Ik ben nu in Battambang en wil over een paar dagen naar PP. Nu lees ik net op FB dat een meisje een ‘bagsnatch’ heeft gehad. Alles weg. Als ik mijn rugtas gewoon, net als altijd, op mijn rug of buik hou op twee schouders (eventueel met extra sluitingen vast) dan is er toch niet zoveel aan de hand? En bij terrasje been er doorheen of op schoot houden?
Meestal neem ik, als er geen kluis is met eigen slot/code, mijn paspoort ed mee overdag. Daar niet doen? En op hotel vertrouwen?
Daarnaast wil ik na PP naar Kratie. Hoeveel dagen is leuk daar? En kun je vanuit daar naar het zuiden van Laos? Ik wil dus via het zuiden Laos in en dan schuin omhoog naar Vientiane en dan weer naar Bankok. Heb zo’n 2,5/3 weken. (moet 11-2 terug zijn in bangkok). Tips wat ik moet zien in het zuiden? Of liever toch vliegen naar het noorden? Ik hoor weinig mensen over het zuiden van Laos namelijk…
Wees niet te bang voor dat ‘‘bagsnatch’’ gebeuren, ik weet niet in wat voor omstandigheden dat is gebeurd maar als je je tas op je rug heb om beiden schouders is er weinig aan de hand.
Hotels en zeker de goedkope in Phnom Penh moet je wel ff opletten, zorg dat je niks bij het raam houd kwa tassen of wat dan ook, er word veel gestolen vanuit hotels en dat gaat allemaal doordat ze via het raam lopen te vissen, hou het dus uit het zicht van het raam.
Hangt er vanaf wat je leuk vind in Kratie, hoofd attractie daar zijn natuurlijk de dolfijnen maar aangezien je door wil reizen naar Laos zou ik 2 nachten doen in Kratie.
dag van aankomst, volgende dag de dolfijnen en de dag erna vroeg vertrekken naar Laos. (er gaan bussen)
Ben zelf nooit in Laos geweest maar ik weet dat er een aantal plaatsen zeker de moeite waar zijn op weg naar het noorden, ik denk dat je daarvoor het beste de backpackers raad kan vragen want die heb ik erover gehoord en waren enthousiast daarover.
2,5 week is genoeg om PP te bekijken dan Kratie en zo naar Laos gaan en te eindigen in BKK, je ken ervoor kiezen om wat langer in Cambodja te blijven en naar Mondulkiri gaan, daar zijn natuurlijk tempels te bezichtigen maar ook watervallen en inheemse stammen. mondulkiri is 2 uur van Kratie vandaan naar het oosten.ook Ratanakiri is een optie met watervallen en een groot vulkaan meer, dat is 2 uur noord oostelijk van Kratie.
Onderweg naar Kratie kan je ook stoppen in Kampong Cham daar rijd de bus doorheen op weg naar Kratie en is een heel leuk plaatsje aan de Mekong rivier. maar niet echt veel te beleven naar mijn mening. tenzij je een brommertje huurt en rondrijd want de omgeving is wel mooi en zeker Phnom Srey en Phnom Proh ( vrouwen heuvel en mannen heuvel) zijn 2 heuvels naast elkaar met tempels erop en ertussen in een klein killingfield met grote buddha`s en een mooie tuin. is ong 5 km buiten Kampong Cham.
Anders vanuit Laos Thailand in en dan naar Chiangrai/Changmai kan dat van harte aanraden vanwege de natuur en prachtige steden. Vanuit Chiangmai vlieg je makkelijk en goedkoop op BKK of kan je de trein pakken.
ik ben al een aantal keer in Phnom Penh geweest en heb het telkens als een prettige stad ervaren. Buiten zaken die in elke grote stad kunnen gebeuren, en hier en daar een eventuele mindere buurt, is Phnom Penh m.i. een veilige stad.
Ben net terug van Laos en heb voor het noorden gekozen. Laos is prachtig, maar in het noorden wat makkelijker en meer te doen. Pakse schijnt een doorsnee plaats te zijn, maar dat heb ik alleen van horen zeggen. Het Bolaven plateau o.a. moet wel prachtig zijn, dus er zal genoeg te zien zijn. Tussen Pakse en Vientiane zijn niet veel toeristische plaatsen, maar misschien is dat net wat je zoekt. Vientiane is een leuke stad voor twee dagen, maar is weer niet te vergelijken met bv Luang Prabang.
Bedankt voor de reacties en tips zover. Ik wilde morgen gaan kijken of ik vast een guesthouse kan regelen in PP. Niet een heel goedkope, en ik ga even uitzoeken of ze een locker hebben. (als ik mijn mobiel met cambodjaanse sim terug kan vinden…pfff…)
Het lastige is dat ik dus in Phnom Penh ‘eindig’. Dan is het wel een hele omweg om naar Vientiane of ik zou moeten vliegen (slik…225 euro!). Naar Bangkok kan idd met de nachttrein. Of misschien toch nog een keer vliegen. Alleen met vliegen zit je echt aan de dag vast en met de trein ben ik wat flexibeler.
Pakse hoor ik idd ook veel mensen over. Heel relaxed is het daar geloof ik?
Ik zoek niet echt niet-toeristische plaatsen daar ik alleen ben en de eerste keer backpacken.
Ik wilde idd naar Kratie voor de dolfijnen. Echter die andere dingen lijken mij voor mij niet handig omdat ik geen malariapillen slik. Ik moet dus een beetje nabij de grotere steden blijven.
Chiang Mai ben ik ‘al’ geweest (bkk, chiang mai, phuket, kho phiphi, koh lanta, ao nang, Railay, ton sai bay, bkk, ayuthuya, kanchanaburi, bkk, siem reap, battambang…) maar kan ik wel 1 nachtje doen voor de nachttrein gaat naar bkk.
Ik heb vanaf vandaag precies 4 weken om in Bangkok terug te zijn. Dan moet ik namelijk iemand oppikken.
Okey, Ik ben met 4 anderen naar kampong Cham,Kratie,Ratanikiri en Mondulkiri geweest geen van ons alles heeft malaria pillen geslikt om eerlijk te zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het onzin is want je weet het maar nooit.
Maar ik zou adviseren om na PP naar het noorden te gaan en iig 2 van deze plaatsen mee te pakken en dan via het zuiden naar vietiane te gaan vanwaar misschien trug te vliegen naar BKK? luister goed naar andere backpackers hoe hun het doen.Ik zelf ben geen backpacker en heb nooit echt op die manier gereist, maar denk dat je een hoop goede ideeen krijgt van hun aangezien iedere backpacker die in cambodja is ook Laos meepakt in hun reis.
Als je googeld vind je wel een hotel/guesthouse die jou het beste lijkt, ik ken veel hotels en de stad zelf aangezien ik er woon. weet niet waar jou voorkeur naar uitgaat van locatie en jou budget anders zou ik je misschien wat kunnen aanbevelen.
Uh…nu snap ik het even niet. Het Noorden van Cambodja bedoel je? En dan toch via het zuiden Laos in? Ik zal eens even een berichtje plaatsen in het Laos deel!
Ondanks dat ik PP fantastisch vond heb ik wel ervaren dat voorbijgangers op scooters je alles af proberen te pakken wat ze zien.
Ik liep een keer met een stekker van mijn camera in de hand om hem te laten maken in een camerazaakje in het centrum, de 500 meter die ik daarvoor moest lopen hebben 2 scooterrijders misgegrepen in een poging de kapotte stekker uit mijn handen te grissen! Vanaf toen ben ik beter op gaan letten maar ook in de tuktuk werd ik gewaarschuwd de tas goed tussen mijn benen in te klemmen in het midden van het voertuig en heb ik verscheidene scooterrijders opzichtig naar binnen zien kijken.
Begrijp me niet verkeerd, ik vond de cambodianen erg vriendelijke en behulpzame mensen maar ik raad je aan om vooral in PP goed op je spullen te letten
Uiteindelijk heb ik me geen moment onveilig gevoeld in Phnom Penh. Ben wel altijd op mijn hoede geweest: rug op beide schouders en buikklip vast of zo ver mogelijk van de drukke kant van de weg lopen.