Peru, Bolivia, Noord- Chili, Ecuador

Hoi allemaal,

Ik ga en wil weer reizen! Waarschijnlijk vertrek ik half september, en zal ik eind december weer terug zijn. Ik heb nog geen vliegtickets etc, maar al wel een idee over hoe ik wil reizen. Ik wil vertrekken naar Lima en vanaf daar mijn reis starten. Wil de reis van Koning Aap aanhouden, maar dan in een omgekeerde volgorde. Vanwege het klimaat en de regen, wil ik vanaf Lima dus eerst naar Bolivia toe. Vanaf Bolivia dus naar noord Chili, en vanaf noord Chili weer terug naar Lima. Omdat ik ook nog Ecuador wil zien, wil ik vanaf Lima door reizen met als eindbestemming Quito. Omdat ik waarschijnlijk een retourtje Lima ga boeken, zal ik dus een bus pakken van Quito naar Lima (en I know, dat duurt laaang!).
Nu heb ik al wel een lijstje gemaakt met dingen die ik wil zien en waar ik heen wil. Heel algemeen overigens, dus misschien dat iemand hier tips voor heeft voor dingen die ik nog vergeten ben, of juist beter over kan slaan.

Peru: Colca Canyon, Sechura desert (is dit bv. wel de moeite?), Chiclayo, Valley of the Piramids, Huanchaco, Huacachina, de pre-Inca terrassen, Cuzco en Sacsayhuaman. Ik weet dat ik veel commentaar ga krijgen, omdat de 5-daagse Machu Pichu trail er niet bij staat. Ik ben er namelijk nog niet helemaal over uit wat ik hiermee moet… Ik kan eigenlijk Peru niet verlaten, zonder deze trekking te doen. Maar ik lees ook ooit dat er genoeg andere trails zijn, die net zo mooi zijn, minder toeristisch zijn en ook nog eens goedkoper zijn. Wat is jullie oordeel?
En hoe lang zouden jullie aanraden om in Peru te verblijven? Qua tijd heb ik 3 a 4 maanden. Zit nergens aan vast, behalve het klimaat. Echter ben ik van plan Ecuador als laatste te doen, en zoals ik las, is dat minder aan klimaat gebonden dan bijvoorbeeld Bolivia (ivm regenseizoen).

Zoals jullie horen, ik ben in Zuid Amerika nog erg onervaren en wil heel graag jullie enthousiaste verhalen horen!

Groetjes Kristel

(p.s. Heb dit bericht ook in het Bolivia forum geplaatst, maar dan met gerichte vragen over Bolivia)

Dat zijn inderdaad nog wat onsamenhangende ideeën. Je moet je kennelijk nog inlezen. Strikt genomen bestaat er geen “Machu Picchu Trail”, je zult waarschijnlijk de Inca Trail bedoelen. Dat je die niet op je lijst hebt staan is niet zo vreemd, de meerderheid van de bezoekers van Peru loopt de Inca Trail niet. Wel is het zo dat vrijwel alle toeristen Machu Picchu bezoeken. De Inca Trail is, naast alternatieve trails zoals de Salkantay Trail, een manier om vanuit Cuzco naar Machu Picchu te gaan. Maar je kunt ook met de trein naar Machu Picchu. En een derde, relatief goedkope, manier is om met lokale bussen, enz, en een stuk lopen langs spoorlijn, Machu Picchu te bereiken. Tenslotte kan je ook besluiten om Machu Picchu gewoon niet te bezoeken. Maar je mist dan wel een hoogtepunt. Op zich natuurlijk geen ramp.
http://www.hostellima.nl/

Het komt inderdaad nogal onsamenhangend over nu ik het zo terug lees. Maar ik heb mijn route al wel uitgestippeld, in ieder geval in grote lijnen, maar het staat hier nogal door elkaar.
En inderdaad, met de Machu Picchu Trail bedoel ik natuurlijk de Inca Trail, dacht dat het logisch leek :slight_smile:
Bedankt voor je informatie over de mogelijkheden om Machu Picchu te bezoeken. Daar ga ik mee aan de slag. Wat heb je zelf gedaan?

Lang geleden toen het allemaal nog niet zo commerciëel was zijn we (ik werkte toen in Lima als vrijwilliger voor Artsen Zonder Grenzen) in de ochtend naar Cuzco gevlogen. We zijn van het vliegveld naar het trein station gegaan en hebben daar geljjk de gewone lokale trein naar Aguascalientes genomen. Dat kan nu niet meer, je moet nu met een speciale toeristen trein die flink wat kost, er moet natuurlijk wel verdiend worden. In Aguascalientes zijn we twee nachten gebleven en op de tussenliggende dag hebben we Machu Picchu bezocht.
De Inca Trail bestond toen ook al, maar daar hadden wij geen belangstelling voor. Toen was het nog zo dat je ging voor Machu Picchu en sommigen namen dan de gelegenheid waar om ook nog de Inca Trail te lopen. Tegenwoordig is de Inca Trail zo populair dat voor nogal wat mensen die het belangrijkste is en je krijgt de indruk dat sommigen niet eens beseffen dat aan het eind daarvan Machu Picchu ligt.
Sinds een paar jaar is er, zoals ik al aangaf, een goedkoper alternatief ontwikkeld om naar Machu Picchu te reizen. In mijn tijd was dat er nog niet (die busjes en taxi’s zullen wel gereden hebben, maar je kon toen ook met de goedkope lokale trein).
Wat zou ik nu doen? Ik denk dat ik wel naar Machu Picchu zou gaan, en waarschijnlijk de goedkopere route via Santa María en Santa Teresa zou nemen. Een dag heen, een dag daar, en een dag terug. Waarom? Lijkt me gewoon het leukst en het goedkoopst. Elk zijn zin.
http://www.hostellima.nl/

Hoi Kristel,
Vorig jaar zijn vriend en ik ook op de manier zoals HendrikHermaniet deze beschrijft naar machu picchu gegaan (met het ov). Omdat je 3 a 4 maanden de tijd hebt zou ik me, persoonlijk, niet te druk maken over details als hoe je er komt. Al reizend ontmoet je mensen die tips hebben en vaak heb je wifi in je hostel of restaurant. Dan kun je gewoon Googlen en blijken er wel een aantal blogs e.d. over dit onderwerp geschreven te zijn. Dat zal ook met andere gebieden in Zuid Amerika het geval zijn.
Onze theorie was; als er lokale bevolking woont in het te bezoeken gebied gaat er ook, een vorm van, openbaar vervoer naartoe. Laat je niet gek maken Door touroperators die zeggen dat het niet mogelijk is en trek je eigen plan!
Als je nog tijd hebt op weg naar quito zou ik overwegen om naar Chachapoyas te gaan. Vanuit daar kun je namelijk Kuelap bezoeken. Dat wordt ook wel het Machu Picchu van het noorden genoemd. Minder bekend dus veeel minder druk en zeker zo indrukwekkend vonden wij!
Succes met de voorbereidingen en de voorpret!

@ HendrikHerman: Ja, alles rondom Machu Picchu is commercieel en duur. Vandaar mijn vraag naar andere mogelijkheden. Maar een één-daagse trip lijkt me voor mij het beste. En dan kan ik nog andere, wat minder toeristische trails doen. Thanks voor je tip om het op de manier via Santa María en Santa Teresa te doen. Ga dit opschrijven in mijn boekje. Dank je!

@daanrosa: goed om te lezen dat jullie het ook zo gedaan hebben. Dit wordt ook mijn tripje op die manier denk ik. En inderdaad, ik heb al vaak gereisd en tijdens de trip zelf laten leiden door mensen/andere plannen etc. Dus dat komt sowieso goed! :slight_smile:
Bedankt voor de tip over Kuelap. Hier was ik zelf nog niet bij uit gekomen, dus ga ook dit opschrijven en neem het mee in mijn planning. Denk dat het zeker wel in mijn tijdsplanning past. Mijn vraag wat betreft de tijd/duur stel ik vooral omdat ik dus een retourtje ga boeken. Boek liever een enkeltje en dan maar zien wanneer ik terug ben, maar de enkeltjes zijn bizar duur!! Dus vrees dat dat geen optie wordt. Gelukkig ben ik vrij en denk ik maar: ‘hoe langer, hoe beter!’
Bedankt voor je reactie!

1 like

Ik ben het helemaal eens met daanrosa betreffende Chachapoyas en Kuelap. Ik zou er nog Leymebamba bij willen noemen. Bijvoorbeeld vanuit Cajamarca met de bus via Celendín, Balsas en Leymebamba naar Kuelap en Chachapoyas. Kuelap is niet zo majestueus als Machu Picchu maar wel heel bijzonder.
http://www.hostellima.nl