Hm, dit is een lastige vraag. Ik vond alle 4 de landen erg mooi!
Alleen reizen in alle 4 de landen is zeker goed te doen! Ook in Peru en Bolivia kom je overal reizigers tegen. Qua veiligheid heb ik me nergens onveilig gevoeld!
4 weken is een prima periode. Voor Myanmar/Laos geldt natuurlijk dat je nog een extra vliegticket of iets dergelijks moet kopen, maar dat had je zelf ook vast al wel gezien.
Zelf heb ik een rondje gemaakt, Peru - Puerto maldonado voor jungle, cusco/machu picchu via Lake titicaca/Isla del sol naar La paz, Sucre, Potosi, Uyuni tour voor 3 dagen met drop off in San pedro de atacama (chili), daarna weer de grens over naar Arequipa, Huacachina, Lima.
Ik vond dit voldoende tijd, maar ik reis normaliter vrij snel. Het enige waar ik spijt van heb is dat niet meer de tijd heb genomen in Puerto maldonado en te lang in Lima ben gebleven.
De route vond ik erg gaaf, afwisselend. Tours en dergelijke vond ik vrij prijzig, al is Bolivia wel wat goedkoper. De bussen zijn er in verschillende prijsklasses, maar niet heel goedkoop. En het eten vond ik wel goedkoop als je voor een dagmenu kiest.
Myanmar ben ik zo’n 10 dagen geweest, iets langer zou beter zijn, maar je kunt in deze periode alle highlights zien. Laos vond ik qua natuurschoon erg mooi, en natuurlijk ook veel mooie tempels gezien. Vooral Luaprabang en omgeving vond ik erg leuk!
Ik denk dat al met al deze richting heen wel goedkoper is.
Als ik kijk naar de reistijden/afstanden die je aflegt dan moet je er rekening mee houden dat je voor Peru regelmatig 12 uur in de bus moet zitten. Als je goed kunt slapen in een nachtbus, dan is dat natuurlijk geen probleem.
Voor Azië geld dat je ook hier weleens een nachtbus moet nemen, maar dit vind ik in verhouding minder vaak, daar de afstanden iets korter zijn.
Nu de tickets zo goedkoop zijn dan zou ik voor Peru/Bolivia kiezen. Dit omdat deze tickets vaak rond de 700/800 euro liggen. In Azië kun je naar Bangkok meestal wel voor 400 euro vliegen.
Ook vond ik de afwisseling voor Peru/Bolivia erg leuk. Verschillende landschappen, aparte natuur (chili, valle de luna/ Lago rojo, uyuni, Bolvia) Het is handig als je een woordje Spaans spreekt, als zou je je zonder Spaans ook wel kunnen redden.
Lang verhaal, maar je kunt meer lezen op mijn website. www.elizabeth-ontheroad.nl