Petra

Beste Jordanië-gangers,
Volgende week vertrekken we naar Jordanië. Wij hebben een volle dag in Petra en ik zou graag vooraf bepalen welke ‘route’ we in Petra gaan lopen. Maar de reisgids bekijkende is er ‘teveel’ te zien. Hebben jullie tips voor een route in Petra? Wat moeten we zeker gezien hebben?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Wij zijn vorige week teruggekomen uit Jordanie. Je gaat een onvergetelijke reis tegemoet!
Petra hebben wij ook in een volle dag gezien. Tips:
Zorg dat je tegen 7u 's ochtend voor de ingang staat. Klinkt misschien maf, maar je zult de hele dag denken aan deze geweldige beslissing. Je bent namelijk voor de drukte in de rotsstad en kunt prachtige foto’s maken waar je alleen op staat :wink: Verder kun je de zwaarste trail (ad-deira) voor de hitte lopen. Geloof me, daar ben je achteraf heel blij mee. 45 min. Klim je alleen maar omhoog. Vergeet de graftombes niet. Ligt vrij vooraan en is niet zwaar om te lopen. Een trail die je in t begin van de middag kunt doen is de gele (ben de naam even kwijt). Start de trail vlakbij ad-deira. Je kunt ook starten vanaf de schatkamer, maar dan moet je een uur klimmen voordat je iets ziet. Wij liepen vanaf de andere kant en zagen meteen alle mooie tombes e.d. Wij zijn omgedraaid en hebben zo wel alles gezien, zonder de moeilijkste route te nemen. Verder wijst alles zich vanzelf. Het is er prachtig. Als je het park uitloopt is het dringen tussen de massa en ben je extra blij dat je zo vroeg bent gegaan. Het eten is er wel prijzig, evenals de entree. Petra by night is ook heel mooi. Fijne vakantie!

Via Wereldwijzer app

Een dag is inderdaad te weinig. Hoeveel wil je lopen? (wij liepen twee dagen meer dan 35 km per dag). Als je maar een dag hebt zou ik me beperken tot het standaard gedeelte. Misschien wel slim eerst door te lopen door de stad heen en de klim te doen naar de monestry dan kan je daarna langzaam terug naar de ingang. Heb je toch tijd en energie over dan kan je nog naar een van de high places klimmen voordat je eenmaal weer de siq ingaat.

Hallo! Wat geweldig dat je naar Jordanie op reis gaat en Petra gaat bezoeken. Natuurlijk een niet te missen stad als je in Jordanie bent!

Ik sluit me aan bij de 2 andere reacties. Probeer zo vroeg mogelijk aan de ingang te staan, dan is het nog niet zo druk en nog niet zo warm. Neem wel de tijd om door de Siq te lopen en letterlijk en figuurlijk even stil te staan voor de schatkamer als je de Siq uitkomt. Ik zou ook aanraden om meteen de klim naar boven te doen om naar het klooster te gaan. Die plek en uitzicht op de bergen is prachtig! Daarna kan je terug naar beneden gaan en de ‘standaard’ route volgen.

Niet vergeten, ook al spreekt het voor zich: neem voldoende water mee en doe goede schoenen aan!

Heel veel plezier!

Dank voor jullie reacties. Ik las ze net voordat we naar Petra gingen. De eerste dag stonden we om half 7 voor de deur. Genoten van de siq, waar we alleen waren. Bij de schatkamer was een groep van 10 ons voor. Maar zij vertrokken ook weer snel. Daarna de ‘standaard’ route vrij snel doorgelopen op weg naar het klooster. Hier waren we dus voor de hitte. Daarna de ‘standaard’ route terug gelopen en via de trappen naar de Hoge offerplaats gegaan en ook weer via de trappen terug (de gele route zonder de vallei). Vervolgens de koninklijke graven bezocht en uiteindelijk moe en voldaan teruggekeerd naar het hotel. De volgende dag zijn we om 6 uur nog eens door de siq gelopen en toen was er niemand bij de schatkamer. Magisch moment! Om 10 uur vertrok de bus, dus toen waren we alweer in het hotel. Schitterende reis gehad! Helaas geen puf voor Petra by night gehad, was op de avond van onze eerste dag en helaas niet de avond daarvoor. Maar dit maakt onze herinnering zeker niet minder mooi. Dank voor al jullie reacties.

Hallo!
Erg leuk om te lezen dat jullie genoten hebben van de stad Petra! :). Eventueel kan je Petra by night een volgende keer dat je naar Jordanie gaat bezoeken…