Pesos overgehouden na vakantie (die je niet kwijt kunt in NL/BE)? Post het HIER!

Wij hebben nog 1680 Argentijnse peso’s over na onze reis door Argentinie eind 2012. Iemand interesse deze over te nemen? Op te halen in Amsterdam of Almere.

Hallo, iemand nog intetesse in 650 argentijnse peso? (6x100 + 1x50). Overgebleven van onze rondreis Brazilie, Argentinie, Chili.
Waarde op dag van schrijven 97,50€ (volgens app) mag weg voor 85€

Oh ja. Pesos zijn gepind in februari dus geen oud geld. (pinbonnen nog aanwezig van reis)

Ik neem Argentijnse peso’s tegen de huidige waarde van de site dollarblue.net 10,11 vandaag. Ik woon in Amsterdam.

Ik was in februari en maart in Argentinie. Op dit moment krijg je valse biljetten van 100 pesos uit de pinautomaten in Argentinie. Het is ons gelukt om de 8 biljetten weer uit te geven. Maar je loopt kans dat het ook niet lukt. Wees alert.

Hola Emila,

Ik ben erg benieuwd wanneer jullie hier achter kwamen dat de biljetten vals waren die je hebt gepint… Zelf kan ik het me nauwelijks voorstellen…
Wanneer kwamen jullie er achter, direkt na het pinnen? Of was het iemand ( een taxi chauffeur bv) die melde dat ze vals waren?

Hoop dat je een reaktie geeft, en iets meer in detail por favor…
… om te voorkomen dat "wilde " verhalen de ronde gaan doen…

Saludos

Alex
San Lorenzo ( Salta)

over wilde verhalen en Argentinie geen gebrek

Hola nl2ar,
weet niet wat je wil zeggen…maar noem mij eens een land op waar het allemaal zo goed is geregeld? Nederland? Europa?
Ben eigenlijk benieuwd naar een reactie van Emila…

Hoi,

er kan van alles aan de hand zijn hier, maar dat er uit de pinautomaat valse biljetten komen, daar heb ik ook nog niet van gehoord.
Misschien was het zo, dat jullie toevallig de nieuwe biljetten kregen, met de beeltenis van Evita erop, in plaats van de normale met Roca erop. Er zijn zeker valse biljetten, dus zeker bij taxi’s e.d. moe je opletten, maar wij hebben hier nog nooit vernomen dat er valse biljetten uit de automaat zouden komen. het zou dus fijn zijn om te weten waar dat gebeurd is.
Van een mens kun je mogelijk valse biljetten weigeren, van de pinautomaat niet.
mocht het weer iemand overkomen, of mocht iemand twijfels hebben, stap meteen de bank binnen. is die gesloten, neem dan de volgende dag het pinbewijsje mee naar de bank. pinbewijsje is ook erg nuttig om aan het eind van de reis eventuele overgebleven pesos weer terug te (kunnen/mogen) wisselen naar euro’s.
groet,
stef

Hallo Hernandez,

Geen wilde verhalen,
Op moment dat wij bij de kasa in een supermarket gingen betalen, de medewerker nam het in haar handen en binnen enkele seconde gaf zij aan dat het vals was. Wij namen het terug en vervolgens gingen wij op een teras zitten en bij het overhandigen van het bijlet keek de ober ernaar om vervolgens aan te geven dat het vals is. Weer andere overhandigd en hij controleert de strip in het licht en deze werd wel geaccepteerd.
Later hebben wij alle biljetten op het bed gelegd om te controleren wat wel of niet juist was. wij ontdekten da bij 3 biljetten het strip en de nummers anders waren. De ene code loopt van kleine letter naar groot en bij de valse biljetten zijn alle letters even groot. Daarnaast zou het andere nummer in de brete aan de zijkant moeten lopen (in het rood) bij de nepperts lig deze in de langt en is in het zwart.

De daarop volgende keer dat wij gingen pinnen bij een Franse bank kregen wij wederom nog eentje. En dan weer in Ushuaia.
Wij waren niet de enigen die deze ervaring hebben gehad.

Het verhaal van de taxi chauffeur kennen wij. Deze wisselen snel jouw goede biljet voor een valse en zegt dan tegen jou dat het vals is.

Ik lees hier onderin over het binnen lopen bij een bank om met bewijs te laten zien dat het geld dat je uit het automaat hebt gekregen niet echt is. Je kunt dit nooit bewijzen want men zal zeggen dat je deze al in je bezit had. Wij waren in de weekend van carnaval, toen waren de banken t/m woensdag dicht.

Ik hoop je hiermee voldoende details te hebben gegeven om helder te maken dat dit echt serieus is.

Met vriendelijke groet,

Emmely

Een vreemd verhaal… Als ze briefjes van 100 peso goed kunnen vervalsen, zullen ze toch ook wel de cijfertjes van klein naar groter kunnen laten lopen zou ik denken. Ik heb ook echt nog nooit eerder gehoord (of zelf meegemaakt) dat er valse briefjes uit de automaat komen. Niet dat ik Emmely niet geloof, maar het klinkt zo onwaarschijnlijk. Ik ga het eens verder navragen hier en daar, ik ken wel wat mensen die bij banken en Prosecur werken.

EDIT: Een snelle edit, want wellicht dat ik er al achter ben :slight_smile: Wanneer was je in Argentinie, Emmely? Want er is vorig jaar een nieuwe serie uitgegeven waarbij de cijfers rechtsbovenin inderdaad niet in grootte verschillen en de cijfers linksonderin in het zwart zijn en horizontaal ipv diagonaal :slight_smile: Ik heb zelf vorig jaar ook een vriend van me “beticht” dat ie me vals geld had gegeven, maar het bleek een nieuwe serie te zijn. Ik heb toevallig 2 biljetten, zal ze even scannen en zo posten, dan kan je het zien. Ik denk dat dát het is geweest. Maar als je onlangs in Argentinie bent geweest blijft het raar dat ze die biljetten niet gewoon hebben aangenomen.

Voila, opgelost. Het is de “nieuwe” serie. Maar dan neem ik aan dat Emmely al een tijd geleden in Argentinie is geweest, want dit biljet is al ruim een jaar in omloop.

http://i45.tinypic.com/dpxusm.jpg

Hoi Mensen,
naar aanleiding van deze discusssie kon ik me vaag wat herinneren over een publicatie over wijzigingen in de nieuwe serie van 100 pesos “roca”. het heeft wat moeite gekost, maar ik heb een artikel kunnen vinden. Het lijkt me van groot belang in een kwestie als deze duidelijk de krijgen hoe het zit.
Dat is in 2010 gebeurd. De nieuwe biljetten worden in Brazilie gemaakt en zijn een klein beetje anders.
Zoals door Emmely beschreven, staat het nummer aan de linkerkant horizontaal en rechtsboven zijn alle cijfers van he nummer even groot. Beide versies zijn officieel en in omloop. zie hier de link:

http://www.extremista.com.ar/81898/nuevos-billetes-de-100-pesos-argentinos-hechos-en-brasil/

verder wil ik vermelden:
-dat het inderdaad belangrijk is om op te passen met biljetten van 100 (o.a.) omdat er inderdaad valse in omloop zijn.
-dat binnenkort de biljetten met Roca erop vervangen zullen worden door biljetten met de beeltenis van eva Peron.

Ik hoop dat we hiermee deze kwestie hebben opgelost:
de oplettende cassiere zag dat de biljetten anders waren, maar wist niet dat beide versies geldig zijn.

groeten,
stef

1 like

Hola Emmely,

Ook nog een reaktie van mij (sorry beetje late misschien)
Dank voor je uitgebreide en gedetailleerde mail… alleen het heeft mij nog steeds niet overtuigd dat de “valse” die je in bezit had uit de pinautomaat zijn gekomen. Onder “vals” versta ik dus niet briefjes van 100 met verschillende cijfergrootte of getallen horizontaal/verticaal rood of zwart… Zoals hier boven al duidelijk is gemaakt…
Valse briefjes zijn in iedergeval als de verticale ziverkleurige streep in het licht niet doorloopt (heb er 1 van een toerist uit BA - met de voor jouw bekende taxitruc- naast mij liggen). Zelfs de valse hebben een watermerk (beetje vergeelt maar toch…)

Je verteld niet waarom de kassamedewerker en de ober de briefjes teruggaven… Heb het hier zelf meegemaakt dat een Argentijnse vreemd naar de "kleuren combinaties en verschillende"cijfergrootes zat te staren toen ik haar een briefje van 100 overhandigde,maar nadat ze hem tegen het licht hield hem accepteerde…

Zelf denk ik voorzichtig dat er tussen de 8 biljetten met de door jouw genoemde criteria , weinig valse zaten…

Hoop dat je hier wat aan hebt en zeker ook toekomstige toeristen… Hou het in de gaten!!
Verder lekker genieten van dit mooie land… (dat laatste zinnetje heeft niet veel met dit thema te maken, maar het is wel zo…:zon02:

Alex
San Lorenzo (Salta)

Alex,

Ook de strip hebben wij bekeken en deze liep niet door. Dat was ook de controle die de ober had uitgevoerd.
Het is jouw keuze om te geloven of niet. Ik weet dat al het geld die we hadden uit de pinautomaat afkomstig waren.

Dat het niet goed gaat in Argentinie was hier op Discovery channel te zien een week voor mijn vetrek. Hier werd gewaarschuwd voor vals geld.\Groet,
Emila

Fus, je moet googelen op Argentijnse websites zoals http://dolarblue.net
het staat inmiddels op minstens 10 pesos op 1 euro. Mocht iemand overgebleven peso’s van een reis hebben en in Amsterdam wonen: ik heb interesse, ik vlieg eind april.

mijn mail: koekje64@gmail.com

Ben net terug vanuit Argentinië en ik kon daar mijn Dollar bij motorvrienden wisselen voor 10 pesos en euro voor 12 pesos. Dus wie naar argentinie gaat daar nooit pinnen of met creditcard betalen, en mijn pesos waren echt heb ze allemaal uit kunnen geven zonder uitzondering. Heb een stel gesproken dat naar Chilie gegaan was om eerst daar pesos te pinnen die om te wisselen tegen dollar en die in Argentinië weer tegen argentijnse pesos waren ze nog veel goedkoper uit als in Argentinië pinnen.

een andere mogelijkheid als je in Buenos Aires bent: ga naar Colonia, in Uruguay, pin daar dollars, verkoop ze aan “arbolitos” of vrienden in bsars, tel uit je winst!