Hallo,
Ik ga 15 oktober voor 2 maanden naar Rio de Janeiro. Mijn vraag is: heb ik hiervoor een creditcard nodig of lukt het ook wel met mijn huidige bankpas (ING)?
xx Lian
als je je bankpas met MAESTRO wenst te gebruiken
moet je OP VOORHAND vragen aan ING om je kaart te laten deblokkeren voor gebruik BUITEN de Europese Unie (dit is zeker zo voor Belgische gebruikers, voor Nederlanders durf ik me niet direct uitspreken, misschien weten andere forumleden dat)
tropische groet uit Bahia
Voor Nederlandse gebruikers geldt dat naar mijn beste weten niet.
Creditcard heb ik nog nooit gebruikt in Brazilië. Pinpas volstaat. Houd er wel rekening mee dat er wel eens een storing is en dan ben je ven onthand. Gebeurt niet vaak, maar ik heb in de loop der jaren al wel enkele keren meegemaakt. Wat baar geld achter de hand hebben kan raadzaam zin.
Ik zou zeker een cc meenemen. Nederlandse bankpassen zijn gemakkelijk te kopieren en skimmen komt regelmatig voor. Ook is een cc handig als je online een ticket wil kopen of een hotel/hostel wilt reserveren.
Betaal hier regelmatig met pinpas of cc, loop niet graag met veel geld in m´n portemonnee. (ook in nl niet)
@saywat maar ik heb onderdak en vliegtickets al helemaal geregeld als ik daar aan kom…
Sowieso ben ik niet van plan grote bedragen op mijn bankpas te zetten, ik denk dat ik liever even naar huis bel of ze dan weer eventjes een klein bedrag van mijn spaarrekening over willen zetten (zodat ik minder kwijt ben ALS ik geskimd wordt)
maar een cc aanvragen, kost dat veel geld?
maar een cc aanvragen, kost dat veel geld?
Bij de ING (Nederland) kost een Betaalpakket Euro 8,25 per kwartaal voor betaalpas en creditcard (extra creditcard voor partner). Schijnt de goedkoopste te zijn.
[Je betaalt dan in Brazilië ook geen vaste opnamekosten bij geld pinnen met je pinpas, althans niet aan de ING (wel de gebruikelijke koersopslag). Afhankelijk van bank en automaat, waar je geld pint, betaal je soms wel een servicetoeslag aan de Braziliaanse bank.]
Wat skimmen betreft: let vooral in toeristische gebieden goed op afwijkende mondstukken op de automaten.
@Bert Die machines zijn echt niet te herkennen. Ik heb al van zoveel NL-ers gehoord dat ze zijn geskimmed, goed opgelet…twee handen boven het toetsenbord. Bij mij werd er pas geld vanaf geschreven 5 weken nadat ik terug in NL was, niet te achterhalen waar het gebeurd is. Bij Brazilianen komt het veel minder vaak voor, zij moeten ook twee codes invoeren tijdens het pinnen. Misschien dat het daar aan ligt?
Anyway ik neem altijd liever het zekere voor het onzekere. En ik vind het handig dat je met een cc een backup hebt voor als je bankpas geblokkeerd is of kwijtraakt. Anders ben je afhankelijk van western union transacties, wat overigens wel prima werkt overigens.
Goedkope cc is ook http://www.ohra.nl/creditcards/informatie/index.jsp 17,50 per jaar.
Met mijn bankpas kan ik bij bradesco en banco do brasil zonder transactiekosten pinnen. Bij HSBC, Citibank, Banco24horas moet ik betalen.
Het skimmen is een veelgehoord probleem, maar het merkwaardige is dat ik dat alleen hoor van buitenlanders. Misschien ben ik geen goede maatstaf.
Er is sinds kort een nieuwe wet in Rio dat je geen werkende mobiele telefoon mag meenemen in de bank. Het kon er wel eens mee te maken hebben, maar of het helpt, als niemand dat controleert, is weer wat anders.
In principe pin ik alleen bij automaten die in de bank staan, tijdens openingstijden en waar duidelijke bewaking is. Het bewerken van de automaat lijkt me dan toch wel een stuk lastiger.
nee hoor, ook Brazilianen zijn er het slachtoffer van
een vriendin van me uit Aracaju (Sergipe) werd er vorig jaar eveneens het slachtoffer van
en ook in Bahia mag je NIET meer TELEFONEREN in een BANK !
omdat, er van dat ongeregeld in de banken hun ‘toekomstige slachtoffers’ zat te observeren en dan gauw de gegevens doorbelden naar medeplichtigen die buiten de bank wachten en dan het slachtoffer volgen en op het ‘gepaste moment’ je van je kaart beroven en onmiddelijk gaan pinnen
hoe dank ook, het werd hierboven reeds vermeld,
DEK ALTIJD JE HAND AF ALS JE JE PINCODE INTOETST !!!
maar ook, sta je geld niet na te tellen (je hebt sowieso toch altijd ongelijk in een discussie met de bank als zou blijken dat je te weinig gekregen hebt) terwijl iedereen er staat op te kijken !
tropische groet uit Salvador da Bahia