Hallo,
Wij willen graag een paar nachten midden in de rijstvelden logeren. Wij zien leuke dingen op internet maar het is niet echt duidelijk of het heel leuk is en de weg ernaar toe lijkt lastig. Heeft iemand hier ervaringen mee? Heeft iemand misschien tips?
Wij zijn er half november 2007 geweest. Via Guillin reden we richting Longsheng. Bij het inrijden van de vallei, noordelijk van Guilin, maken we een korte stop en kopen mandarijnen en bananen, die zie je onderweg hier aan de bomen groeien, en chocola. Daarna wordt het terrein geaccidenteerder en zien we ook theestruiken. Het gaat over een perfecte weg met heel veel kronkeltjes. De chauffeurs in China zullen wel over een speciale radar beschikken, waarmee ze om hoeken kunnen kijken. Het heeft niets met mijn eigen stijl van rijden van doen. Elk ogenblik krimp ik ineen en ontsnappen mij kreten als ‘oei’ en ‘oef’ en nog wat andere die hier niet genoemt kunnen worden. Bij JinZhu staat een agent die het verkeer laat stoppen. We moeten er een kaartje kopen voor " De Road to Heaven" . Dan nog 17 km haarspeldbochten voor we bij de parkeerplaats aankomen. De dames staan al klaar en op ons te wachten. Hoeveel we er willen hebben? 5, of 6? Ze kosten 20 Yuan elk. Ik heb nog maar 60 in de knip. 3 Dames dus. Li zal zelf moeten klimmen. Zelf zal ik de rugzakken nemen en Li haar jas. 2 Dames dragen onze grote koffers, de derde heeft een makkie: Onze 2 kleine koffertjes zijn vederlicht. Toch is zij de degene die uitgeput in het hotel haar last afwerpt. Ons hotel is van hout en staat scheef. Alle deuren en ramen klemmen. Ze staan ook in elke stand vast. De badkamer staat blank: Lekkage. Ja, zegt de hoteldame, om 5 uur wordt het hersteld. Als we om 7 uur eten is er nog niemand geweest. Het eten is matig: Zenig en vet. Nog maar eens gevraagd naar de loodgieter. Hij blijkt ‘de-man-van’ te zijn. de lekkage is niet te verhelpen. We krijgen een andere kamer. 's Avonds, als we willen gaan slapen is het een drukte van belang. De ratten rennen heen en weer over ons plafond. “Nog 3 nachten in dit hotel???” roept Li. De matrassen zijn de hardste van China. 2e dag met de gids gewandeld. Het is een beetje nevelig, of beter gezegd mistig. Je kan alle kanten opkijken, maar je ziet alleen de berg waar je op staat. Gewandeld dus. Warm is het wel. Bezweet komen we aan bij viewpoint 1. De tocht ging verder: Naar viewpoint 2, waar we nog bezweter aankwamen. En toen volgde er nog iets en dat was niet nummer 3. Iets met 7 tijgers en 5 draken (of omgekeerd), maar die waren in de nevelen gehuld. Met het eten was het net zoiets. Je kunt overal eten, maar het is overal hetzelfde. Bediening van lik-me-vestje en overal hetzelfde menu. Alleen de menukaart plakte elders minder dan in het hotel. De hotelkamers zijn ook overal hetzelfde, met dezelfde betimmering en allemaal dezelfde knullige badkamers, klemmende deuren inbegrepen. Alleen in ons hotel is het uitzicht mooier. Toch maar in ons hotel gegeten. Derde dag: Het is hier dus elke dag nevelig. Geen vergezichten dus. Dus als je wat zien wil, moet je er naartoe. Gewandeld. Lekker met z’n tweetjes. Dat gaat toch relaxter dan met een gids. Tijdens onze tocht werd ons pad versperd. Door een koeienfamilie. Pa met z’n dikke billen was breder dan het pad. De helling is steil, dus kom je daar moeilijk langs. Er was nog een handicap. We hadden allebei een rode blouse aan. Dit was natuurlijk geen Spaanse stier, maar zeker ben je nooit. Zeker als er kalfjes bij zijn. Armpje drukken om wie er van het pad af moet is een bij voorbaat verloren zaak. Chinese koeien blijken uiteindelijk niet zulke goeierds als de Chinezen zelf. Ze maken de weg vrij. Op de terugweg soep gegeten. En niet vergeten om elke dag even je koffers binnenste buiten te keren en de kakkerlakken, die zich onderin verschuilen, er uit te donderen. Ping’an, het zal ons heugen! Kortom: Als je jong bent sjouw je je eigen rugzak en is de tocht een leuke dagwandeling. In november zijn de rijstvelden leeg, vallen langharige vrouwen je lastig, is het weer aangenaam, maar China biedt je de mooiste tijd van je leven.
Hallo,
Inmiddels in Dazhai geweest. In Tian Tou, om precies te zijn. Voor mij was dit een van de hoogtepunten van onze reis. Toen we aankwamen pakten de vrouwen al meteen de rugzak en die zat al in het mandje voordat je het wist. De 45 minuten naar boven waren 45 geweldige minuten. Het is geen zware wandeling en het landschap is prachtig. Wij vonden het houten hotel erg leuk. Doordat er een breuk zat in de waterleiding buiten het dorp hadden we een dag geen water. Maar vervolgens geniet je daarna extra van de douche… De wandelingen vanuit dit dorp zijn erg leuk en redelijk goed aangegeven.
halo ik ga namelijk ook naar tian tou voor 1 dag , ik vertrek van yangshuo direct naar daar en zal daar 28 september aankomen, ik wil daar dus halve dag 28 september en ook halve dag 29 septmber om dan terug naar guilin te gaan… weet u misschien wanneer ik ten laatste de 29ste september van tian tou naar guilin kan vertrekken met de bus ? zo laat mogelijk eigenlijk…
en ik ga van yangshuo naar dazhai , hoe moet ik van dazhai naar tian tou gaan???
Alvast bedankt voor je antwoord
Hi,
Onze bus van Dazhai naar Guilin ging om 12 uur. Soms is het 12 uur en soms half 12. Maar dan moet je dus al wat eerder met je spullen naar beneden. 1 nachtje is dus best kort. Van Dazhai naar Tian Tou en weer terug kan alleen te voet. Ongeveer 45 minuten lopen.