Pinnen in Costa Rica

Weet iemand of je in Costa Rica gewoon met een Nederlandse pinpas kunt pinnen. Ik hoor hier verschillende verhalen over. Of kun je alleen een creditcard gebruiken?

Hoi,

In alle beetje grote steden kun je gewoon pinnen met een Eurocard van bijvoorbeeld de Rabobank. Let wel op dat je geen studentenpas heb, want dan wordt over de grens altijd erg lastig. Verder geen enkel probleem.

Groet Karin

ik ben 3 maanden in costa rica geweest met mijn postbank pas en heb 1x gehad dat het niet lukte… ik kon zelfs in kleine plaatsen gewoon pinnen. neem genoeg traveler cheques mee, zodat je altijd even een bank in kan lopen om geld te wisselen… dat vond ik echt top…

succes!

Je moet gewoon even kijken welke bank je neemt: bij Banco National kun je bijvoorbeeld alleen met een pas uit Costa Rica terecht, terwijl je bij bijvoorbeeld de Scotia Bank of Grupo Muntial ook terecht kunt met je Nederlandse pas (in mijn geval Postbank pas, maar ik ben ook mensen met een ABN Amro pas en Rabopas tegengekomen die bij dezelfde banken terecht konden).

Ik zie dat dit allemaal oude berichten zijn. Ik heb begrepen dat het lastig is om met de nieuwe ING pas in Costa Rica te pinnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

ja, met de nieuwe ING bankpas zijn heel veel problemen. Neem in ieder geval een VISA card mee, daar zijn geen problemen mee.
Desnoods ga je met de VISA card de bank binnen en haal je bij de kassa geld op. Wel je paspoort meenemen!
Ook wordt gezegd dat de Rabo bankpas problemen geeft bij sommige geldautomaten.

Wissel nooit dollars om in Colones bij de bank in het vliegveld, daar krijg je een ongelofelijke slechte koers!

Betaal in winkels, restaurants, taxi’s met Colones, maar hotels, tours in US dollars.
Travelercheques bestaan nog wel, maar hotels willen ze eigenlijk niet meer ontvangen en bij banken doen ze er moeilijk over.

Veel plezier in Costa Rica
Otto
www.elmonofeliz.com

Bedankt voor de reactie, nog wel een vraag hoe zit het met een mastercard? Want ik vrees dat ik niet meer aan een visacard kan komen in een paar dagen.

Ik meen dat je met een ING pas alleen maar bij de BAC kan pinnen (althans dat is mijn ervaring)

het komt nogal eens voor dat een Mastercard niet wordt geaccepteerd door een bankautomaat. En dan ben je de klos!
Zorg dus voor een Visacard, die werkt in principe altijd.
Zet een bedrag op je Visacard rekening zodat de kosten voor het geldpinnen een stuk lager zijn.
Bankpassen van de ING geven veel problemen, maakt niet uit bij welke bank je probeert. De ene keer werkt het wel bij de BAC en de andere keer bij de BCR of BNCR enz. En banken zijn niet overal aanwezig!

Ik ben deze zomer in Costa Rica geweest, je kan bij iedere bank geld opnemen met creditcard en pinnen met onze pinpas (rabobank/ ing) kan alleen bij een BAC bank. In San Jose zit er een op het vliegveld (vraag even of iemand hem aanwijst, hij is niet zo makkelijk te vinden!) en er zit er een in het centrum. De 2de BAC bank ben ik pas tegen gekomen in La Fortuna (wat echt een aanrader is!!).

Heel veel plezier!

Groetjes