta.
Volgens de ING hebben ze dit veranderd uit veiligheidsoverwegingen. Ze willen wel geld van je rekening sturen naar een Western Union of iets dergelijks, maar dat moet je regelen tijdens Nederlandse kantooruren en dat kan lastig zijn vanwege het tijdsverschil.
Gelukkig hadden wij nog een rekening bij de ABN AMRO en konden we het op die manier oplossen. Maar service is het niet.
We moeten dus maar eens gaan uitzoeken of het ook voor andere landen geldt. En wellicht van bank veranderen, want dit hadden ze wel eens duidelijker moeten communiceren.
Iets om rekening mee te houden dus, als je naar Canada op vakantie gaat.
“Op dit moment zijn er geen geldautomaattransacties mogelijk met de Betaalpas in Canada. Dit komt omdat er sprake is van veel fraude bij de Geldautomaten in Canada. Met het skimmen van Betaalpassen kunnen criminelen geld cashen van uw Betaalrekening. In het belang van onze klanten hebben wij daarom besloten het geldautomaatverkeer met Canada tijdelijk stil te leggen. Het is wel mogelijk om bij winkels te betalen die Maestro accepteren. Wij raden u aan om tijdelijk gebruik te maken van een creditcard.”
Ik ga mijn ING opzeggen en ga op zoek naar een andere bank.
Van bank veranderen is wel erg rigoureus en heeft veel praktische gevolgen. Is er iemand die wellicht dit probleem al heeft opgelost of een goede suggestie heeft? Wij gaan deze zomer naar Canada.
Wij gaan in mei naar Canada en ik wil toch zekerheid hebben dat ik geld kan pinnen. En wij zijn toch al lang niet tevreden met ING.
Natuurlijk is het een rompslomp om van bank te wijzigen maar de onzekerheid dat je geen geld kan pinnen weegt bij ons niet op om van bank te wijzigen. We hebben wel een creditkaart. Maar iemand toch nog een andere mogelijkheid weet,wil ik dit graag weten
Groet.
Gerard
Ik zou overwegen een extra bankrekening bij een andere bank te openen, zonder al je normale betalingsverkeer gelijk te verplaatsen.
Voor het specifieke geval in Canada is het een directe oplossing om geld uit de muur te kunnen halen en daarnaast spreid je in NL risico’s voor wat betreft storingen van bv iDeal betalen. Je hebt dan vrijwel altijd 1 rekening waarmee je direct kan betalen.
Daarnaast bestaan er nog travellers cheques, maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Traveller’s Cheques? Neem dan gewoon een creditcard mee. Cheques worden nauwelijks meer in winkels aangenomen, voor zover ik weet.
Zorg dan dat je een opname kan doen via Western Union of open een tweede rekening (dan wel bij een NL bank, dan wel bij een CA bank).
Wat betreft met een mastercard, creditcard kan je natuurlijk overal betalen. Alleen de ING betaalpas, daar kan je niet mee pinnen in Canada. Zelf zetten ze dit op hun site:
"Op dit moment zijn er geen geldautomaattransacties mogelijk met de Betaalpas in Canada. Het betalen met een Betaalpas is wel mogelijk bij winkels die Maestro accepteren. Echter winkels in Canada accepteren vooral creditcards. De acceptatie van Maestro is beperkt."
Ik kon ook niet bij een winkel pinnen of betalen. CC wordt ook niet overal geaccepteerd en daarmee bedoel ik dat ze in een zaak waar het wel zou moeten werken, het dat niet wilde doen terwijl er nog wel kredietruimte was op de rekening. Zoals eerder aangegeven de ABN AMRO rekening werkte zonder probleem.
Veel winkels laten geen CC toe voor kleine bedragen (grens ligt vaak tussen de 5 en 20 CA$).
Sommige kleinere convenience stores/dépanneurs bieden geheel niet de optie om met creditcard te betalen. Winkeliers plakken minder vaak alle logo’s van betalingsaanbieders op de winkelruit, dus altijd navragen als je beperkt bent in je mogelijkheden.
Grote ketens zullen het wel altijd ondersteunen.
For the record: tot zover heb ik in bijna 4 jaar tijd pas één winkelier gevonden in de hele provincie Québec die Maestro-kaarten ondersteunt.
Hmmm, dit betekent volgens mij dat het meest handig lijkt om een rekeing te openen bij een andee bank. Heeft iemand ervaring met de betaalpassen van de SNS in Canada?
Wij hadden gelukkig naast de ING ook een ABN AMRO rekening en daarmee hadden we geen enkel probleem twee weken geleden. Ook de creditcard werkte prima.