Peru naar Colombia, vliegen of over land??

Hallo,
Deze winter wil ik naar Bolivia en Peru en daarna vrienden opzoeken in Colombia. Ik vraag me alleen af wat de goedkoopste en makkelijkste manier is om vanaf Peru (of evt. Bolivia) in Colombia te komen. Is het mogelijk om in het noorden naar Leticia te gaan, zodat ik vanaf daar een binnenlandse vlucht kan nemen? Begreep ook dat het in februari een stuk lastiger is om daar te komen ivm de regen. Enkeltjes naar Bogota zijn echter behoorlijk prijzig… Hopelijk heeft iemand goed advies! Bedankt alvast!!
Groetjes Shanti

Ik heb het eens onderzocht voor andersom: vakantie naar Colombia en misschien een vriendin in Cuzco opzoeken. Maar over land was het erg tijdrovend (weet niet meer precies), en vliegen van Bogotá (via Lima) naar Cuzco was US$500 enkele reis.

Ik ben wel een keer over land van Rio Branco (Brazilië) naar Puerto Maldonado gereisd, met allerlei bussen en een taxi colectivo. Misschien is dat een optie om te onderzoeken: via bussen en/of boten van Puerto Maldonado naar Manaus en van daaruit een (snelle) boot naar Leticia… is wel erg om denk ik… en ook daar is het wel regenseizoen dan, en zijn de wegen misschien niet goed begaanbaar. Ik was er in maart en toen kwam ik met die taxi colectivo wel wat andere auto’s tegen die vast zaten in modder, zelf had ik geluk en konden we goed doorrijden.

Ormeño en misschien ook andere busmaatschappijen bieden lange afstandsritten aan over grenzen heen maar dat zijn dan wel vele vele uren. Ik weet niet hoeveel uren dat is helemaal naar Colombia.

Het ligt eraan hoeveel tijd je hebt, misschien kun je ook nog een stukkie Ecuador meepikken om de busrit op te breken in kortere stukken.

Succes!

Er is een busverbinding Lima - Guayaquil - Quito - Cali - Bogotá - Cúcuta - Caracas. Twee maal per week. Zelf heb ik een keer het stuk Lima - Quito met hen gedaan. Er is iets over te vinden op de websites www.rutasenbus.com en www.perucaracol.com. Ik zie daar een prijs van 380 soles voor Lima - Cali.
http://www.hostellima.nl/

Bedankt, nuttige informatie over de bussen! Iemand ook nog enig idee hoe lang je er dan over doet??

Zoals te verwachten is dat niet zomaar te vinden op de website van Ormeño… het invullen van begin- en eindlocatie en een datum, weekt voor geen enkele datum die ik probeerde. Ook het klikken op Destinos en dan Cali, levert niks op behalve een lijntje van Cali naar Lima. Misschien ligt het aan mijn Mac?

Maar je zou ze wel kunnen mailen of bellen met die vraag. Hier staan wat aanbiedingen voor de ritten tussen Cali en Lima: Grupo Ormeño - Gente que une a la gente (maar zonder door te kunnen klikken naar details… tja…)

Ik heb wel een keer een rit van Lima naar Santiago de Chile in 1x gedaan. 1x, nooit meer! 54 uren, het werden er 57… de hel! Er kwam geen eind aan dat zitten in die bus! (ondanks tussenstops).
Alles langer dan 12 uren vind ik eigenlijk al vreselijk, en langer dan 24 uur echt niet meer te doen.

Als je kan vliegen voor niet zoveel duurder, zou ik dat doen.

Okee nog even voortbordurend:

Volgens Google Maps is Lima - Santiago 56 uur rijden. Dus dat komt wel overeen met die 57 uren die ik in een bus heb gezeten (incl. korte eet-stops en grensformaliteiten 1x).

Google Maps kan om de een of andere gekke reden niet de route berekenen tussen Lima en Cali of Quito en Cali. Misschien heeft het te maken met de grensovergang van Ecuador/Colombia?

Wel kan Google Maps de route berekenen tussen Lima en Quito: 24 uren; en tussen Pasto en Cali: 6,5 uur. Dus nog even wat uurtjes rekenen voor Quito - Pasto (5-6 uren gok ik?) en dan zit je denk ik in totaal voor Lima - Cali op ongeveer 36 uren? Maar wie weet komt daar ook nog wat bij voor eet-stops en grensformaliteiten (2x).

Ik ben zelf ergens half maart van Lima naar Iquitos gevlogen. Het is inderdaad regenseizoen maar dit betekent niet dat het de hele dag doorregent en een hoogstaande Amazone met kanotrips is ook de moeite!

Met hoog water is het verder makkelijker om van Iquitos de boot te nemen naar Letica/Tabatinga, de speedboot is een uurtje of 12!

In vervolg op mijn eerder bericht:
“Er is een busverbinding Lima - Guayaquil - Quito - Cali - Bogotá - Cúcuta - Caracas. Twee maal per week. Zelf heb ik een keer het stuk Lima - Quito met hen gedaan. Er is iets over te vinden op de websites www.rutasenbus.com en www.perucaracol.com. Ik zie daar een prijs van 380 soles voor Lima - Cali”,
krijg ik bevestigd dat de prijs inderdaad 380 soles is (ongeveer 100 euro) van Lima naar Palmira (op een uur van Cali), dat de bus één keer per week gaat, op woensdag om 09:00 uur vanuit Lima vertrekt en op vrijdag 20:00 uur in Palmira aankomt.
http://www.hostellima.nl/

Ook Crus del Sur is begonnen met Lima Bogota http://www.cruzdelsur.com.pe/
3 dagen 3 h en 45 min ,als je veel tijd hebt , waarom niet ? kost rond de 185 usd

crus del sur is wel betere servie an ormeno !
succes