Pinnen in Costa Rica (ING)

Hallo allemaal,

Over 1,5 week ga ik voor 2,5 week naar Costa Rica voor een rondreis, enorm veel zin in!
Nu wil ik graag weten hoe het in CR zit met geld pinnen. Op internet lees ik dat je op vele plaatsen kunt pinnen. Echter is mijn collega toevallig net naar CR geweest en zij had veel problemen met het pinnen van geld. De enige bank waar dit lukte was de bank nationale. Mijn vraag is daarom wat jullie ervaringen daarmee zijn, m.n. Pinnen met een ING pas.

En is het verstandig om van te voren geld te wisselen in Nederland?

Groetjes, Lucie

Dat hangt niet van de bank af, maar van de pinautomaat. Het netwerk waar jouw kaart op zit en waar de pinautomaat op werkt, moet hetzelfde zijn. Belgische kaarten zitten bv. normaal gezien op Maestro. Veel bankautomaten in Costa Rica werkten enkel op Cirrus (naast Visa en MC enzo), maar ik vond uiteindelijk toch altijd ergens een automaat die ook Maestro accepteert.

In Costa Rica heb ik alleszins altijd relatief goed geld kunnen afhalen met mijn Belgische bankaart, hier en daar eens een automaat die zou moeten werken, maar toch weigerde. Maar toch nooit zonder geld gezeten daardoor, dus oké. :stuck_out_tongue:

Met de ING pas heb je problemen bij elke Banco de Costa Rica. (meeste pinautomaten)
Bij de Banco Nacional kun je over het algemeen wel pinnen.
Ook bij de private banken als de Banco de San Jose kun je altijd pinnen met de iNG

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ik raad je aan om ook een VISA card mee te nemen. Ik geval je problemen krijgt heb je altijd nog een 2de kaart. Bewaar de kaarten ook apart van elkaar. In geval je er een verliest heb je altijd nog de andere kaart.
Ga geen Colones in Nederland kopen, je krijgt een bar slechte koers.
Koop ook geen colones bij de bank op het vliegveld, in de ruimte waar je de koffers gaat ophalen. Ook deze bank geeft een heel erg slechte koers. Nogal wat hotels met Nederlandse of Belgische eigenaren vinden het geen probleem als je bij vertrek betaalt via internet op hun bankrekening in NL of BE.
Neem uit NL vast 300 dollar mee voor noodgevallen onderweg en voor de 1ste nacht in Costa Rica. dan kun je de volgende dag op je gemak naar een Banco Nacional gaan zoeken. Er is er altijd wel een in de buurt. GPS-systemen geven vaak weer waar de banken zijn gevestigd. Niet in elk dorpje is een bank, alleen in de wat grotere plaatsen tref je 1 of meerdere banken aan.
Goede reis!
Otto

www.elmonofeliz.com

Vermijd bezoekjes aan de bank rond de 15e en 30e van de maand, of als dat in het weekend valt de vrijdag daarvoor. De ticos krijgen dan betaald en gaan massaal hun geld opnemen. De banco nacional werkt bijna altijd wel de nieuwe automaten van Banco BCR ook. voor het opnemen van colones, wil je dollars pinnen dan kun je bij Citi, BAC San Jose, Davivienda of andere grote banken terecht.

Verblijf je in Alajuela dan zijn er een paar plaatsen waar je terecht kunt met je ING pas. In de malls kun je een grote hoeveelheid pinautomaten aantreffen maar vaak ook de supermarkt. Kijk vooral uit naar een AM/PM of Automercado deze hebben vaak een BAC San Jose. Kijk ook uit naar het Credomatic logo of de aanwijzing ATH.

https://www.credomatic.com/img/lcredomatic.gif

http://www.internexo.com/EN/portfolio/case-studies/logos/logo-bcr-km.JPG

http://www.bac.net/bacsanjose/img/fhcrcbac.gif

Overigens is geld wisselen ook geen probleem, je kunt je dollars in elke bank omwisselen. Doe jezelf dan wel een plezier en ga niet naar de Banco BCR, Banco Popular of Banco Nacional in de centra je zit heus wel een poosje te wachten voor je aan de beurt bent.

Er zit weleens koersverschil tussen de banken zie hier de koersen

Net terug uit CR en pinnen met ING gaf idd wel eens problemen (itt tot mijn rabobankpas…raar), maar banco nacional heb je op veel plaatsen en daar kan je zoals hierboven al is aangegeven altijd wel pinnen.
Op Schiphol heb je pinautomaten waar ook dollars uitkomen. Hier kun je voor je reis wat dollars pinnen voor de eerste dag en taxi etc.
Wij hebben bijna alles in colones gedaan, maar dollars was overal ook prima: 1 dollar = 500 colones

hallo, is er pinautomaat in de luchthaven ? Dat zou natuurlijk handig zijn !:smile:

Er is een pinautomaat bij de bagage
afhandeling en er staat er weer een buiten
bij de vertrekhal

johan
www.costaricaopmaat.nl

Ik heb daar met mijn ING pas om de een of andere reden nooit geld uit kunnen halen.

Als je pint in Costa Rica, neem dan Colones en geen dollars.
De Colon is de lokale munteenheid en in alle gewone winkels staan prijzen in Colones.
Je kunt wel met dollars betalen, maar dan gaat de verkoper de wisselkoers bepalen. En die is vast niet in jouw voordeel!
Hotels, touroperators en toeristenwinkels kun je in dollars of Colones betalen.
Cash afrekenen kan nog wel eens een korting opleveren, met name bij toeristenwinkeltjes en hotels.

Otto
www.elmonofeliz.com