(origineel bericht op be-more.nl)
Phnom Penh
Stiekem raakte ik toch een beetje gehecht aan mijn stek in Bangkok. De hitte, de herrie, de dagelijkse conversaties met tuktuk-drivers over waar ik allemaal heen kon voor 10 baht. (= ongeveer 30 cent). Ik raakte er aan gewend. Waar ik een paar dagen eerder eigenlijk zo snel mogelijk weer weg wilde, bleek nu in 3 dagen mijn ‘thuis-ver-van-huis’ te zijn geworden. Ik vond het dan ook enigszins jammer om weer weg te gaan. Niet dat ik nog van plan was allerlei dingen te ondernemen, (want Bangkok heb je met drie dagen wel gezien) maar juist om afscheid te nemen van het pseudo-veilige gevoel. Het volgende feest wacht namelijk, in Cambodja.
Na een korte vlucht van een uurtje kwam ik vanmiddag aan in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh. De drukte en herrie van het verkeer worden hier, vergeleken met Bangkok, naar een nog hoger plan getild. Scooters bepalen het straatbeeld tot in de verste verte en het lijkt een gewoonte om na elke 250 meter te toeteren. Het guesthouse waar ik op dit moment verblijf ligt jammergenoeg aan een zo’n zeer drukke weg met idem verkeer. Daarnaast ligt het ook op een steenworp afstand van de luchthaven, waardoor ik een waanzinnig uitzicht over de start en landingsbaan heb. Hebben ze toch nog een beetje aan me gedacht! (Ik ga weleens vliegtuigen spotten) Echt lekker slapen zal het waarschijnlijk dus niet worden. Het is dan ook gelukkig maar één nacht. Morgen staat er een rit naar het zuiden op het programma die enkele uren in beslag zal gaan nemen. Op de uiteindelijke bestemming, Kep gardens, zullen wij dan morgenmiddag aankomen.
Ik houd jullie op de hoogte!