Pinnen in SP? Geldzaken BR

Volgende week ga ik naar Sao Paolo. Hoe zit het met pinnen daar?

Hoe zit het met stranden in de buurt van Sao Paolo en overnachtingsmogelijkheden daar?

Heb je in Brazilie ook het gegoochel met dollars zoals in Afrika of moet je gewoon riais op zak hebben?

Wordt Mastercard creditcard ook wel geaccepteerd?

Rosa

Volgende week ga ik naar Sao Paolo. Hoe zit het met pinnen daar? Hoe zit het met stranden in de buurt van Sao Paolo en overnachtingsmogelijkheden daar? Heb je in Brazilie ook het gegoochel met dollars zoals in Afrika of moet je gewoon riais op zak hebben?
Wordt Mastercard creditcard ook wel geaccepteerd?

Je kunt bij elke Banco24horas (rode automaten die ook in supermarkt te vinden zijn) pinnen met een normale bankpas met cirrus - meastro logo. Mastercard wordt op de meeste plaatsen geaccepteerd, supermarkten, hotels, winkels e.d.

Je kunt het beste op het vliegveld pinnen (Guarulhos) en R$ meennemen voor de kleine uitgaven. Je hebt dan ook de beste (dag)koers en betaald R$ 10 kosten + kosten NL bank (plm. 1,85 euro bij ING) Je kunt dan ook beter een groter bedrag pinnen. Dollars is lastig want die moet je wisselen bij een bank die weer een vette provisie rekend. Het banksysteem van Brazilië behoort tot een van de meest moderne ter wereld en je kunt tegenwoordig in vrijwel elke redelijke stad pinnen en met creditcard betalen.

Stranden in de buurt van SP vindt je in de litoral noord, Bertioga, São Vincente, Santos en litoral zuid: Itanhaém, Praia Grande… In het hoogseizoen: jan-febr zit alles aardig vol! Op tijd boeken van een pousada is aan te bevelen omdat ale Brazilianen in deze periode naar de kust trekken.

1 like

Wij hebben twee keer geprobeerd te pinnen op het vliegveld. Er was maar een automaat beschikbaar (ergens helemaal beneden) en deze werkte beide keren niet. Verder hebben we geen problemen gehad met pinnen. Ik zou toch in Nederland vast wat geld omwisselen al is de koers niet altijd even gunstig.

1 like

Als het goed is staat er een Banco24horas pin automaat in terminal 1 (internationale aankomst). Het kan zijn dat hij buiten bedrijf is geweest. Gebeurt helaas wel vaker dat de automaten leeg zijn of in onderhoud. Een klein bedrag vooraf wisselen is dan inderdaad wel handig.

Tip: probeer ook eens te pinnen bij andere automaten van b.v. Bradesco. Met sommige pasjes wil het wel eens lukken omdat de betreffende bank een overeenkomst heeft.

mijn ervaring bij het pinnen is dat Banco do Brasil de goedkoopste transactie biedt, Bradesco is bij de duurste … maar da’s dan ook tov een belgische bank, de tarieven kunnen onderling verschillen
bij Bradesco ook al verschillende keren tegen een limiet van 400R$ aangelopen (terwijl direct daarna het toch mogelijk was om bij Banco do Brasil 1000R$ te pinnen) en dan lopen de kosten natuurlijk heel snel uit de hand wand je betaalt een forfaitair bedrag per transactie, misschien goed bekeken van Bradesco uit maar niet bepaald klantvriendelijk !

tropische groet

ixke

1 like

Ik heb nog gekeken op het vliegveld Guarulhos maar de twee Banco24horas pin automaten staan er nog, alleen het grote reclamebord met de naam Banco24Horas boven de automaten is verdwenen. Deze automaten staan bij terminal 1. Handig als je op Guarulhos aankomt en geld wilt pinnen.

Hoi,

Weten jullie of die pinautomaten op t vliegveld 24-7 open zijn?

tnx!

Ik heb het me allemaal nog eens voor laten kauwen door mijn bank:
-betalen Maestro (bijna overal mogelijk in SP): gratis
-betalen MasterCard (bijna overal mogelijk in SP): gratis

-geld opnemen Maestro (vaak mogelijk): gratis vanuit Nl., soms toeslagje Br. bank
-geld opnemen MasterCard (vaak mogelijk): 4,50 vanuit Nl. + soms toeslagje Br. bank

M.a.w.: vermijd geld opnemen met credit card, voor de rest maakt het niets uit
:ninja:

Rosa,
al dat gratis gedoe …
mijn ervaringen : in princiepe is betalen met een kaart VERPLICHT gratis hier, MAAR sommige handelaren rekenen toch een supplement of ze verkopen je gewoon niet, dus toch altijd beginnen met een prijs te vragen “a vista” of “com dinheiro”, dan pas je kaart bovenhalen zie je gelijk de ernistige en minder ernstige handelaren boven komen :wink:

geld opnemen gratis … ik hoop dat het klopt, voor een belgische kaarthouder kan een geldopname al gauw een 10euro kosten en je kan max 1000R$ (400€) per keer en max 1500R$ per dag afhalen, dus heb je bvb 600€ nodig dan kan je dat tot 20€ kosten
het scheelt ook van welke bank hier je geld afhaalt : Banco do Brasil is de goedkoopste, HSBC en Bradesco behoren bij de duurste

tropische groet

ixke

Ik heb nog nooit gratis geld kunnen pinnen in Brazilië in de 5 jaar dat ik hier woon. Via de ING bank (NL) betaal ik tot nu toe 1,85 euro en Banco24Horas rekend R$ 10 per keer. Daarom pin ik altijd een flink bedrag (meestal maximum). Ik heb geen idee waar die bankman het over heeft met alles gratis…

gratis betekent: vanuit de Nl. bank gezien, zonder extra kosten, alleen met valutawisselcommissie. Geld opnemen met een credit card is in die zin NIET gratis, want bovenop de valutawisselcommissie komt er bijv. bij de ING nog een bedrag van 4,50 per transactie overheen. Sommige Braziliaanse banken rekenen ook nog een bedrag, maar daar ging het hier niet over.

Waar het mij hierom gaat: de mensen te waarschuwen: neem niet geld op met je credit card, want dat is het duurste.

Pinnen kan ondermeer bij de volgende banken

HSBC (geen extra kosten)
Citybank (Let op rekend 10 real)
Banco24horas (Let op rekend 10 real)
Bradesco (geen extra kosten)

In de meeste grote winkelcentrum’s en de grote supermarkten staan vaan ook automaten van Banco24horas en Bradesco.

1 like

Een beetje late reactie:

Geld pinnen in het buitenland met een pinpas van de ING is inderdaad gratis, als je het zogenoemde Betaalpakket of Royaalpakket hebt (wel betalen voor dat pakket natuurlijk); niet gratis met het BasisPakket.

ING heeft trouwens een tijd terug wel de maximumopname verlaagd van Euro 750 per dag naar Euro 500 per dag. Het duurde even voor ik door had waarom ik steeds ‘maximum bedrag overschreden’ in beeld kreeg bij de Bradesco.

geen idee waar jij ontdekte dat HSBC en Bradesco gratis zouden zijn
naar mijn ervaring (met belgische rekeningnummers welliswaar, waaonder ING …) zijn dit net de banken die de duurste kosten aanrekenen …

tropische groet

ixke

Geld pinnen bij automaten van de Bradesco is in mijn inmiddels jarenlange ervaring met Postbank/ING en SNS Bank (beide uit Nederland) inderdaad gratis (althans voor wat betreft Bradesco). De Nederlandse pinpassen zijn Maestrokaarten.

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat Bradesco onderscheid mag/kan maken tussen Maestrokaarten uit verschillenden landen. Gebruiken de Belgische ING en andere Belgische banken soms een ander netwerk dan Maestro?

PS: we heben het hier, als ik het goed begrijp, over de opslag die de Braziliaanse banken bij de transactie aan de flappentap extra rekenen, niet over de kosten die de bank, waarvan je geld afschrijft, later afrekent. Die Braziliaanse extra kosten worden ook netjes op het scherm aangegeven, voordat je definitief akkoord gaat (en achteraf op de bon).

helaas zijn de belgische (ING, DEXIA, CITIBANK) maestro-klanten dus blijkbaar bijlange niet zo verwend als jullie ollanders :wink:

greetz from the tropIX

Dat is opvallend. En inderdaad in deze zijn we dus verwend, als Ollanders.

Groet!

Er zijn ook credit cards waar t niet voor geldt.
Ik heb VISA (via de ANWB) en de koers die je krijgt is de zgn middenkoers, dus beter dan wanneer je cash om zou wisselen en de kosten zijn 1% met een maximum van €1,50. Dus een klein bedrag pinnen is ook geen probleem.
Toeslag van braziliaanse bank voor zover mijn ervaringen enkel bij de Banco 24hs. Rest rekenen geen extra kosten. Opname bij Banco do Brasil niet mogelijk.

Ook de Visa Card van verschillende Duitse banken, o.a. DKB, zijn gratis als pinpas te gebruiken in het buitenland.