Hallo,
Aankomende februari vlieg ik op Perth en ik heb daar 3 1/2 week een camper geboekt. Ik ben nu druk bezig met het samenstellen van een reisroute.
Ik twijfel nog over een paar dingen. Vooral of ik een rondje omlaag en richting Esperance zal maken of toch omhoog richting Shark bay en exmouth.
Ik heb op een aantal sites gelezen dat omhoog richting Cervantes, Monkey Mia erg heet en vochtig is dan. Niet lekker om daar te zijn of toch de moeite waard? Als ik besluit omlaag een rondje te gaan twijfel ik over Kalgoorlie. Het lijkt een behoorlijke afstand te zijn voor een stad. Of is het toch een aanrader?
ga je weer? Leuk hoor. Voor februari zou ik ook het zuidwesten kiezen. We zijn ooit in maart in Exmouth omgekeerd omdat het ook 's nachts niet meer afkoelde. Ik heb goede suggesties voor je voor de SouthWest, onder andere via Wave Rock naar Kalgoorlie en vandaar omlaag. Pas een route voor iemand gemaakt. Maar die staat in Word in de computer thuis. We zitten op dit moment, tot 16 december, in Costa Rica. Paar dingen noem ik uit mijn hoofd. Zoals gezegd Wave Rock, Hippo’s Yawn in Hyden. Dan Kalgoorlie (Super Pit) dan afzakken naar Esperance en vervolgens Albany. Dit eventueel via The Lily, een echte replica van een Nederlandse molen in de Porongorups. Daar ligt ook een aantal mooie hikes.
Na Albany, Pemberton, Denmark via Busselton, (langste Jetty, houten steiger ter wereld) Bunbury (dolfijnen), Lake Clifton (Thrombolite/Stromatolieten), Fremantle (heel gezellig), weer naar Perth.
Kijk maar eens, probeer maar een planning en als je er nog niet uit bent, hebben we na 16 december nog tijd zat.
Groet, veel plezier bij het plannen,voor ons is The SouthWest een van de allermooiste delen van Australië. Zoek maar eens even op onze website.
Willem
Hoi Willem,
Ja het wordt weer eens tijd om weer op reis te gaan [emoji1]
Dank voor je tips. Als je terug bent uit Costra Rica zie ik graag je reisroute tegemoet.
Denk je dat de Pennacles en Monkey Mia ook te doen zijn in de route of wordt dat te veel rijden?
Wij houden van relaxed reizen. Niet iedere dag rijden en ook meerdere dagen op een plek is goed.
Geniet in Costa Rica. Ik heb er erg genoten toen ik daar was.
Of je de Pinnacles en Monkey Mia kunt inpassen zal blijken uit je route. Dagplanning maken is erg belangrijk. Zoals, eerste dag camper ophalen, boodschappen doen, naar Cervantes, zonsondergang daar zien. Dan door naar Kalbarri, kun je niet laten liggen. Dag diverse wandelingen en volgende dag naar monkey Mia. De dolfijnen zijn er 's ochtends dus de volgende dag. Die dag kun je dan een stuk terug richting Perth. En zo vervolgens. De rest komt later wel.
Ja, Costa Rica is mooi, we zijn er voor de derde keer nu, op andere plekken dan de eerste keren.
Het zwembad lokt,
Groet,
Ook wij gaan in februari naar het westen van australie en hebben al wat plannen en een route. Nu alleen nog hoe lang we op een bepaalde plek moeten blijven. We hebben 3 wk een camper gehuurd vanaf Perth en leveren die daar ook in om vervolgens naar Melbourne te vliegen en daar te verblijven bij vrienden. Ik zie graag je route tegemoet met andere ideeen die je ook aan Irene wilt versturen.
Costa Rico ben ik ook geweest. Geweldig daar, vriendelijke mensen, erg mooi landschap, super was het. Heb even je site bekeken en zag er leuk uit. Geniet van je reis en graag zie ik dus je word document om in te lezen indien mogelijk.
Fijne vakantie nog.
Deze route heb ik van een reisorganisatie gehad om een idee op te doen. Ik weet nog niet ofdat we eerst naar boven gaan of net andersom. Het is maar een indicatie en kan altijd onderweg veranderen. Misschien heeft Willem ook nog leuke tips. We hebben voor 3 wk een camper om vervolgens daarna naar Melbourne te vliegen en te logeren bij een vriendin. Bij aankomst in Perth willen we ook graag naar Rottnest Island gaan. Hopelijk is dit te doen voor 1 dag.
Perth
Margaret River / Caves en de hoge Karri Bomen
Cape Leeuwin Lighthouse
Walpole / Vally of the Giant Tree Top Walk
Albany / Torndirrup National Park / natural bridge ruige kust
Esperance
en via binnenland weer terug
naar boven naar Geraldton
Exmouth / Coral bay
en via Karijini National Park en Newman weer terug
Hoeveel dagen we ter plekke aanwezig zijn weet ik nog niet. Dit moet ik nog uitwerken.
Hallo Elly,
ik snap dat het moeilijk is, maar probeer zo snel mogelijk een grove dagplanning te maken. Reken de dag van aankomst niet mee voor activiteiten want je kunt zo maar ‘omvallen’ van de jetlag. Dagtochten Rottnest zijn er, half negen weg in Perth, ‘s avonds zeven uur terug.
Dan is mijn ervaring dat reisorganisaties lange afstanden per dag plannen. Kijk via Google Maps eens welke etappes ze hebben gepland. Met van Esperance via het binnenland terug, bedoel je dan via Hyden/Wave Rock?
En wat Karijini betreft zou ik het weer in de gaten houden en dan vooral de maximum temperaturen. Het kan er in februari nog erg heet zijn en het vervelende is dan vaak dat het’ s nachts bijna niet afkoelt.
Wat het eerste stuk betreft, sla Fremantle niet over. Gezelligste ‘Cappuchino Strip’ van Australië. Kijk eens naar het Bunbury Dolphin Centre al heb je ook Monkey Mia op je route liggen. Dan de Busselton Jetty, de langste houten steiger. Thuis heb ik een hele lijst met bezienswaardigheden in Zuid-West Australië, die stuur ik je voor de kerst nog
Succes met plannen, voorpret is ook dikke pret!
Groet,
Willem
Ik ben momenteel bezig om een dagplanning te maken. We willen per dag ca 250 km reizen. Misschien soms meer. We verblijven eerst 2 nachten in Perth om vervolgens op dag 1 de camper op te halen en boodschappen te doen. We hebben 3 volle weken. Dit is ca de route die we willen gaan doen.
Dag 1 camper halen en boodschappen
Wave Rock / Hyden
Kalgoorlie Boulder
Esperance
Albany
Augusta
Bunbury
Fremantle
Geraldton
Kalbarri
Denham
Carnarvon
Exmouth
Paraburdoo
Newman
Meekatharra
Mt Magnet
Geraldton
Perth
Vanaf Exmouth kijken we even of we naar het national park Karijlni gaan, dit ivm de warmte. Ik heb de grote plekken genoteerd maar waarschijnlijk slapen wij op andere campings. Het is maar om de richting aan te geven langs de kust. Op sommige plekken zullen we 1 nacht verblijven en ik denk aan de kust 2 nachten. Dat zien we ter plekke. Misschien heb je nog tips qua reistijden Willem ?
Met 250 kilometer en soms wat meer zit je wel goed. IK stuur je morgen of woensdag nog wat meer info over bijvoorbeeld Mount Magnet en omstreken en andere ‘zijsprongetjes’. Ik kan hier, paar daagjes Harz, niet zien wat ik je al gestuurd heb. Thuis wel weer,
Groeten en fijne rest van de kerst.
En ik zal het wellicht al genoemd hebben, New Norcia is ook heel apart, al was het alleen om even een plaatje van te maken. Wij reden er onverwacht ‘tegenaan’ en dan kijk je wel raar op.
Nog even een vraagje. Het zal geen optie zijn qua reistijd om terug te gaan via Karijni NP - Newman - Magnet - Perth ?
Mt Magnet slaan we dan over op de heenweg en evt een optie om van Cervantes gelijk naar Geraldton te gaan.
Ik heb de grote plaatsen genoteerd maar dat wil niet zeggen dat we daar ook verblijven. We hebben een 2 wd dus daar moeten we ook rekening mee houden en waarschijnlijk wil ik graag duiken op het Ningaloo Reef om hier ook 2 nachten te verblijven.
Bedankt voor je tips.
Ik had niet verwacht dat je van Cervantes naar Mt. Magnet zou rijden en daarna naar Geraldton, dat is een flinke omweg. Niet doen ook. Op de ‘heenweg’ doen wat je wilt doen en in Exmouth, of kort daarvoor, besluiten of je inland’ terug gaat of langs de kust. En dan kan het zijn dat Mt. Magnet er bij in schiet. Er zullen best dingen zijn waar je naar terug wilt of waar je een dagje langer wilt blijven. Kalbarri kan best een extra dag waard zijn bijvoorbeeld. En je krijgt op overnachtingsplekken ook nog goede tips van medereizigers.
Dan nog even dit, ik vind je reistijden op sommige trajecten wat aan de optimistische kant maar daar kom je onderweg wel achter.
Overnachten kun je een aantal keren prachtig op de grote rest area’s. Kijk eens hier: https://www.mainroads.wa.gov.au/Documents/3.RCN-D15^23120753.PDF Op alle rest area’s waar 24 bij staat, mag je overnachten en sta je meestal heel rustig, samen met anderen. Happy hour rond 5 uur, ervaringen en tips uitwisselen.
Veel plezier bij het plannen.
Willem
Je gaat het vast geweldig hebben in west australie. wij vonden het in elk geval fantastisch. Wij zijn ook in Perth gestart vorig jaar januari en via het binnenland (meekathara) naar Karijini. Vandaar via de kust terug naar Perth. We hadden 3 volle weken en hadden die weken echt wel nodig. Ik vind het jammer dat je op weinig plaatsen iets langer blijft. Karijini verdient echt 2 dagen als je daar toch heen zou gaan maar dat geldt ook zeker voor Kalbari. Vonden wij ook super. We hebben daar 1 dag voor 45 euro een 4wd gehuurd om het park ook echt te kunnen zien.
Persoonlijk zou ik een keuze maken om vanuit Perth helemaal omhoog te gaan of juist naar onderen. Doordat we 2 dagen regen hadden zijn we iets sneller afgezakt terug naar Perth dan gepland en hebben zo nog 2 dagen Margret River mee gepakt. Maar ik vond het toch fijn om bijvoorbeeld 2 dagen Cape Range NP te doen. Was echt geweldig.
Maar hoe dan ook ga je een super reis tegemoet. Veel plezier in elk geval.
Uiteraard is dit een globale planning en gaan we 2 dagen verblijven op Kalbari. Ik ben 14 jr geleden ook in australie geweest in Darwin en de zuidkust, Melbourne, Sydney. Geweldig land. Ik heb deze route gemaakt om een indruk te krijgen van de afstanden in het westen. Maar zoals je ook al aangaf en tips van andere zal ik de gehele route waarschijnlijk toch niet kunnen maken. Het zuiden vind ik het belangrijkst. Heb bepaalde hoogtepunten die we zeker willen zien en die kunnen we ook doen door langer op een plek te blijven. Het is een relax vakantie en geen kilometers maken vakantie. Mijn ervaring is ook dat de plannen vaak ter plekke veranderen, mede door tips van andere reizigers. Ik zal er zeker nog een keer komen.
Hoi Elma, leuk te lezen dat jullie het fijn hebben gehad. WA is niet voor niets onze favoriete staat. Dat van die 4wd huren in Kalbarri is een hele goede tip. Die ga ik in mijn route verwerken. Waren er ook nog dingen die ik in mijn route heb staan die niet (meer) kloppen? En ja, Cape Range verdient een paar dagen, maar zo zijn er nog wel een paar plekken te bedenken.
Groet,
Willem