Bradesco weigert pasje

Sedert enkele dagen accepteert Bradesco mijn geldige pasje van Nederlandse bank niet meer. Steevast krijg ik ‘cartão vencido’, kaart verlopen, te zien. Bank in Nederland zegt dat pasje geheel in orde is. Bij Banco do Brasil is er met zelfde pasje geen probleem. Meer mensen deze ervaring? Zit er beleid van de Bradesco achter?

Bradesco is systematisch problematisch met buitenlandse kaarten
Ook de duurste om geld te pinnen via een credit-kaart bvb.

Ik woon nu in totaal zo’n drie jaar in Brasil en ook tijdens mijn reizen daarvóór had ik zelden of nooit een probleem bij de Bradesco. Integendeel. Ik ving vaker bot bij de Banco do Brasil.

Mochila,

Hier zullen wij van mening verschillen, maar ik ga in deze met IXKE mee, Bradesco en nog een paar van die banken hebben gewoon problemen met het goed ondersteunen van MAESTRO.

Gasten die ik zo nu en dan uit europa ontvang, ondervinden vaker problemen om te pinnen bij diverse bank instellingen, ondanks de aanduiding MAESTRO / CIRRUS op de automaten.

Over het algemeen, mijn ervaringen dus over geheel BR en over vele jaren bekeken, gaat het bij de Banco do Brasil juist altijd goed en kan ik stellen dat de gasten er nooit problemen ondervinden te pinnen met hun Europese bankpas of Credit Card.

@ Alle Toeristen

Als toerist wel even opletten dat je op de vraag een keus te maken tussen “Credito - Debito” kiest voor "Debito", dus ook als je een Credit Card gebruikt, dan kun je vervolgens verder zonder problemen met je pin transaktie. (Ook als gekozen is bij de taalkeuze voor het engels, krijg je deze keuze Credit - Debet vraag.)

“Credito” is een verwerkings methode die voor ik weet alleen maar op BR uitgegeven kaarten kan worden toegepast!

Uiteraard wist Mochila bovenstaande na 3 jaar al en is er een ander probleem, of gewoon bij Banco do Brasil blijven pinnen, dat is echt goedkoper in de kosten.

Aant POA /RS

nee hoor, toch niet, europese creditcards zijn hier (Brazilië dus) ook credito (ze gaan dus pas op het einde van de maand verrekenen en niet onmiddellijk wat “debito” betekent)

het is wel opletten voor Maestro gebruikers want europese banken zouden hebben beslist het gebruik van de kaart na 17januari a.s. uit te schakelen voor gebruik buiten Europa

dit zogezegd om fraude te beperken maar iedereen beseft maar al te goed dat banken hun klanten willen verplichten om geld af te halen via hun creditkaart, een formule waaraan ze veel meer geld verdienen dan bvb met een Maestro-kaart

informeer je dus bij je bank VOOR je vertrekt

Volgens mij ontstaat de verwarring doordat het in Brasil heel gebruikelijk is in termijnen te betalen, ook met een creditkaart. Terwijl ik met mijn in Nederland uitgegeven Visacard hier in Brasil niet in termijnen kan betalen.

Overigens ging mijn oorspronkelijke vraag over iets heel anders, namelijk dat Bradesco ineens buitenlandse kaarten aanmerkt als ‘cartão vencido’, ook als de kaart nog volop geldig is. Inmiddels heb ik van iemand anders gehoord dat hetzelfde het geval is bij een Bradesco in een ander deel van Brasil.

Bradesco weigert nu al dagen ook mijn NL pinpas.

Vervelend, want de Banco do Brasil mag beter zijn (niet in mijn locale ervaring trouwens), het voordeel van Bradesco is dat die veel meer geldautomaten en agentschappen heeft en dat de meeste Bradescoautomaten van Maestrologo zijn voorzien, dat is (bij mij in de buurt in ieder geval) bij de Banco do Brasil wel anders.*

Het verhaal van het buiten Europa onbruikbaar worden van pinpassen met Mastrologo lijkt zich te beperken tot Belgische pinpassen. Zie bijvoorbeeld hier. Wilden de Belgische banken kort geleden niet de maximum geldopname voor ouderen beperken? Dat is na een storm van protest teruggedraaid.

• Grappig, maar ook vervelend: bij de Banco do Brasil bij mij in de buurt was maar een van de acht (of zoiets) geldautomaten van Maestrologo voorzien. Die gaf om de haverklap storingen. Op een dag was het apparaat weg. “Ja, die hebben we in de kelder gezet, die gaf zo veel storingen.” Op de vraag of die dan niet vervangen werd kregen we louter glazige blikken, dat was een nieuw idee.

Hier is dat precies zo; alleen ging de automaat niet naar de kelder. Weken achtereen werkte de enige Maestro-automaat bij de Banco do Brasil niet. Als ik er iemand op attendeerde, kreeg ik ten antwoord: ja, we kunnen er niets aan doen …
Nu heeft de Banco do Brasil twee automaten met Maestrologo, tegen de Bradesco zes of zeven.

Even informatie gevraagd bij mijn Nederlandse bank, de Triodosbank.
Ook na 17 januari kan ik gewoon geld blijven opnemen. Het gaat alleen iets kosten: euro 2,00 per transactie en 1 procent koersopslag.

Ik heb ook een keer last gehad van pinnen bij een bradesco bank. maar een paar dagen later ging het wel weer.

bij banco brasil kan ik overigens sowieso lang niet altijd pinnen.

Ik ben dus niet de enige, in juli heb ik 3 weken in São Luis bij geen enkele bank kunnen pinnen. Gelukkig hebben wij daar familie die ons financieel heeft geholpen, maar als toerist is zoiets een drama. Mijn advies neem zowiezo wat contant geld mee.

in juli heb ik 3 weken in São Luis bij geen enkele bank kunnen pinnen

Dat van juli lijkt een (vreemd langdurige) storing van het internationale bankennetwerk. Nu is het probleem beperkt tot de Bradesco. De Banco do Brasil en de Caixa 24horas werken wel, naar ik aanneem andere banken minus Bradesco ook. Caixa 24horas kost wel liefst R$ 12 voor geldopname met buitenlandse pinpas. Maar als je erom verlegen zit, natuurlijk wel een oplossing.

ik weet niet hoe Bradesco werkt
maar bij sommige (oudere) terminals van de Banco do Brazil gaat dit als volgt
(informatie uit de hand van een bevriende directeur van de BB)

een terminal heeft een lezertje waar ze 1 of ander chip-systeem inpluggen met een vooraf bepaald aantal geldafhalingen voor buitenlanders, eens dat aantal bereikt dan kan men dus geen geld meer uit die terminal halen!
en de bankmanager moet dan een nieuwe “oplaadkaart” bestellen
sommigen doen dit vlot, anderen wachten gewoonweg tot wanneer ze voldoende klachten van klanten (lees “buitenlanders”) krijgen om tot actie over te gaan
andermaal een voorbeeld van “extremamante efficiente” hier in dit land

dit kan misschien wat licht werpen over het waarom :slywink:

tropische groet