Persoonlijke hygiëne op reis, een vies onderwerp ?
Of niet ?
Hebben we het allemaal al eens niet mee gemaakt ?
Je bent op reisn, en moet dringend naar het toilet … op veel plaatsen is dit een nachtmerrie …
of ga jij ook zomaar om het even waar neer zitten ?
Nog slechter zijn soms de pc-toetsenborden van cybercafés … je wilt echt niet weten waar de handen van de voorgaande gebruikers allemaal gezeten hebben
EN
heb jij ooit al eens personeel van een cybercafé een toetsenbord zien reinigen (lees ‘ontsmetten’) ?
Ik heb altijd alcohool bij de hand in 1 of ander klein recipiënt !
En jij hoe staat jij tegenover dit ‘probleem’ ?
Hoe los jij het op ?
Of maakt het allemaal niet uit voor je ?
Ik maak me er niet al te druk om.
Vieze wc’s bedek ik met stukjes wc-papier of ik doe de bril omhoog en ik ga er los boven hangen. Goeie training voor de benen! En ik was daarna goed mijn handen.
Sowieso was ik altijd mijn handen voordat ik ga eten.
Ik pas wel op met wat ik eet: fruit alleen als ik het zelf kan snijden of als ik vertrouwen heb dat het hygiënisch is gesneden, liever geen ijsklontjes, goed gaar eten.
Maar ik gebruik geen alcohol of speciaal ontsmettingsspul. Volgens mij loop je dan uiteindelijk juist meer kans om ziek te worden omdat je geen weerstand hebt opgebouwd.
Je moet er ook niet bij nadenken hoe vies geld is. Veel mensen wassen hun handen niet na de wc (ook hoogopgeleide collega’s van mij in Nederland). Met die vieze handen pakken zij deurklinken en geld vast.
Ik denk dat geld (in alle landen ter wereld) nog wel meer bacteriën bevat dan wc-brillen.
Maar een beetje bacteriën heb je dus wel nodig volgens mij, anders word je nergens immuun voor.
Ik maak me er ook maar niet druk om, anders heb ik in landen als India en Nepal geen leven meer… Ik heb me tijdens een tocht naar Everest wel eens 3 weken niet gewassen, buiten handen, voeten en gezicht (geen tijd, veel te koud), dan schrik je al helemaal niet meer van een vies toetsenbord. De douche wel van mij, toen ik er eenmaal onder stond :)
De meeste mensen die ik ken gruwelen er van, maar ik vind die hurktoiletten die je overal in Azië tegenkomt heel erg handig. Vooral ook het feit dat er meestal water is om je te wassen vind ik een pluspunt. In die warmte met toiletpapier is denk ik niet zo hygiënisch…
Verder wassen we altijd onze handen als de mogelijkheid er is.
Ik vind hurktoiletten op reis ook veel fijner dan westerse toiletten!
Ondanks dat: de meeste bacterien zitten niet op de toiletbril, maar op de klink van het toilet en het kraantje. Een plek die niet wordt schoongemaakt is vaak hygienischer dan wanneer er zo’n oud vies doekje overheen wordt gehaald.
Echt bang ben ik dus niet, en ik ben zéér zelden ziek.
Nee, bang ben ik ook niet. Ik ben ook eigenlijk nooit ziek. Sinds ik een keer 10 weken door India reisde en thuis 2 kilo bleek te zijn aangekomen heb ik het idee dat ik er aardig tegen kan