Ik was met een klein internationaal groepje. Wanneer mijn partner tijd had gehad, dan had ik een auto gehuurd. Jordanië is goed zelfstandig te doen. Alleen Amman is groot en kan druk zijn, maar je zou Madaba als alternatieve overnachtingsplek kunnen kiezen. Groepsreizen zijn duur, maar er is wel veel voor je geregeld.
Bij HI zie ik alleen 8 of 15 daagse reizen en zo te zien vliegen ze met ArkeFly.
Bijna alle reisorganisaties bieden een soortgelijke reis met dezelfde hoogtepunten. Ik heb vooraf een onderzoekje gedaan en het verschil is vaak wat al/niet inclusief is. Soms een dag langer of korter. De vertrekdag valt midden in de week of in het weekend. Daarnaast met rechtstreekse vluchten of met overstappen waarvan via Istanboel me geloof ik nogal vermoeiend leek (late of vroeg tijdstip).
In de reisgids staat de 10 daagse wel , komt omdat je dan nog de laatste 2 nachtjes in aqaba verblijft aan het strand. Arkefly is geen probleem voor ons. Gegarandeerd vertrek. En ik heb prijzen vergeleken met vele andere aanbieders . holland international kwam hierbij met een mooie prijs uit de bus. Hebben ook met HI een rondreis in Cuba gedaan en is erg goed bevallen … Ik heb ook wat reizen naar Jordanie zelf samengesteld (zelf rijden en ook met prive chauffeur) maar de zelfde route was met de groepsrondreis toch goedkoper met het totaal plaatje We hebben nog tijd genoeg want dit jaar november is helaas niet door gegaan, dus hopelijk november 2015 wel.
Een heel goed idee om Madaba te kiezen om te overnachten, dat is DE mozaiekstad van Jordanië; ik heb er met veel plezier rondgewandeld.
Een goed hotel en naar mijn weten alleen bij Amerikanen en Australiërs bekend: Hotel Granada. Dat ligt in upper-Amman, bij de 1e cirkel en 5 minuten lopen van Rainbow Street = centrum.
De rondreis van Arke de ontdekking van Jordanie is voor de meeste dagen obv LO. Wat ben je zo ongeveer kwijt voor een lunch en avondeten en wat drinken tijdens de rondreis(grove schatting) en in het hotel in Aqaba Radisson Blu Tala Bay? Ik weet dat alcohol duur is maar wat kosten gemiddeld de gewone drankjes koffie/thee frisdrank in de hotels in Aqaba?
Alvast bedankt !
Ik heb geen ervaring met prijzen van koffie/thee/frisdrank in hotels in Aqaba, maar de meeste hotels zijn daar in het hogere prijssegment, dus daar zullende prijzen ook wel naar zijn. Waarom niet in een plaatselijk theehuisje wat gaan drinken? Goedkoper en je ontmoet meteen de locals!
Ooo maar dat zullen we ook vast nog gaan doen hoor maar ik was gewoon benieuwd wat de prijzen tijdens de rondreis ongeveer zijn van drankje en eten en wat de prijzen in het strandhotel zijn voor drankje en eten. Aangezien wij de laatste 2,5 dag nog effe willen relaxen aan het strand
Toets ik Petra op google in, krijg ik 90% foto’s van het klooster. Is er nog meer te zien in Petra? Kun je daar ook in, in het klooster of in andere gebouwen? In Turkije hebben we eens een excursie langs de koningsgraven gezien. Maar dat was puur foto’s maken vanaf de boot.
Tsja, het klooster is natuurlijk DE trekpleister van Petra, maar er is absoluut meer te zien! Neem alleen al de vele grotwoningen die je her en der kan zien/bezoeken met de mooie roze-rode kleuren. De Siq natuurlijk, de kloof waar je doorheen loopt om bij het begin van de oude stad te komen en er zijn heel wat ruines van gebouwen die absoluut ook de moeite waard zijn. Tentjes met souvenirs staan er ook, maar ik zou zeker ook goed naar de mensen kijken die erbij staan, want de mensen uit de Petra/Wadi Rum streek zijn prachtig! Dwaal rond, geniet van de diverse uitzichten, maak een wandeling en bekijk Petra by Night (moet ik zelf echt nog eens voor terug!).
Veel plezier!
Hoi Fransje,
Ik heb in 2014 de rondreis van Arke gedaan (1 week). Naast de reissom gaven wij 350 euro per persoon uit. Uit mijn hoofd gezegd was 120 euro daarvan al voor de gids (excursies, fooien etc.). Ik hoop dat je zo een beeld hebt.
In Petra kan je veel meer zien dan het klooster. Volgens mij zijn de foto’s die je ziet niet van het klooster overigens (dat ligt 200 traptreden hoog en daar komt niet iedere toerist). Je kan daar met gemak een dag rondlopen en dan heb je nog lang niet alles gezien. Je kunt het niet vergelijken met de Koningsgraven in Dalyan in Turkijke. Koop een trotter of een lonely planet oid en je stippelt op de kaart je route uit.
Ik heb zelf 2 dagen uitgetrokken voor Petra, dag 1 voor alle drukbezochte plaatsen en dag 2 voor de meer alternatieve wandelingen (in de bergen). De 2e dag kost ook maar 5 euro meer.
Meer info en foto’s over mijn reis naar Jordanië en Petra:
www.nielsreizen.be/reizen/jordanië-2014/
Bij aankomst “Petra by night”, is een aparte ticket voor.
Zorg dat je wat achteraan loopt en zo afstand neemt van herriemakers. Mystiek.
De volgende dag een ticket voor 2 dagen kopen. Zorg dat je voor openingstijd bij de ingang staat. Er is veel te zien.
Na de lunch de klim naar El Deir en nog verder voor mooie uitzichten. Onderweg thee drinken, met veel te veel suiker…
Later op de middag is het licht mooi om in het centrale deel nog tombes te bekijken (ook weer wat klimwerk).
De tweede dag wederom vroeg opstaan, met paspoort om aan te tonen dat het jouw ticket is. Nu als eerste beginnen met de klim naar High Place of Sacrifice, de klim van de eerste dag voelde ik nog wel. Daarna nog de overgebleven plekken.
Het kaartje uit de informatiefolder bij de ingang was op zich wel voldoende.