hoi allemaal,
ik wil graag in oktober 2012 een rondreis in zuid india maken. Ik ben erg benieuwd of mensen ervaring hebben met de hygiene en vooral de veiligheid van het eten daar. Hoe is de mogelijkheid tot het verkrijgen van redelijk ‘veilig’ eten? Hebben jullie last gekregen van maag of darmen tijdens jullie reis? zijn er vanuit jullie ervaringen tips waar je rekening mee kan houden? ben benieuwd! alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes Sanne
Niet iedereen zal het eens zijn met mijn mening, maar ik vind dat je je niet al te veel zorgen moet maken.
Let vooral op voor het water! Drink alleen water uit verzegelde flessen die je zelf opent, je kan deze overal kopen. Kraantjeswater is uit den boze, let ook op voor koude melkprodukten die soms aangelengd worden met water.
Alles wat gekookt of gefrituurd is, kan je in principe beschouwen als veilig. Let alleen op als je bvb aan een straatstalletje iets koopt. Vraag om een vers bereide snack en weiger dat wat al een halve dag in de zon ligt te garen.
Kijk rond, en ga eten waar je veel mensen ziet eten, daar wordt het eten vers bereid en blijft het niet te lang liggen.
Veel restaurants, ook de lokale, niet alleen de toeristenrestaurants, gebruiken gefilterd water voor hun bereidingen en zijn dus zeker veilig. Ga zeker ook eten bij de kleine lokale restaurantjes.
Ik ga al jaren naar India, en ik eet eigenlijk (bijna) alles wat ze me aanbieden. Ik ben nog nooit ziek geweest. Als je al eens een lichte vorm van diarree krijgt, dan komt dat meestal door de verandering van eetgewoonte en de hitte. Niks om je zorgen over te maken.
Voor de rest, neem de gewone voorzorgsmaatregelen die je overal zou nemen en het belangrijkste van al : wees niet paranoia en geniet er van!
1 like
Wat een heerlijk vooruitzicht! Wij zijn wel een paar keer ziek geweest, maar achteraf was het eigenlijk altijd duidelijk waardoor het kwam. Bijvoorbeeld: eten in een restaurant waar helemaal niemand anders was. Je kunt, als je voor veilig wilt gaan, het beste kiezen voor restaurant(je)s waar gezinnen met kinderen zitten. Dat is een graadmeter die zelfs de Indiërs ons aanraadden.