Hoi,
Wij willen graag op vakantie naar Pipa, alleen ik heb gehoord dat daar nogal veel pinpasfraude wordt gepleegd. Zijn er andere mogelijkheden om aan geld te komen daar, of ben je afhankelijk van die ene bankautomaat?
Wat zijn de afstanden rondom Pipa? Zijn er verder nog plaatsjes? Is misschien Natal toch een betere optie? Kun je daar makkelijk een taxi nemen?
ik ben december/januari 2008 naar Pipa geweest. Zelf geen enkel probleem ondervonden met pinnen, maar als je het niet vertrouwd kun je ook naar Natal om te pinnen. Als je de interliner pakt zit je binnen anderhalf uur in het centrum van Natal.
Er zijn verschillende leuke kleine plaatsen waar je met de lokale busjes naar toe kunt. goedkoop en veilig; Ook kun je een deal sluiten met een taxi die je voor de hele dag huurt en dan lekker gaan toeren. Er zijn veel verschillende soorten baaien en strandjes met elk een eigen publiek. De sfeer in Pipa en omgeving vond ik uniek, echt een aanrader. Naast de vooral Braziliaanse toeristen, is het een internationaal gezelschap van backpackers en mensen die hier wat langer verblijven. Pipa is relatief gezien wel duurder dan Natal. Maar het is waar je voor kiest. Veel plezier als je besluit naar Pipa te gaan.
gr agnes
Je kan zelf wel enkele voorzorgsmaatregelen nemen :
terwijl je je pincode in tikt zorg ervoor dat je het intikken zoveel mogelijk afschermt van nieuwsgierige blikken (je weet nooit wie of welke camera er mee kijkt over je schouder of zelfs van bovenaf (camera-element onopvallend op de automaat bevestigd)
stop het geld dat je uit de automaat haalt direct weg, begin NIET met het openlijk te gaan tellen zodat iedereen kan zien hoeveel je afhaalde en weet of je een interessante ‘prooi’ bent
op restaurant, of winkel of waar dan ook zorg ervoor dat je nooit je kaart uit het oog verliest en kijk erop toe dat je kaart enkel in een erkende automaat gestopt wordt (ik probeer wel eens te zoeken om een paar fotos van dergelijke automaten online te zetten) met het desbetreffende logo (mastercard, visa, maestro), laat NOOIT toe dat iemand mét jouw kaart gauw even naar de kassa gaat om de automaat te halen het is net uitgerekend op die momenten dat mn jouw kaart kan gaan klonen en daarna je even ernstig in de gaten houdt welke code je in toetst …
een extra tip :
bij het pinnen in een publieke automaat waar veel mensen om je heen staan heb ben je veilig op het moment van het pinnen zelf maar een potentiëel overvaller houdt van dergelijke situaties om rustig een prooi uit te kiezen, als je niet over een auto beschikt waarin je direct kan instappen en doorrijden loop je best toch wel even een extra blokje rond en liefst ook eens langs een rustiger plaats waar je even kunt checken dat je niet gevolgd wordt (dit laatste kan paranoia klinken maar bvb. op het eiland Itaparica zijn reeds verschillende keren mensen beroofd na het afhalen van geld …)
wees dus gewoonweg een beetje voorzichtig maar blijf genieten van je vakantie :zon02:
Wat ik meestal doe is ook moeilijk kijken, misschien even achter de oren krabben en het hoofd schudden… een keer tijdens het pinnen en bij het weglopen. Denken ze misschien dat je veel minder hebt kunnen opnemen dan je dacht.
Ik heb ook nog een vraagje hierover: stel dat je je bankpas kwijtraakt of dat hij gestolen wordt, wat zijn dan andere manieren om geld van je bankrekening af te halen ?
bestaan die dingen als “traveller’s cheques” nog ?
je kan je altijd door je bank een nieuwe pas per express koerier laten toesturen
ik denk dat Western Union een ander optie kan zijn …
het veiligste is evenwel een 2de kaart op een andere plaats te bewaren, trouwens : bewaar nooit al je geld op 1 en dezelfde plaats
betaalsystemen die hier courrant bruikbaar zijn :
VISA (het meest voorkomende en geaccepteerde)
MASTERCARD
MAESTRO (elke belgische bankrekeninghouder heeft die functie standaard op zijn bankkaart)
Ben er dit jaar nog geweest en je kunt er gewoon pinnen hoor, echt zonder problemen, je kan tenslotte hier ook geskimt worden om de hoek) Er is echter maar 1 automaat in Pipa waar je met een nederlandse bankpas kan pinnen en die wil nog wel eens leeg zijn. Zorg dus dat je niet bankroet ben op het moment dat je wil gaan pinnen maar doe dit enkele dagen van tevoren zodat je wat speling hebt. De pinautomaat zit in een soort overdekt winketcentrumpje aan de hoofdweg kan niet missen. Er zijn daar ook enkele wisselkantoortjes tegen de ongunstige koers natuurlijk. Verder veel plezier in Pipa echt een aanrader…
Ik weet niet in hoeverre deze info handig is om te weten, maar toen ik in Rio was (niet Pipa dus), had ik problemen met het pinnen bij gewone pinautomaten van banken omdat bijna niet 1 bank mijn credit card (visa) accepteerde. Ik vond uiteindelijk maar 1 bank die het wel deed (ben de naam vergeten, volgens mij 1 met een groenig logo?)
Het lag trouwens niet aan mijn pas (door beschadiging oid) want mijn reisgenootje uit duitsland had precies hetzelfde:S
Ik zou zeggen, neem dus in elk geval dollars mee om in nood te kunnen wisselen, maar das zowiezo eigenlijk altijd wel handig.